Zvláštní tramvajové vozy
CVIČNÉ VOZY
(1) Cvičný vůz ev. č. 5501 na Palackého náměstí, červenec 2003. |
(2) Řízený cvičný vůz T3 ev. č. 5513 v červeno-krémovém nátěru odjíždí ze zastávky Kobylisy, květen 2007. |
Cvičné tramvajové vozy bývají též uváděny jako kondiční nebo jako školní. Slouží k zácviku a testování řidičů tramvají. K tomu lze samozřejmě využívat také běžné vozy, ale speciální cvičná vozidla jsou k tomu náležitě upravena. Vedle stanoviště řidiče mají také sedadlo pro lektora a dovedou simulovat různé poruchy. Tyto vozy vznikly přestavbou vyřazených nejstarších tramvají T3 z let 1962 - 1963. Jeden cvičný vůz je typu T3M a jeden typu T3R.P.
(3) Cvičné vozy zpředu ev. č. 5505, 5502 a 5506 v obratišti Nádraží Braník, leden 2007. |
(4) Cvičné vozy ev. č. 5506, 5502 a 5505 v obratišti Nádraží Braník, leden 2007. |
Cvičné vozy jsou vypravovány samostatně, výjimečně i v soupravách. Vnější vzhled se od osobních vozů liší zejména nátěrem (pouze některé řízené vozy mají klasický lak červeno-bílý). Některé vozy mají odstraněné střední dveře, místo kterých mají další okno.
(5) Souprava doudvéřového cvičného vozu ev. č. 5503 a trojdvéřového 5509 projíždí Vítězným náměstím v květnu 2005. |
(6) Cvičný vůz T3R.P ev. č. 5516 v areálu ústředních dílen v Hostivaři při dni otevřených dveří v září 2006. |
O pražských cvičných tramvajích pojednávají stránky Cvičná tramvaj a něco navíc.
(7) Souprava cvičných vozů ev. č. 5508 a 5509 v zastávce Náměstí Republiky, květen 2005. |
(8) Stanoviště řidiče a lektora cvičného vozu, září 2004. |
VYHLÍDKOVÉ VOZY
(9) Vyhlídkové vozy T4 ev. č. 5500 a T3 č. 5602 ve vozovně Střešovice v létě 2003. |
V současné době je možno se v Praze setkat se třemi vyhlídkovými tramvajemi, nepočítáme-li historické vozy, které se k tomuto účelu také využívají, jednak na historické lince 91, jednak při jízdách na objednávku.
(10) Bočnice vozu T4 ev. č. 5500 z vlnitého plechu s označením "Vyhlídkový vůz". V pozadí oba vyhlídkové vozy T3. Vozovna Střešovice, prosinec 2004. |
Nejstarším vyhlídkovým vozem je Tatra T4 ev. č. 5500. Tento vůz byl vyroben v roce 1967 a předán na zkoušky do Bělehradu. Odtud byl zpět do Tatry navrácen roku 1969. Vozidlo bylo stavěno pro potřeby zahraničních provozů. Bylo kratší než vozy T3 a vozová skříň byla mírně zúžena. Kvůli těmto odlišnostem se jediný pražský zástupce typu T4 nehodil do běžné osobní dopravy. Do roku 1983 byl sice veden jako osobní vůz, do běžné dopravy však nebyl nikdy nasazován. Své uplatnění nakonec našel jako vyhlídkový vůz. Pro tento účel musel být náležitě přestavěn: byly zaslepeny poslední dveře a sedadla byla vestavěna do uspořádní v jedné řadě na straně u dveří a po dvojicích na opačné straně uličky. Sedadla jsou bohužel plastová, tedy nepříliš pohodlná.
(11) Interiér vyhlídkového vozu T4 ev. č. 5500. Prosinec 2004. |
Vůz ev. č. 5500 vyjíždí na vyhlídkové jízdy na objednávku. Při troše štěstí jej dodnes můžeme zahlédnout v ulicích.
(12) Vyhlídkový vůz T4 ev. č. 5500 na smyčce Výstaviště v říjnu 2003. V pozadí T3 na lince 5. |
Další dva vyhlídkové vozy vznikly v roce 1989 z vyřazených tramvají T3 ev. č. 6384 a 6400. Po rekonstrukci byly označeny jako 5601 a 5602. Pro své nové využití byly vozy upraveny obdobně jako T4 - byly jim zaslepeny zadní dveře a sedadla byla vestavěna do umístění dokonce 2 + 2.
