Jdi na obsah Jdi na menu
 


KT8D5

3. 9. 2013

 

(1) Foto Vojtěch Veselý

(1) Vůz KT8D5 ev. č. 9027 (r. v. 1989) v původním provedení nátěru vyjíždí z vozovny Hloubětín na odpolední část šejdru linky 24. Září 2005.

Prvními pražskými kloubovými tramvajemi se staly obousměrné vozy KT8D5. První čtyři tramvaje tohoto typu - ev. č. 9001 - 9004 - byly vyrobeny v roce 1986. Dalších 44 vozů bylo dodáno v letech 1989 (24 ks) a1990 (20 ks).

(2)

(2) Míjení vozů KT8D5 zleva ev. č. 9008 (r. v. 1989) a 9004 (r. v. 1986) v novém řešení nátěru dle vozů T6A5 na lince 24 v zastávce Masarykovo nádraží v prosinci 2005.

Původně tak jezdilo v Praze 48 "kačen". Jedna byla v roce 1995 vyřazena po nehodě a počet vozů 47 se udržel až do roku 2004, odkdy tramvají typu KT8D5 ubývá přestavbami na typ KT8D5.RN2P s nízkopodlažním středním článkem.

(3)

(3) KT8D5 ev. č. 9037 (r. v. 1990) na lince 24 na Florenci, únor 2005.

Do současnosti proběhla nebo probíhá rekonstrukce patnácti vozů, takže zbývá v provozu 32 tramvají původního typu KT8D5.
Rekonstrukce budou probíhat i u dalších vozů a tramvají KT8D5 v původním provedení tak bude nadále ubývat.

(4)

(4) Nejstarší pražská KT8D5 - ev. č. 9001 (r. v. 1986) - na výlukové trase linky 1 v zastávce Chotkovy sady. Listopad 2004.

Vozy typu KT8D5 jsou sestaveny ze tří článků, spojených gumovými měchy (klouby), pro cestující průchozími. Dveře vozů jsou shrnovací, centrálně ovládané (vůz ev. č. 9013 má systém poptávkového otevírání dveří), zvlášť lze otevřít dveře u kabiny řidiče. Na každé straně má vůz pětici dveří, po dvou v krajních článcích a jedny v článku prostředním. Dveře u stanovišť řidiče jsou trojkřídlé, ostatní čtyřkřídlé.

(5)

(5) KT8D5 ev. č. 9043 (r. v. 1990) na lince 3 přijíždí do zastávky Poliklinika Modřany v únoru 2005.

Sedadla jsou ve voze umístěna v uspořádání 1+2 nebo 2+2, ve středním článku se nacházejí dvě místa pro kočárek. Z obou stran je vůz zakončen stejnou kabinou řidiče.

(6)

(6) KT8D5 ev. č. 9026 (r. v. 1989) v celovozovém reklamním nátěru projíždí na výlukové trase linky 1 ulicí U Výstaviště v Holešovicích v září 2005.

Vozy jsou vybaveny tyristorovou regulací TV3. Sběrače proudu tvoří dva pantografy - vztyčen je vždy jen jediný, zásadně ten přední kvůli kontaktům na trolejích. Spřáhla jsou pražského typu (shodná s vozy T3). Vozům T3 je podobné i řešení oken s posuvnou horní částí.

(7)

(7) KT8D5 ev. č. 9013 (r. v. 1989) na lince 17 v zastávce Staroměstská, léto 2003. Vůz je vybaven poptávkovým otevíráním dveří.

Zajímavé je řešení umístění teplovzdušných soustav pro chlazení a topení v kanálech ve střechách krajních článků. Pro vytápění se využívá ztrátového tepla odporníků elektrodynamické brzdy. Toto řešení znemožnilo provoz vozů KT8D5 na trati na Barrandov, na jejímž dlouhém klesání vznikala ve vozech velmi vysoká teplota.

(8) Foto Petr Král

(8) KT8D5 ev. č. 9008 (r. v. 1989) v celovozovém reklamním nátěru Haribo na lince 24 u zastávky Křižíkova, duben 2006.

Řízení vozů KT8D5 je nožní (pomocí pedálů). Všechny vozy jsou vypravovány z vozovny Hloubětín. Vozy dodané v roce 1990 byly původně umístěny ve vozovně Motol a do Hloubětína byly přesunuty po zařazení prvních vozů T6A5 v roce 1995.

(9)

(9) KT8D5 ev. č. 9010 (r. v. 1989) v celovozovém reklamním nátěru Skanska na konečné linky 19 Lehovec, březen 2007.

Nevýhodou vozů KT8D5 je to, že mohou vyjíždět pouze na některé linky. Nemožnost jejich použití na trati na Barrandov už byla zmíněna. Kromě mají v mnoha obloucích zákaz míjení dva vozy tohoto typu nebo vůz KT s vozem T. Vozy KT8D5 nesmějí jezdit například na linkách 12, 20, 22 a 23 kvůli jednokolejné splítce v Letenské ulici.

(10)

(10) KT8D5 ev. č. 9029 (r. v. 1990) na konečné linky 3 Levského, únor 2007.

(11)

(11) KT8D5 ev. č. 9017 (r. v. 1989) na lince 3 vjíždí do vyšehradského tunelu. Duben 2002.

