T3M
![]() |
(1) Souprava hloubětínských T3M na lince 8 na smyčce Podbaba. Čelní vůz ev. č. 8104 v nátěru "Karlín žije dál" byl v roce 2006 přistaven na přestavbu na T3R.P. Březen 2004. |
![]() |
(2) Souprava T3M ev. č. 8042 + 8091 v celovozovém reklamním nátěru deníku 24 hodin projíždí na lince 3 křižovatkou Těšnov v červenci 2006. |
Z důvodu snahy o úsporu elektrické energie probíhaly v letech 1976 - 1981 v ústředních dílnách pražského Dopravního podniku modernizace vozů T3 se zrychlovačovou výzbrojí TR 37 na typ T3M s tyristorovou výzbrojí TV 1. Tu sice podnik ČKD Praha vyráběl (sériově od roku 1978), avšak do nových vozů ji odmítal používat a dodával je nadále s výzbrojí zrychlovačovou. Dopravní podniky si do vozů T3 tyristorovou výzbroj musely dosazovat samy.
![]() |
(3) Souprava T3M ev. č. 8100 + 8105 na lince 8 v zastávce Lotyšská, leden 2007. |
![]() |
(4) Souprava T3M na lince 8 na zastávce vídeňského typu Nádraží Vysočany, červenec 2003. |
V Praze bylo na typ T3M upraveno celkem 102 vozů, a to dva v roce 1976, následně 10 ks v roce 1978, 35 v roce 1979, 35 v roce 1980 a 30 o rok později. Na přestavbu byly použity vozy T3 z novějších sérií z let 1971 - 1976 (označených ev. č. 6756 - 6992).
Modernizované vozy byly označeny evidenčními čísly 8005 - 8106.
![]() |
(5) Jeden ze dvou prototypů vozů T3M modernizovaných v roce 1976 nese ev. č. 8005 a je umístěn ve vozovně Strašnice. Na snímku z června 2006 jako řízený vůz v soupravě s 8008 na lince 22 v zastávce Karlovo náměstí. |
![]() |
(6) Druhý z prototypů vozů T3M modernizovaných v roce 1976 - ev. č. 8006 - je umístěn ve vozovně Hloubětín. Na snímku z konečné linky 19 Lehovec za ním stojí hloubětínská T3M2-DVC ev. č. 8074. Leden 2006. |
Vnější vzhled ani interiér vozů nedoznal téměř žádných změn a vozy T3M jsou tak od vozů se zrychlovačem k rozeznání pouze skříní s brzdovými odpory nad zadními dveřmi.
![]() |
(7) Souprava strašnických T3M ev. č. 8016 + 8024 na lince 22 před splítkou v Letenské ulici, květen 2006. |
![]() |
(8) Souprava T3M ev. č. 8066 + 8101 vozovny Hloubětín v nástupní zastávce linky 3 Lehovec, červen 2006. |
Typ T3M2-DVC vznikl dosazením nových vozových skříní na modernizované vozy T3M v letech 1996 - 1998. Původní skříně už byly tehdy zničené korozí, ale elektrická výzbroj ani podvozky ještě zdaleka nedosloužily. Nové karosérie vyrobila ČKD Praha podle typu vozů T3 SUCS a dvakrát modernizované vozy T3M2-DVC jsou tedy velmi podobné původním T3 a T3 SUCS.
![]() |
(9) Vůz T3M ev. č. 8087 na lince 21 při výjezdu z vozovny Hloubětín u zastávky Nádraží Vysočany, říjen 2005. |
![]() |
(10) Souprava hloubětínských T3M ev. č. 8081 + 8085 na lince 19 u zastávky Špitálská, červen 2006. |
Celkem byly nové skříně dosazeny 18 vozům T3M, kterým zůstalo označení původními evidenčními čísly z řady 8005 - 8106. Klasické čtyřdílné shrnovací dveře těchto vozů si cestující ovládají tlačítky. Zvětšena byla také kabina řidiče.
Složité typové označení T3M2-DVC znamená "T3 druhé modernizované provedení - dveře volí cestující".
![]() |
(11) Souprava hloubětínských T3M 8093 + 8103 v celovozovém reklamním nátěru na lince 19 v zastávce Nový Hloubětín, květen 2006. |
![]() |
(12) Souprava strašnických T3M ev. č. 8050 + 8014 na lince 26 v zastávce Sídliště Červený Vrch, březen 2007. |
V současnosti je v provozu 78 vozů T3M. Vozy tohoto typu vypravovány na linky z vozoven Hloubětín, Strašnice, Vokovice a Žižkov. Vozů T3M2-DVC dosud jezdí všech 18 ks a všechny jsou umístěny ve vozovněHloubětín.
![]() |
(13) Interiér vozu T3M2-DVC nasazeného na mimořádnou linku 31 Lehovec - Harfa, leden 2004. |
![]() |
(14) Interiér vozu T3M ev. č. 8029 modernizovaného v roce 2003 s použitím prvků vozů T3R.P, květen 2006. |
Zajímavostí v provozu tramvají T3M je vůz ev. č. 8029, který byl modernizován v roce 1979, ale roku 2001 byl vážně poškozen při vykolejení a srážce s protijedoucím vlakem. Přikročilo se tedy k jeho další modernizaci, která byla realizována firmou Pars nova v Šumperku a dokončena v roce 2003. Původní poškozená skříň vozu byla nahrazena skříní z vyřazené olomoucké T3 ev. č. 117. Tyristorová výzbroj TV 1 zůstala zachována, vzhledově se však vůz blíží modernizovaným tramvajím T3R.P - má například žlutá záchytná madla, tlačítka poptávkového otevírání dveří a zvětšenou kabinu řidiče.
![]() |
(15) Souprava strašnických T3M ev. č. 8019 + 8014 na lince 14 v zastávce Výstaviště, květen 2006. V pravidelném provozu nejsou vozy tohoto typu na linku vypravovány. |
![]() |
(16) Stanoviště řidiče ve voze T3M2-DVC a za oknem zasněžená smyčka Harfa. Leden 2004. |
Orientační systémy vozu zůstaly původní, digitální orientace nebyly použity. V salónu vozu byla umístěna neobvyklá plastová sedadla, která byla v březnu 2005 nahrazena novými čalouněnými (opět odlišnými od ostatních vozů).
Neobvyklý vůz ev. č. 8029 vyjíždí na linky (nejčastěji 5, 15, 25) pouze sólo, a to z vozovny Hloubětín.
![]() |
(17) Hloubětínský vůz T3M ev. č. 8029 modernizovaný v roce 2003 s použitím prvků vozů T3R.P na lince 25 ve smyčce Bílá Hora, srpen 2005. |
![]() |
(18) Vůz T3M ev. č. 8104 v celovozovém nátěru "Karlín žije dál" vyjíždí na lince 21 ze zastávky Poliklinika Modřany v únoru 2006. |