(13) Vyhlídková T3 ev. č. 5602 ve vozovně Střešovice vyzdobená ke slavnostní jízdě u příležitosti vstupu ČR do EU, 30. dubna 2004. |
Zatímco vyhlídkový vůz T4 je dosud v dobrém stavu, i T3 ev. č. 5602 je stále provozní a sporadicky se ještě využívá pro objednané vyhlídkové jízdy. Po celý červen 2005 byl tento vůz dokonce v rámci reklamní kampaně firmy Radiocom nasazován na mimořádné pořadí linky 24.
Oproti tomu vůz ev. č. 5601 už byl v roce 2004 neprovozním vrakem, který pouze stál v nepřístupné hale vozovny Střešovice. Počátkem roku 2005 byl tento vrak vyřazen a sešrotován a jeho podvozky byly použity při stavbě nového vozu T3R.PV ev. č. 8167.
(14) Vrak vyhlídkového vozu T3 ev. č. 5601 ve vozovně Střešovice, prosinec 2004. V následujícím roce byl vůz vyřazen. |
Pronájem vozidla s vlakovou četou se platí podle hodin, ale nikoli od nastoupení zájemců po jejich výstup, nýbrž od výjezdu z vozovny až po zátah.
PRACOVNÍ A NÁKLADNÍ VOZY
(15) Posunovací vůz ev. č. 5550 a nákladní vůz ev. č. 5572 při dni otevřených dveří v ústředních dílnách DP v září 2003. |
V Praze je provozován jen jeden nákladní tramvajový vůz. Má ev. č. 5572 a vznikl v letech 1990 - 1991 přestavbou z vyřazeného vozu T3 č. 6498. Tento vůz je opatřen červeno-bílým nátěrem. Polovinu vozu tvoří původní karosérie T3 s předními shrnovacími dveřmi, dvěma okny a malou částí uprostřed vozu bez oken. Z druhé strany jsou okna tři a dveře žádné. Zadní polovina vozu je tvořena otevřenou ložnou plochou s bočnicemi. Původně na ní byla umístěna mechanická ruka, dnes už je ale demontovaná. Nasazení tohoto nákladního vozidla do provozu je velmi sporadické.
(16) Posunovací vůz ev. č. 5550 při dni otevřených dveří v ústředních dílnách DP v září 2005. |
K prosunu v ústředních dílnách DP v Hostivaři slouží posunovací vůz ev. č. 5550, který byl v roce 1984 přestavěn z vozu T3 ev. č. 6284, jehož skříň byla zkrácena a v důsledku toho je menší i rozvor.
Ačkoli je vůz zbudován v karosérii T3, je obousměrný. Z každého boku se dovnitř vstupuje jedněmi ručně otevíranými dveřmi, které jsou umístěny u přední kabiny řidiče. Elektrická výzbroj je tyristorová, ovládání ruční pomocí páky.
Náter vozu tvoří šedá, černá a světle žlutá. Na světle žlutém pruhu je vyveden výrazný nápis "PRACOVNÍ VŮZ".
(17) Měřící vůz trakčního vedení ev. č. 5521 ve vozovně Střešovice v srpnu 2005. |
V letech 1987 - 1989 byl rekonstruován vůz T3 ev. č. 6258 na vůz pro kontrolu a měření trolejového vedení, který byl označen číslem 5521. Oranžový nátěr vozidla je doplněn nad výřezy pro podvozky pod sebou umístěnými proužky bílým, béžovým a hnědým.
(18) Měřící vůz trakčního vedení ev. č. 5521 ozdobený státními vlajkami v zastávce Anděl v květnu 2006. |
SNĚHOVÉ PLUHY
(19) Sněhový pluh ev. č. 5404 ve vozovně Motol v roce 2003. |
Sněhové pluhy se v pražské tramvajové síti používají již od dob koňky. Dnešní pluhy jsou přestavěny z vyřazených vozů T3. Původnímu provedení těchto vozidel v osobní dopravě se stále velmi podobají. Výraznou změnou je zúžení předních dveří jen na přední křídlo. V místě zadního je umístěna sněhová radlice, jejíž pracovní výšku je možno nastavit klikou v podlaze. Od osobních vozů sněhové pluhy odlišuje také šikmé pruhování v přední části.