V současné době jsou vozy KT8D5 vypravovány celotýdně na linky 3 a 17pouze v pracovní dny na linku 19 a pouze mimo pracovní dny na linky 1 a 24. V minulosti se tyto vozy objevovaly také např. na linkách 4, 8, 9, 12 (po dobu vedení mimo Letenskou a Barrandov), 14 (mimo Barrandov), 23 (když nejezdila Letenskou), 25 a 26 nebo na zvláštních linkách označených číslem 3x.

(12)

(12) KT8D5 ev. č. 9041 (r. v. 1990) na lince 1 u zastávky Vozovna Střešovice, duben 2006.

(13)

(13) KT8D5 ev. č. 9045 (r. v. 1990) na výlukové konečné linky 9 Hlušičkova, kde se v říjnu 2006 linky 4 a 9 obracely na provizorním povrchovém kolejovém přejezdu kalifornien.

Po povodních v srpnu 2002 byla doménou vozů KT8D5 náhradní tramvajová linka X-B, ale jejich nasazení na tuto linku nebylo podmínkou, protože obě její konečné byly vybaveny běžnými smyčkami.

(14)

(14) Interiér vozu KT8D5, leden 2002.

V letech 2003 a 2004 dostávaly tramvaje typu KT8D5 při velkých prohlídkách nový nátěr po vzoru vozů T6A5, tzn. šedo-červeno-bílý. S novým nátěrem vypadají mladší a v době zahájení provozu tramvají s tímto novým nátěrem si mnozí cestující mysleli, že se jedná o nový typ. Ovšem interiér zůstal zcela stejný a opraveným vozům nepřibyla ani tlačítka poptávkového otevírání dveří, digitální orientace či jiné nové prvky. Nové barvené provedení už nad původním převážilo. Vyskytují se i nátěry reklamní, pro které jsou kloubové tramvaje zajímavým nosičem.
Zajímavé je, že vůz ev. č. 9037 dostal při opravě v roce 2004 znovu původní červeno-krémovou variantu nátěru.

(15) Foto Tomáš Janda

(15) Vůz KT8D5 ev. č. 9025 (r. v. 1989) vybavený polopantografovými sběrači ve smyčce Sídliště Modřany (dnes Levského) na zkušební jízdě před zahájením provozu s cestujícími v květnu 1995.

(16)

(16) KT8D5 ev. č. 9025 (r. v. 1989) v současném podobě s jedním polopantografovým a jedním pantografovým sběračem na lince 9 u zastávky Vozovna Motol, říjen 2006.

Velký význam mají obousměrné vozy KT8D5 při výlukách, kdy je nutno dopravu ukončit v zastávkách bez obratišť pro jednosměrné vozy - smyček nebo obratových trojúhelníků. Obousměrné tramvaje se na takovýchto mimořádných konečných obracejí buď na pevných kolejových přejezdech nebo na provizorních povrchových výhybkách typu Californien ("kaliforňanech").

(17)

(17) KT8D5 ev. č. 9004 (r. v. 1986) na lince 8 v nástupní zastávce Vysočanská, březen 2006.

(18)

(18) KT8D5 ev. č. 9044 (r. v. 1990) vyjíždí na lince 24 ze smyčky Radošovická v dubnu 2005.

Pevných kolejových přejezdů už je na tratích pouze několik - dva u Trojského mostu, jeden v zastávce Nad Trojou a jeden u vozovny Motol. Většina pevných přejezdů byla v nedávné době zlikvidována (Národní divadlo, Invalidovna, Palmovka, Malostranské náměstí, Hlavní nádraží...). Při výlukách se na nich tramvaje obracely například v zastávce Nad Trojou nebo Hlavní nádraží.

(19)

(19) KT8D5 ev. č. 9018 (r. v. 1989) na výlukové konečné linky 4 Hlušičkova, kde se v říjnu 2006 linky 4 a 9 obracely na provizorním povrchovém kolejovém přejezdu kalifornien.

(20)

(20) KT8D5 ev. č. 9026 (r. v. 1989) na lince 3 na mimořádné konečné Jindřišská, kde byl umístěn od srpna do září 2003 při výluce Senovážného náměstí provizorní povrchový kolejový přejezd kalifornien.

Několik vozů typu KT8D5 se od ostatních odlišuje: například vůz ev. č. 9010 je vybaven na jedné straně klasickým pantografem, ale na druhé polopantografovým sběračem. Stejně je upraven i vůz ev. č. 9025, který měl dříve dva polopantografy.

(21)

(21) KT8D5 ev. č. 9004 (r. v. 1986) na netypické lince 17, ale na typické trati do Modřan, u zastávky U Libušského potoka v červenci 2006.

(22) Foto Michal Kliský

(22) KT8D5 ev. č. 9030 je vybavena digitálními orientacemi. Zde projíždí na lince 3 Karlovým náměstím v červenci 2005.

K dalším odlišným vozidlům patří vůz 9027 s novějšími sedadly (v současnosti probíhá rekonstrukce na KT8D5.RN2P), 9030 s digitálními orientacemi nebo již zmíněný 9013 s poptávkovým otevíráním dveří.

 

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář