T3 (T3SU)
(1) Souprava vozů T3 ev. č. 6838 + 6837 (r. v. 1973) vyjíždí na lince 17 z vyšehradského tunelu, duben 2002. |
Již přes 40 let jsou součástí pražského tramvajového provozu vozy T3 a jejich novější provedení T3SUCS, vyráběné v pražském podniku Vagónka Tatra, závod Smíchov, od roku 1963 známém pod názvem ČKD Praha, závod Tatra Smíchov.
(2) Netradičně natřený vůz T3SUCS ev. č. 7126 (r. v. 1985) se ztrácí v bujné vegetaci smyčky Dvorce, kde stojí jako linka 18 v červnu 2004. |
Tramvaj typu T3(SUCS) je jednosměrný čtyřnápravový motorový vůz. Spodek vozu je svařovaný z lisovaných a válcovaných nosníků, kostra skříně je z lisovaných profilů z ocelového plechu a jsou k ní přivařeny plechy bočnic a střechy. Čela jsou zhotovena ze skelného laminátu a na ocelovou kostru nalepena. Skříň dosahuje délky 14 000 mm, šířky 2 500 mm a výšky 3 028 mm. V pravé bočnici vozu jsou umístěny troje dveře.
(3) Vůz T3 ev. č. 6457 (r. v. 1965, budoucí T3R.P ev. č. 8489) na lince 15 u zastávky Nádraží Holešovice v dubnu 2005. |
Podvozky jsou dvounápravové, trakční motory jsou v podvozcích uloženy podélně a pružně zavěšeny na příčníku. Tramvaj je ovládána dvěma pedály pro jízdu a brzdu, třetí pedál je bezpečnostní. Zrychlovač zajišťuje podle sešlápnutí pedálu nastavení odporových stupňů. Výkon motorů činí 4x 40 kW, maximální provozní rychlost 60 km/h. Sběračem proudu je pantograf.
(4) Dvě soupravy T3 na linkách 24 a 10, sólo T3M na lince 15 a další souprava T3 na lince 24 u zastávky Vychovatelna, březen 2004. |
Větrání vozu je zajištěno střešními otvory a horními posuvnými částmi oken, vytápění topnicemi pod sedadly, na stanovišti řidiče vlastním teplovzdušným agregátem (kaloriferem).
(5) Vůz T3SU ev. č. 7001 (r. v. 1982, vozovna Strašnice) na lince 25 u zastávky Palmovka, duben 2006. |
Projekt vozu T3 byl vytvořen v roce 1959, a to zejména na základě požadavků Dopravního podniku hl. m. Prahy. Tvarové řešení vozu navrhl tovární výtvarník František Kardaus. V roce 1960 zahájil zkušební jízdy v pražské tramvajové síti první prototyp, který byl do provozu s cestujícími nasazen v roce 1961 pod označením evidenčním číslem 6101.
(6) Souprava vozů T3SUCS ev. č. 7044 (r. v. 1983) a T3 ev. č. 6687 (r. v. 1967) na lince 23 u zastávky Čechovo náměstí, září 2006. |
Od roku 1962 probíhala sériová výroba vozů T3, které nahradily předchozí typ T2 vyráběný sériově od roku 1957. Počet vozů T3 v Praze prudce stoupal. V roce 1962 jich bylo v provozu 71, v roce 1964 302. V tomto roce byl zahájen provoz v soupravách. Protože dveře zadního (řízeného) vozu nebylo zpočátku možné ovládat ze stanoviště řidiče v prvním voze ani ze stanoviště průvodčího, byly soupravy obsazovány čtyřčlennou vlakovou četou - řidičem, v každém voze jedním průvodčím a pomocníkem na stanovišti řidiče zadního vozu, který otevíral a zavíral dveře.
(7) Souprava T3SUCS ev. č. 7088 + 7089 (r. v. 1985) na lince 1 u zastávky Kamenická, únor 2006. |
V roce 1966 už bylo vozů T3 520 ks, o dva roky později 630 a v roce 1970 670. V roce 1974, kdy byl ukončen provoz starých dvounápravových tramvají, dosahoval počet vozů T3 čísla 838. Poslední "té trojky" byly do Prahy dodány roku 1976, kdy bylo v inventárním stavu 908 těchto vozidel. V tomto roce byla zcela ukončena výroba vozů T3 pro ČSSR a počítalo se s jejich náhradou modernějšími typy. Protože se však nepodařilo zahájit výrobu nového vozu, který by vyhovoval všem odběratelům, byly dodávky T3 pro Československo v roce 1982 obnoveny vyčleněním z exportního provedení pro Sovětský svaz. Vozy dodávané od tohoto roku byly označovány nejprve jako T3SU, po upravení pro domácí provozy T3SUCS. Nejvýraznější změnou oproti původním T3 je u těchto vozů zcela uzavřené stanoviště řidiče s posuvnými dveřmi a čelní orientace s číslem linky krytá sklem (s vkládáním čísla zevnitř). Nové přepážky s posuvnými dveřmi za stanovištěm řidiče byly dodatečně dosazeny také většině vozů T3, takže nyní jsou jimi vybaveny všechny čelní vozy i některé vozy řazené v soupravách jako řízené (druhé).
