T3R.PLF
![]() |
(1) Vůz T3R.PLF ev. č. 8252 (r. v. 2006) projíždí na lince 8 křižovatkou Strossmayerovo náměstí v březnu 2007. |
Na přelomu let 2006 a 2007 byly v ústředních dílnách Dopravního podniku hl. m. Prahy, a.s. v Hostivaři postaveny dva nízkopodlažní tramvajové vozy T3R.PLF, jejichž skříň typu VarCB3LF dodala firmaPragoimex a.s.
Vozidlo je prezentováno jako kompletně rekonstruovaná a modernizovaná verze tramvají Tatra T3. Z původního vozidla prošlého touto "rekonstrukcí" jsou však použity pouze oba modernizované trakční podvozky koncepce PCC. Každý podvozek má dva upravené stejnosměrné motory, každý o jmenovitém výkonu 44 kW. Dodavatelem elektrické výzbroje je Cegelec a.s.
![]() |
(2) T3R.PLF ev. č. 8252 (r. v. 2006) na konečné linky 8 Podbaba v březnu 2007. |
Hrubá stavba skříně je svařovaná, lehké ocelové konstrukce s antikorozní úpravou, s laminátovými čely, která jsou ke skeletu přichycena pružným lepícím tmelem. V prostoru přístupném středními dveřmi je vůz nízkopodlažní (výška nad temenem kolejnice 350 mm), podíl nízké podlahy činí 36%. V prostoru u předních a zadních dveří je podlaha umístěna v normální úrovni (860 mm, u původního vozu T3 900 mm). Nízkopodlažní část je s částmi s podlahou v normální úrovni spojena třemi schody. Díky výškovému členění podlahy s nízkopodlažní střední částí si vozy T3R.PLF získaly přezdívku "vana" (obvykle uváděnou s "w", což je pouze módní záležitost).
![]() |
(3) T3R.PLF ev. č. 8252 (r. v. 2006) na lince 8 u zastávky U Svobodárny, březen 2007. |
Nová škříň je od původní, použité u vozu T3, delší. Při šířce skříně 2 500 mm byla zvýšena vzdálenost otočných čepů na 7 500 mm, což znamenalo zhoršení průjezdného profilu. Pro snadné odlišení při míjení tramvajových vlaků jsou vozy T3R.PLF opatřeny od ostatních vozů odlišným vínovo-šedým nátěrem, ve kterém šedá barva vytváří ve vínovém okolí proužky vycházející z prostoru středních dveří (na levém boku pak z místa proti nim) a zaoblený tvar písmene "V" na čele vozu. Podvozky i okolí spřáhel jsou zakrytované.
![]() |
(4) T3R.PLF ev. č. 8252 (r. v. 2006) na lince 15 v zastávce Kobylisy, duben 2007. |
Vyrobené vozy byly označeny evidenčními čísly 8251 a 8252 a přiděleny vozovně Vokovice. Vůz 8251 vyjel na první zkušební jízdy do ulic Prahy 19. prosince 2006. Jeho představení zástupcům médií proběhlo 1. února 2007 a první nasazení do provozu s cestujícími, konkrétně na linku 2, v pátek 9. února 2007. Vozidlo 8252 bylo poprvé s cestujícími nasazeno rovněž na linku 2 v pátek 16. března. Dalšími linkami, kam byly dosud vozy tohoto typu vypraveny, jsou 8 a 15.
![]() |
(5) T3R.PLF ev. č. 8252 (r. v. 2006) na konečné linky 8 Podbaba v březnu 2007. |
Tramvaje T3R.PLF mohou být v provozu samostatně, v soupravě (dvojici) těchto vozů nebo v soupravě jednoho vozu T3R.PLF s obdobně rekonstruovaným vozem T3R.PV s podlahou v normální úrovni, v současnosti jsou vypravovány pouze sólo. Dvojice těchto vozů nemohou být v Praze nasazeny z důvodu nedostatečné délky zastávek.
![]() |
(6) Interiér vozu T3R.PLF ev. č. 8252 v pohledu od stanoviště řidiče, březen 2007. |
![]() |
(7) Interiér vozu T3R.PLF ev. č. 8252 v pohledu od zadní plošiny, březen 2007. |
Do konce roku 2007 má být rekonstruováno (dodáno) dalších pět vozů T3R.PLF, do pěti let by jich mělo jezdit okolo padesáti. Kromě Prahy jsou vozy tohoto typu v provozu v Liberci. V Brně, Ostravě a Olomoucijsou nasazovány obdobné vozy označované jako Vario LF nebo Vario LFR.E, které se odlišují zejména použitím asynchronní výzbroje Europulse, asynchronních motorů, podvozků Komfort a jiných čel, která odlišují tyto vozy od tramvají T3 a jejich běžných modifikací.
![]() |
(8) Stanoviště řidiče vozu T3R.PLF ev. č. 8252, březen 2007 |