T3A
![]() |
(1) Vůz T3A ev. č. 6554 projíždí na lince 21 smyčkou Levského v listopadu 2004. |
Modernizacím pražských tramvají typu T3 na typ T3R.P s použitím elektrické výzbroje TV Progress předcházela přestavba vozu T3 ev. č. 6554 z roku z r. 1966 na typ označený jako T3A.
Vozidlu byla na přelomu let 1999 a 2000 dosazena tyristorová výzbroj TV Progress. Žádné úpravy, které by poznamenaly vzhled vozu, se nekonaly. Vozidlu zůstalo i původní evidenční číslo. Na přelomu let 2001 a 2002 byla vozu ev. č. 6554 změněna elektrická výzbroj ještě jednou. Už třetí elektrická výzbroj tohoto vozidla je asynchronní TV Europulse od firmy Cegelec. Společně s jejím dosazením byl vůz opatřen novými podvozky a asynchronními trakčními motory firmy ČKD Pragoimex. Čelisťová brzda byla nahrazena novou kotoučovou. Účelem provozu vozidla s výzbrojí TV Europulse je prověření její vhodnosti pro pražský provoz.
![]() |
(2) T3A ev. č. 6554 na výstupní zastávce linky 21 Sídliště Modřany, listopad 2004. |
Jedinou tramvaj typu T3A vypravovala vozovna Pankrác. Byla to poslední vzhledově "stará tramvaj" této vozovny, všechny její ostatní vozy byly totiž buď modernizované - typu T3R.P, nebo neprovozní nízkopodlažníRT6N1.
Vůz T3A se nemohl spřahovat s tramvajemi jiných typů a vyjížděl tak pouze sólo. Proto obsluhoval zejména linku 21 nebo o víkendu linky 7 či 11.
V posledních měsících provozu v roce 2005 už byl na voze ev. č. 6554 dobře patrný špatný stav karosérie, která zůstala v původním stavu, ačkoli elektrická výbroj byla vyměněna hned dvakrát.
Za jízdy vydávala T3A zcela specifický zvuk, podle kterého ji bylo možno zdaleka identifikovat. Další zajímavostí tohoto vozidla byla plošinka proti středním dveřím, kde chybělo jedno sedadlo. Sedadla vozu byla velmi intenzivně vytápěna stejně jako u vozů T3 původního provedení.
V červnu 2005 přestal vůz T3A vyjíždět a byl přistaven na přestavbu na vůz T3R.P ev. č. 8300, vzhledově i vlastnostmi zcela shodný s ostatními vozidly tohoto typu. Ten byl do provozu zařazen v únoru 2006.