T6A5
![]() |
(1) Souprava motolských vozů T6A5 na lince 17 mezi zastávkami U Libušského potoka a Poliklinika Modřany v únoru 2002. |
Vozy T6A5 byly do Prahy dodávány v letech 1995 - 1997, a to v roce 1995 v počtu 80 kusů, v roce 1996 50 ks a v roce 1997 20 ks. Označeny byly evidenčními čísly 8601 - 8750. Všech 150 vozidel slouží dosud.
![]() |
(2) Souprava žižkovských vozů T6A5 ev. č. 8734 + 8735 (r. v. 1997) na lince 8 v zastávce Dlouhá třída v prosinci 2005. |
Vozy T6A5 se podniku ČKD Praha po dlouhém úsilí podařilo v dodávkách pro Československo nahradit úspěšný, ale zastaralý typ T3. Prototypy vozů T6A5 byly vyrobeny v roce 1989 a v letech 1991 - 1992 byly zkoušeny v Praze před předáním na metrový rozchod do Bratislavy.
![]() |
(3) Souprava nejstarších pražských T6A5 ev. č. 8601 + 8602 (r. v. 1995, vozovna Motol) na lince 10 u zastávky Anděl v říjnu 2005. |
Vůz T6A5 je jednosměrný čtyřnápravový motorový tramvajový vůz se svařovanou skříní z válcovaných a lisovaných plechů s obložením z hladkých ocelových plechů. Podlahu má z vodovzdorné překližky, která je potažena protiskluzovanou krytinou.
![]() |
(4) Vozy T6A5 ve vozovně Motol v roce 2003. |
V pravé bočnici má vůz troje dveře, které jsou dvoukřídlé, vně výklopné, s elektromechanickým ovládáním, vybavené zařízením proti sevření. Dveře mohou být otevírány centrálně nebo si je mohou otevírat cestující tlačítky poptávkového otevírání dveří, z kabiny řidiče lze zvlášť otevřít také jen přední dveře.
![]() |
(5) Souprava motolských T6A5 ev. č. 8675 + 8676 (r. v. 1996) s podvozky zakrytými po prohlídce PO na lince 12 v zastávce Smíchovské nádraží v únoru 2006. |
Okna se dají otevírat pouze vyklápěním malých horních částí, přesto jsou však opatřena nápisy, aby se cestující nevykláněli. Kromě oken je větrání umožněno také střešními klapkami.
Elektrické topnice jsou umístěny v bočních kanálech vozové skříně.
Vozy mají polopantografové sběrače proudu otočené kloubem vzad. U souprav je z nich zdvižen pouze přední sběrač, protože vozy jsou silově elektricky propojeny poloautomatickými spřáhly Secheron.
![]() |
(6) T6A5 ev. č. 8726 (r. v. 1996, vozovna Motol) na konečné linky 7 Kotlářka v říjnu 2005. Ve špičkách pracovních dnů je linka prodloužena na smyčku Sídliště Řepy. |
Novinkou u vozů T6A5 pro řidiče se stalo ruční ovládání pákou pro levou ruku. To umožňuje oproti nožnímu řízení pedály plynulejší jízdu, zejména při nižších rychlostech. Na zadní plošině se nachází panel pro couvání.
Délka vozů přes spřáhla činí 16100 mm, délka vozové skříně 14700 mm, šířka skříně 2500 mm a výška 3160 mm. Pohotovostní hmotnost vozu je 18700 kg.
U vozů je použita tyristorová výzbroj TV8 (shodná s vozy KT8D5). Výkon trakčních motorů činí 4x45 kW, maximální rychlost 65 km/h.
![]() |
(7) Interiér vozu T6A5 se třemi řadami sedadel, prosinec 2005. |
Vozy T6A5 jsou kromě rozhlasu vybaveny také digitálními orientacemi, zvenku na čele, druhém okně pravé bočnice a na zádi a uvnitř vozu nad stanovištěm řidiče. Zvenku se vpředu zobrazuje číslo linky a konečná zastávka, zezadu pouze číslo, ze strany číslo linky, název konečné stanice a název příští zastávky. Uvnitř vozu lze na orientaci vidět střídavě linku a konečnou nebo linku a příští zastávku. Stejný systém je použit i u jiných typů tramvají s digitálními orientacemi.
![]() |
(8) Souprava motolských vozů T6A5 8651 + 8652 (r. v. 1995) netradičně vypravená na linku 3 v zastávce Palackého náměstí, březen 2006. |
Na vozech ev. č. 8601 - 8730 (z let 1995 a 1996) se původně maticové displeje nacházely pouze na čele a zádi vozu, z boku se umisťovala plechová cedule s trasou linky na nalepeném papíře. Po vzoru poslední série byly starší vozy upraveny až dodatečně.
![]() |
(9) Stanoviště řidiče ve voze T6A5 v roce 2003. |
V salónu jsou umístěny plastové polstrované sedačky Fainsa, a to u vozů ev. č. 8601 - 8680 v jedné řadě na každé straně uličky a u vozů 8681 - 8750 ve dvou řadách na straně u dveří a v jedné řadě na straně druhé.
U vozů se dvěma řadami sedadel je udávána maximální obsaditelnost 171 osob (8 osob/m2), z toho je 24 míst k sezení. Při třech řadách sedadel je obsaditelnost snížena na 150 cestujících, z toho 31 sedících.
![]() |
(10) Vůz T6A5 ev. č. 8651 ve vozovně Motol má na orientaci v roce 2003 tehdy neexistující linku 13 a nikdy neexistující zastávku Lipského. O lince 13 se uvažovalo již při stavbě tratě na Barrandov, ale vyjela až od 1. září 2004. Zastávka Lipského nakonec získala název K Barrandovu. |
Pražské vozy T6A5 byly rozděleny do vozoven Motol (série z let 1995 a 1996, ev. č. 8601 - 8730) a Žižkov (série z roku 1997, ev. č. 8731 - 8750). V Motole tvoří naprostou většinu vozového parku.
"Té šestky" vyjíždějí nebo vyjížděly ve dvojicích i sólo na většinu pražských tramvajových linek. Jejich nasazení se mění podle vypravení linek jednotlivými vozovnami, takže jsou vozy tohoto typu dnes už výjimečné na dříve pro ně zcela běžné trati do Modřan, méně než těsně po zahájení provozu jich jezdí také na Barrandov. Stálicemi pro ně naopak zůstávají hlavní řepské linky 9 a 10.
![]() |
(11) Motolský vůz T6A5 ev. č. 8684 (r. v. 1996) odjíždí na lince 3 z nástupní zastávky Levského v červnu 2006. Běžně jsou na linku vypravovány pouze soupravy. |
Obnova vozového parku pražských tramvají byla v polovině 90. let 20. století nezbytná. Její provedení nákupem tak velkého počtu tramvají s podlahou v normální úrovni však bylo poněkud zpátečnické - ve světě již nízkopodlažní tramvaje jezdily a nízkopodlažní autobusy dokonce už i v Praze.
![]() |
(12) Poslední série vozů z roku 1997 je vybavena tlačítky dveří na kabině řidiče. Na snímku souprava 8732 + 8748 v červnu 2004. |