(8) Souprava T3SUCS se zadním vozem ev. č. 7038 (r. v. 1983) na mimořádné lince X-A v zastávce I. P. Pavlova, prosinec 2002. |
Původní pražské vozy T3 obsadily souvislou číselnou řadu 6101 - 6992, vozy T3SU a T3SUCS byly označeny čísly 7001 - 7292. Poslední tramvaje T3SUCS byly vyrobeny v roce 1989 a zprovozněny o rok později. Ve výrobě byly nahrazeny tříčlánkovými vozy KT8D5. V roce 1990 provozoval pražský dopravní podnik 550 vozů T3 a 291 vozů T3SU+T3SUCS.
(9) Vůz T3SU ev. č. 7012 (r. v. 1982) na lince 25 mimořádně u zastávky Výstaviště, únor 2006. |
V průběhu výroby byly vozy různých provedení T3 upravovány na základě zkušeností s provozem předchozích vozidel. Různé úpravy vozů prováděl v průběhu jejich dlouhého provozu i dopravce. Nejstarší vozy měly například odlišné provedení bočních oken, čelní dvoudílná skla Sekurit, stanoviště průvodčího mezi prvními a druhými dveřmi nebo čalouněná sedadla. Typické laminátové sedačky byly do vozů umísťovány od konce roku 1963 a jsou uspořádány do dvou řad, takže míst k sezení je 24 a k stání 138. Vozy T3SU ev. č. 7001 - 7020 byly v roce 1982 dodány se třemi řadami sedadel (dvěma vpravo a jednou vlevo ve směru jízdy). Posledním vozem se třemi řadami (a 34 místy k sezení) je ev. č. 7003.
(10) T3 ev. č. 6777 (r. v. 1971) v podkladové "pohřební" barvě odstraněného celovozového reklamního nátěru jako řízený na konečné zvláštní linky 30 Sídliště Řepy, srpen 2006. |
Vyřazování tramvají T3 začalo probíhat v roce 1985, tedy v době, kdy se vozy tohoto typu ještě vyráběly (v provedení T3SUCS). V tomto roce byl zlikvidován první prototyp ev. č. 6101 z roku 1960. V roce 1985 bylo v provozu 711 vozů T3 (bez T3SUCS), v roce 1990 550 a v roce 1995 448. Roku 2006 se dožilo už jen 110 těchto vozů a jejich počet se nadále snižuje. Z původních 291 vozů T3SUCS sloužilo na počátku roku 2006 ještě 289.
(11) Vůz T3 jako záloha ve smyčce Dvorce, duben 2002. |
Na výrazně klesajícím počtu vozů T3 se nepodílí pouze vyřazování, ale také (v posledních letech převážnou většinou) modernizace. Prvních 102 tramvají bylo rekonstruováno na typ T3M už v letech 1976 - 1981. Na přestavbu byly použity vozy T3 z novějších sérií z let 1971 - 1976 (označených ev. č. 6756 - 6992). Jejich vzhled zůstal nezměněn, pouze byla dosazena tyristorová výzbroj TV 1.
(12) T3SU ev. č. 7003 se třemi řadami sedadel jako řízený vůz soupravy linky 22 v obratišti Nádraží Hostivař, leden 2005. |
V roce 1991 byla do tramvaje T3 ev. č. 6551 umístěna tyristorová výzbroj TV 8 a vůz byl pak označen jako typ T3G s číslem 8201. Zrušen byl v roce 1996. V roce 1994 byl na T3G rekonstruován také vůz T3SUCS ev. č. 7007, který obdržel ev. č. 8200 a v provozu je dosud. V letech 1994 - 1998 byla T3 ev. č. 6329 rekonstruována na T3Re 8205 (v provozu 1999 - 2005, v únoru 2006 rozebrána). Dalším ojedinělým pokusem o modernizaci bylo dosazení výzbroje TV Progress a později TV Europulse do vozu T3 6554, který byl v provozu se svým původním evidenčním číslem jako typ T3A v letech 2000 - 2005.
(13) T3 ev. č. 6580 (r. v. 1966) z linky 21 odstavená ve smyčce Nádraží Braník 24. června 2002 po srážce pěti vlaků u zastávky Černý kůň. Vůz nebylo po nehodě možno rekonstruovat a byl vyřazen. |
(14) Při nehodě 24. června 2002 zničený vůz T3 ev. č. 6580 (r. v. 1966) z linky 21 v obratišti Nádraží Braník. Nehoda si vyžádala 18 zraněných a zastavení provozu na trati z Braníka do Modřan na 6 hodin. |
Od roku 2000 probíhají rekonstrukce vozů T3 (výjimečně i T3M) na typ T3R.P. Na tyto rekonstrukce jsou přistavovány různé vozy včetně těch nejstarších, některé tramvaje tak modernizací procházejí ve věku přes 40 let. Rekonstruováno bylo také 5 vozů z prvního roku sériové výroby - 1962 (ev. č. 6124, 6138, 6139, 6142 a 5514 - ex 6140). Vnější vzhled vozů T3R.P je oproti původním T3 změněn jen minimálně.
(15) V současnosti nejstarší T3 v provozu - ev. č. 6509 z r. 1966 - jako řízený vůz v soupravě linky 17 na Staroměstské, prosinec 2005. |
(16) V současnosti nejstarší T3 v provozu - ev. č. 6509 z r. 1966 - v obměněném reklamním nátěru Samsung jako řízený vůz v soupravě zvláštní linky 30 v zastávce Blatiny, srpen 2006. |
Další kapitolou v historii vozů T3 jsou rekonstrukce s náhradou původní skříně, tedy v podstatě novostavby s použitím podvozků z původních vozů, případně některých dalších původních dílů. V roce 1998 byl takto "rekonstruován" vůz T6A5.3 ev. č. 8600 s použitím skříně vozu T6A5 a od roku 2003 vozy T3R.PV se skříní Var CB3 z Krnovských opraven a strojíren. Tyto vozy jsou vzhledově původním T3 velmi podobné. V roce 2006 mají být poprvé v Praze dosazeny skříně Var CB3LF, které umožní vytvoření částečně nízkopodlažních vozidel T3R.PLF, jež však budou mít stále klasický vzhled T3.
(17) Souprava kobyliských T3 ev. č. 6888 + 6889 (oba r. v. 1974) přijíždí na lince 17 do zastávky Staroměstská, květen 2006. |
(18) T3 ev. č. 6894 (r. v. 1974, vozovna Kobylisy) vyjíždí na lince 25 ze zastávky Malovanka v červenci 2006. |
Vozy T3 jsou dnes v Praze k vidění nejen v běžném provozu, ale i jako muzejní. V roce 1984 byl po vyřazení z provozu zachován pro muzejní účely vůz ev. č. 6149 z roku 1962. V letech 1989 - 1990 byl rekonstruován do původního provozního stavu z roku 1962.
(19) Souprava vokovických T3SUCS ev. č. 7098 + 7099 (r. v. 1985) v celovozovém reklamním nátěru na konečné linky 8 Podbaba, červen 2006. |
(20) Souprava T3 ev. č. 6828 + 6831 (r. v. 1975, vozovna Kobylisy) v celovozovém reklamním nátěru na lince 17 v zastávce Nádraží Modřany, červen 2006. |
V letech 1997 - 2003 byl do původního provedení rekonstruován také takzvaný předsunutý vůz (druhý prototyp) ev. č. 6102 z roku 1962 vyřazený v roce 1996, který slouží pro smluvní jízdy.
(21) Stanoviště řidiče vozu T3 ev. č. 6777 (r. v. 1971), prosinec 2004. |
(22) Dnes již raritní uvedení počtu míst k sedění a k stání a maximální rychlosti nad stanovištěm řidiče vozu T3 ev. č. 6777 (r. v. 1971), prosinec 2004. |
Tramvaje T3 jsou v součanosti vypravovány do provozu s cestujícími z vozoven Kobylisy, Strašnice a Vokovice a tramvaje T3SUCS z vozoven Strašnice, Vokovice a Žižkov.
(23) Interiér vozu T3SU ev. č. 7018 (r. v. 1982) se třemi řadami sedadel, březen 2003. |
Nejstaršími T3 v původním provedení jsou v provozu s cestujícími vozy ev. č. 6509 a 6514 z roku 1966. Mezi pracovními vozy (zejména mezi druhými vozy souprav pro výcvik řidičů) je ještě několik vozidel z prvního roku sériové výroby 1962.
(24) Strašnická T3SU ev. č. 7010 (r. v. 1982) při zkušební jízdě v zastávce Malostranská, červen 2006. |
(25) Souprava strašnických T3 se řízeným vozem ev. č. 6514 (r. v. 1966) na lince 26 u zastávky Vltavská, květen 2006. |