(20) Sněhový pluh ev. č. 5403 ve vozovně Motol v roce 2003. |
Nasazení sněhových pluhů není v současné době příliš časté, protože jen málokdy je tolik sněhu, aby jej bylo třeba prohrnovat. Některé zimy se sníh omezí jen na slabý poprašek po několik dnů a pluhy nejsou potřeba vůbec. Oba motolské sněhové pluhy z předchozích snímků se v době fotografování (rok 2003) nenasazovaly a byly určeny na přestavbu.
(21) Solící vůz ev. č. 5406 ve vozovně Střešovice, duben 2004. |
Vůz ev. č. 5406, který stojí ve střešovické vozovně, je označen jako "solící vůz". Kromě solení kolejí slouží i jako normální sněhový pluh.
PROTOTYPY
(22) Prototyp obousměrného vozu T6C5 v motolské vozovně v roce 2003. |
Není tomu tak dávno, co se v Praze vyráběly tramvaje. Poslední název jejich výrobce zněl Siemens Kolejová doprava, dříve firma fungovala jako ČKD Dopravní systémy, dříve ČKD Praha, dříve ČKD Stalingrad a ještě dříve Tatra Smíchov. Předtím vyráběly v Praze tramvaje zvlášť Tatra a zvlášť ČKD, ještě předtím Ringhoffer-Tatra a ČKD, předtím Ringhoffer a ČKD a ve skutečné prehistorii výroby Fr. Ringhoffer a Fr. Křižík. Změny názvů výrobců (jakož i jejich slučování a rozpojování) dokumentují složitost a dlouhou tradici zdejší tramvajové výroby, která byla dlouhou dobu prováděna zejména na Smíchově a později na Zličíně. Zde sídlící výrobce Siemens Kolejová doprava se dnes už soustředí na jiné projekty, např. na jednotky metra M1. Uspět s tramvajemi v konkurenci dalších dvou výrobců v zemi, kde se za rok prodá zhruba sedm vozů, by totiž nebylo možné.
Prototypy z ČKD byly zkoušeny v provozu v pražské tramvajové síti. V poslední době se jednalo například o níže popsaný vůz T6C5 pro Německo, ale také o tramvaje pro Manilu a po Praze se krátce projela dokonce nízkopodlažní Astra z Plzeňských městských dopravních podniků, vyrobená v plzeňské Škodovce.
(23) Obousměrný vůz T6C5 ve vozovně Motol v roce 2003. |
Jediný vůz typu T6C5 byl vyvinut v roce 1998 pro New Orleans v USA. Jednalo se o obousměrný vůz, odvozený od úspěšného jednosměrného typu T6A5 pro ČR a Slovensko. Tento vůz byl uzpůsoben podle přání zákazníka, například měl tyčový sběrač a široký rozchod 1587,5 mm. Na každém boku měl dvoje dveře a uvnitř tři řady sedadel. Na střeše byla umístěna mohutná klimatizační jednotka a statický měnič.
Zákazník ale koupi vozu odřekl, když se dozvěděl o potížích ČKD. Jako prezentační výrobek zde přesto vůz zůstal až do roku 2001, kdy byl přepraven zpět do Prahy.
(24) Interiér vozu T6C5 v roce 2003. |
Prototyp T6C5 se nakonec rozhodl zakoupit dopravní podnik z německého Strausbergu, kam se vůz hodí díky svému obousměrnému provedení - na konečných zde totiž neexistují obratiště pro jednosměrné vozy. Před prodejem do Německa musel být vůz zrekonstruován. Například dostal polopantograf a byl přestavěn na běžný rozchod 1435 mm. V březnu 2003 probíhaly zkušební jízdy vozidla mezi vozovnou Motol a konečnou Sídliště Řepy. Jinam do tramvajové sítě nemohlo být vozidlo kvůli své nadměrné výšce převezeno.
Za vůz německý zákazník zaplatil 10 000 000,- Kč.