T3R.PV
![]() |
(1) Souprava nejstarších vozů T3R.PV ev. č. 8151 (r. v. 2003) + 8152 (r. v. 2004) krátce po převedení do vozovny Vokovice na konečné linky 8 Vysočanská v prosinci 2005. |
Tramvaje typu T3R.PV vypadají podobně jako modernizované vozy T3 - ve skutečnosti se však jedná o vozy zcela nové, postavené za použití původních rekonstruovaných podvozků z vyřazených vozidel.
![]() |
(2) Nejstarší vůz T3R.PV ev. č. 8151 ve vozovně Motol krátce po dodání v prosinci 2003. |
Dodávka deseti vozů tohoto typu byla objednána náhradou za vozy T3, které byly původně určeny na klasickou rekonstrukci na typ T3R.P, ale jejich karosérie byla v příliš špatném stavu na to, aby se mohla uskutečnit její oprava. Písmena v označení T3R.PV znamenají rekonstrukci, trakční výzbroj Cegelec TV Progress a skříň Var CB3, která je výrobkem Krnovských opraven a strojíren. Další firmou, která na výrobě vozů T3R.PV spolupracuje, je ČKD Pragoimex.
![]() |
(3) Tehdy motolský vůz T3R.PV ev. č. 8153 (r. v. 2004) na lince 21 na Národní třídě, květen 2004. |
Rozdíl mezi "Krnováky" a vozy T3R.P je na první pohled patrný ve spárách mezi ocelovou skříní a lepenými laminátovými čely a v odlišném tvaru zaoblení skříně u čel vozů (daném jinou technologií výroby). Tramvaje T3R.PV mají také zakrytované podvozky pro omezení hlučnosti (ty mají už i vozy T3R.P od čísla 8475) a lepená skla dveří (která má také několik vozů T3R.P).
![]() |
(4) Motolská T3R.PV ev. č. 8160 (r. v. 2004) vyjíždí z obratiště Smíchovské nádraží na linku 13 v prosinci 2004. |
Nahrazování starých skříní novými při modernizacích vozů se uskutečňovalo už u nepříliš rozšířených vozidel T3M2-DVC a T6A5.3.
První vůz T3R.PV s novou skříní Var CB3 byl dodán v prosinci 2003 do vozovny Motol. Obdržel evidenční číslo 8151 a byl nasazen na linku 21 Levského - Národní třída. V dubnu 2004 jej následovaly téměř současně vozy 8152 a 8153. I ty byly přiděleny vozovně Motol a tamtéž byly deponovány také další tohoto typu.
![]() |
(5) Vůz T3R.PV ev. č. 8158 (r. v. 2004) se zvednutými kryty kol ve vozovně Motol, září 2004. |
Na vozech číslo 8154 a 8155 se pracovalo od dubna 2004. Vůz číslo 8154 byl předán na začátku června. Původně měly dodávky "Krnováků" končit evidenčním číslem 8160, ale už v září 2004 byl ve výrobě vůz s číslem 8161. Posledním vozem zařazeným v roce 2004 byl ev. č. 8163.
![]() |
(6) Linka 3 není pro vozy T3R.PV typická. Na snímku přijíždí motolská souprava 8159 + 8160 (r. v. 2004) do zastávky Sazka arena v prosinci 2005. |
V květnu 2005 byl do provozu zařazen vůz ev. č. 8168, kterým byla završena dodávka osmnácti vozů T3R.PV do vozovny Motol. V této vozovně nahradili "Krnováci" vozy T3M, které byly přesunuty do Strašnic.
![]() |
(7) Motolská T3R.PV ev. č. 8162 (r. v. 2004) opět s plně kapotovanými podvozky na lince 7 v zastávce Koh-i-noor, leden 2005. |
Vozy počínaje číslem 8169 jsou vypravovány z vozovny Vokovice. V říjnu 2005 byl předán vůz ev. č. 8172, poté se výroba odmlčela a teprve v únoru 2006 byl zařazen vůz 8173. Dosud posledním předaným vozem je ev. č. 8177 - celkem je tak v provozu 27 vozů T3R.PV. Rozestavěny jsou vozy 8178 - 8180.
![]() |
(8) Souprava vokovických vozů T3R.PV ev. č. 8170 + 8171 (r. v. 2005) na lince 20 v zastávce Nádraží Veleslavín v prosinci 2005. |
V prosinci 2005 byly některé z motolských vozů T3R.PV přesunuty do vozovny Vokovice. Vokovice mohou díky většímu počtu těchto vozů vypravovat některá pořadí linky 20, která jezdí v pracovní dny na Barrandov a nemohou na ni proto tehdy být nasazeny jiné ("staré") typy vokovických tramvají.
Do Vokovic byly přesunuty vozy ev. č. 8151 - 8156, takže v Motole zbývají 8157 - 8168.
![]() |
(9) T3R.PV ev. č. 8166 (r. v. 2005) na lince 21 v zastávce Poliklinika Modřany těsně po zařazení do provozu v dubnu 2005. |
Zakrytování podvozků se u jednotlivých vozů T3R.PV liší. Nejstarší vůz 8151 má podvozky kapotované plně - zástěna končí v úrovni zbytku skříně a nápravy nejsou vůbec vidět. Další vozy až do ev. č. 8160 mají v místě náprav 10 cm vysoký výřez. Od vozu číslo 8161 už mají "Krnováci" opět nápravy plně kapotované, tj. bez výřezu.
![]() |
(10) Motolská souprava T3R.PV ev. č. 8163 (r. v. 2004) + 8164 (r. v. 2005) na konečné linky 3 Lehovec, březen 2006. |
![]() |
(11) Souprava motolských T3R.PV ev. č. 8165 + 8166 (oba r. v. 2005) na lince 9 u zastávky Blatiny, březen 2007. |
Motolské vozy T3R.PV se objevují sólo např. na linkách 6, 13 a 21 nebo o víkendu 7 a v soupravách např. na linkách 4, 7, 9, 10, 12 a 20. Vokovické T3R.PV vyjíždějí buď sólo na linky 2, 15 a 25, ale především v soupravách na linku 20 a méně často např. 8.
Ačkoli je tedy tyto vozy vidět téměř po celé Praze, mezi rozšířenějšími modernizovanými tramvajemi T3R.P se zcela ztrácejí.
![]() |
(12) Vůz T3R.PV v čele motolské soupravy 8159 + 8160 (r. v. 2004) na lince 3 v zastávce Vltavská v prosinci 2005. Dobře je vidět odlišné skosení skříně od vozů T3. |
![]() |
(13) Vokovický vůz T3R.PV ev. č. 8175 (r. v. 2006) na lince 15 v zastávce Vozovna Střešovice, duben 2006. |
Od roku 2004 probíhají "modernizace" vozů T3 také dosazováním částečně nízkopodlažní nové skříně. Nízkopodlažní část skříně se nachází mezi podvozky, takže střední dveře vozu jsou beze schodů. Dosud jsou v provozu tramvaje s tímto provedením skříně v Ostravě (typ T3RN.EV) a Liberci (typ T3R.PLF). V roce 2006 mají být dodány první vozy typu T3R.PLF i do Prahy.
![]() |
(14) Plenty kryjící podvozky vozu 8171 (r. v. 2005) jsou doplněny zajímavou kresbou. Září 2006. |
![]() |
(15) Souprava motolských vozů zprava 8151 (r. v. 2003) +8159 (r. v. 2004) na lince 14 ve smyčce Vozovna Kobylisy, říjen 2004. |