T3G (T3M2)
![]() |
(1) Vůz T3G ev. č. 8200 na konečné linky 5 Výstaviště, leden 2006. |
Vůz T3G ev. č. 8200, označovaný též jako T3M2, byl jediný svého provedení v Praze i v celé republice. Vznikl v roce 1994 přestavbou vozu T3 SU ev. č. 7007 vyrobeného v roce 1982.
![]() |
(2) T3G ev. č. 8200 na lince 19 v zastávce Kolbenova, červenec 2003. |
Vozu byla dosazena tyristorová výzbroj TV 8, digitální orientace, tlačítka poptávkového otevírání dveří, vyměněna byla čela vozu (spřáhla pražského typu jsou nyní sklopena pod kapotu). Sběračem proudu byl polopantograf umístěný kloubem vpřed, což bylo řešení v Praze neobvyklé. Došlo také k výměně oken s posuvnou horní částí za okna s horní částí vyklápěcí. Boční skla byla nyní kouřová.
![]() |
(3) Vůz T3G ev. č. 8200 na konečné linky 21 Levského, leden 2002. |
Vůz T3G byl zařazen do vozovny Hloubětín. Po zkušebních jízdách bez cestujících byl odstaven a během několika let bez provozu částečně rozebrán. Znovu byl zprovozněn až v roce 2000, a to ve vozovně Strašnice, ze které byl vypravován až do roku 2006 (spolu s dalším zajímavým prototypem T3Re ev. č. 8205).
Po uvedení do provozu s cestujícími již měl vůz klasický pantograf. Digitální orientace zůstaly na čele a na zádi, na boku byla orientace klasická papírová.
![]() |
(4) Interiér vozu T3G v pohledu od stanoviště řidiče, září 2006. |
V salónu vozu byla umístěna neobvyklá mohutná umělohmotná sedadla, která žádný jiný vůz v Praze neměl. Sedadel bylo ve voze méně než u původních T3, aby lidé měli více místa na nohy. Zbytečně malý počet sedadel ale snižoval obsaditelnost vozu.
![]() |
(5) Vůz T3G ev. č. 8200 na lince 7 následovaný T6A5 na lince 6 u zastávky Slavia, březen 2005. |
Vozu zůstaly klasické shrnovací dveře. Neobvyklé bylo barevné řešení vozidla - ať už výrazný modro-žlutý nátěr karosérie nebo hnědá madla. Tlačítka poptávkového otevírání dveří uvnitř vozu se nacházela oproti jiným vozům s tlačítky výše.
![]() |
(6) T3G ev. č. 8200 vyjíždí na lince 5 ze zastávky Masarykovo nádraží v prosinci 2005. |
Vzhledem k tomu, že byl vůz T3G jediný svého typu, jezdil pouze sólo. Po svém zprovoznění byl dlouhou dobu pravidelně vypravován na linku 21 nebo o víkendech na linky 7 a 11, později jezdil nejčastěji na lince 5.
![]() |
(7) T3G ev. č. 8200 na lince 5 v zastávce Hlavní nádraží v lednu 2006. |
Jediný vůz T3G (T3M2) byl jednou z několika prototypově modernizovaných tramvají. Cesta k výslednému typu T3R.P, na který se nakonec pražské tramvaje modernizují, byla od roku 1994 ještě dlouhá. Modro-žlutý vůz T3M2 byl v modernizacích slepou uličkou a zůstal osamocen. Po půlnoci dne 29. ledna 2007 byl převezen na likvidaci do ústředních dílen Dopravního podniku hl. m. Prahy v Hostivaři a zde rozebrán (stejně jako v únoru 2006 vozidlo T3Re). Jeho podvozky budou využity ke stavbě vozu T3R.PV.
![]() |
(8) T3G ev. č. 8200 v areálu ústředních dílen v Hostivaři při dni otevřených dveří v září 2006. |
![]() |
(9) T3G ev. č. 8200 na konečné linky 5 Výstaviště v lednu 2006. |