T3R.P
(1) Souprava pankráckých vozů T3R.P ev. č. 8404 (r. v. 1966) + 8405 (r. v. 1967) na lince 10 v zastávce Zborovská, srpen 2005. |
S ohledem na stárnutí nejrozšířenějších pražských tramvajových vozů typu T3 a nemožnost jejich náhrady novými vozy bylo ve 2. polovině 90. let přikročeno k jejich celkovým modernizacím.
(2) Souprava nejstarších pražských vozů T3R.P - pankráckých ev. č. 8211 + 8212 (oba r. v. 1966) - na lince 17 ve Dvorcích, říjen 2005. |
Po nepříliš úspěšných pokusech, ze kterých zbyly v Praze v provozu vozy T3Re, T3G, T6A5.3 a T3A, byly v roce 2000 zahájeny rekonstrukce vozů T3 na typ T3R.P, pracovně označovaný také jako T3P (podle elektrické výzbroje TV Progress).
(3) Jedna z prvních T3R.P - pankrácká ev. č. 8214 (r. v. 1966) - na lince 21 na Levského, leden 2002. |
(4) Souprava kobyliských T3R.P ev. č. 8520 (r. v. 1971) + 8521 (r. v. 1974) na lince 17 u zastávky Kobylisy, březen 2007. |
Vnější vzhled vozů se od původního provedení odlišuje výrazněji pouze digitálními orientacemi a tlačítky poptávkového otevírání dveří. Vozy počínaje evidenčním číslem 8475 (zařazeným v únoru 2006) mají kapotované podvozky shodně s vozy T3R.PV.
(5) Souprava kobyliských T3R.P ev. č. 8462 + 8463 (r. v. 1968) na konečné linky 12 Sídliště Barrandov v lednu 2006. |
(6) T3R.P ev. č. 8505 (r. v. 1974, rekonstrukce 2006) vyjíždí na lince 11 z obratiště Černokostelecká, říjen 2006. |
Do interiéru jsou dosazena nová sedadla (na každé straně vozu jedna řada). Nová jsou také madla a podlaha a přepážka stanoviště řidiče. Okna jsou nově osazena a dveře mají nový pohon. Cestující si je otevírají tlačítky.
(7) Poslední dny tramvajové linky X-A na náměstí I. P. Pavlova (21. 12. 2002, zrušena 23. 12. 2002). |
Na stanovišti řidiče je u vozů T3R.P v Praze zachováno řízení vozu pedály. To bývá v některých jiných našich provozech nahrazováno pákou pro levou ruku, používanou ve vozech T6A5.
(8) Souprava pankráckých T3R.P ev. č. 8354 (r. v. 1967) + 8355 (r. v. 1976) na lince 14 u zastávky Geologická, duben 2006. |
(9) Kobyliská T3R.P ev. č. 8437 (r. v. 1967) jako řízený vůz soupravy linky 14 v zastávce Dlouhá třída. V době pořizování fotografie (únor 2005) nejnovější modernizovaná tramvaj v Praze. |
Důvodem k modernizaci vozů T3 je především snaha o úsporu elektrické energie, které je dosaženo dosazením tyristorové výzbroje TV Progress místo původní odporové. Dalšími důvody pro modernizaci je například špatný stav původní skříně vozů, nižší spolehlivost po letech služby, a samozřejmě snaha o zvýšení životnosti vozu (až o 20 let).
(10) Pankrácký vůz T3R.P ev. č. 8300 (r. v. 1966, rekonstrukce 2006) na lince 7 u vozovny Strašnice, prosinec 2006. V letech 2000 - 2005 byl tento vůz v provozu pod ev. č. 6554 jako typ T3A. |
(11) Pankrácký vůz T3R.P ev. č. 8300 (r. v. 1966, rekonstrukce 2006) na lince 6 u zastávky Na Knížecí, březen 2006. V letech 2000 - 2005 byl tento vůz v provozu pod ev. č. 6554 jako typ T3A. |
Z modernizací vozů plyne tedy užitek především pro dopravce a cestujícími jsou (navzdory snahám o zvýšení kultury cestování) nedoceněny. Poptávkové otevírání dveří přináší cestujícím práci navíc a úspora dveřních mechanismů jim nic nedává. Dveře už není možné otevírat zevnitř ani zvenku ručně mezi zastávkami, tj. nástup a výstup při stání v kolonách je nemožný.
(12) První vůz T3R.P se zakrytovanými podvozky - ev. č. 8475 (r. v. 1971) - byl zařazen do provozu v únoru 2006. Zde v prvních dnech provozu na lince 14 v zastávce Výstaviště jako řízený za vozem 8474. |
(13) Souprava kobyliských T3R.P ev. č. 8502 (r. v. 1973) + 8503 (r. v. 1976) na lince 12 v zastávce Nádraží Holešovice, říjen 2006. |
Digitální orientace na boku vozu jsou směrem do vozu opatřeny "teploměry", které ukazují číslo linky, odkud a kam vůz jede, název příští zastávky, případně nějaký údaj k této zastávce (např. konečná zastávka nebo přestup na metro) a názvy osmi dalších zastávek. Digitální nápisy se v každé zastávce pochopitelně přahazují. Použití digitálních orientací nahrazuje manipulaci s orientacemi plastovými resp. papírovými nalepenými na plechu, pro cestujícího je však opět nevýhodou, že nevidí celou trasu linky.
(14) Souprava T3R.P vozovny Pankrác ev. č. 8352 (r. v. 1966) + 8353 (r. v. 1967) na lince 16 přijíždí do zastávky Pobřežní cesta, duben 2006. |
(15) Souprava vozů T3R.P ev. č. 8476 + 8477 (r. v. 1973, rekonstrukce 2006) se zakrytovanými podvozky na lince 14 v zastávce Výstaviště krátce po zařazení do provozu v únoru 2006. |
Všechny předchozí "nevýhody pro cestující" nijak nesnižují význam modernizací tramvajových vozů T3, které jsou v současné době velmi potřebné.
(16) Tovární štítek vozu T3R.P ev. č. 8443 (r. v. 1966, rekonstrukce 2005) umístěný u schodů předních dveří. Únor 2006. |
(17) Vnitřní strana boční digitální orientace v nejstarším voze T3R.P ev. č. 8211 (r. v. 1966, rekonstrukce 2000) s "teploměrem" zobrazujícím číslo linky, názvy výchozí zastávky, následujících devíti zastávek a konečné. Srpen 2006. |
První vozy T3R.P byl rekonstruovány firmou Pars Nova v Šumperku (ev. č. 8211 - 8245), v listopadu 2000 začaly modernizace probíhat v areálu ústředních dílen DP v Hostivaři (od ev. č. 8301).
(18) Souprava čerstvě rekonstruovaných T3R.P ev. č. 8480 (r. v. 1971) + 8481 (r. v. 1975) se zakrytovanými podvozky na lince 12 u zastávky Lihovar, duben 2006. |
(19) Souprava T3R.P ev. č. 8464 (r. v. 1968) + 8465 (r. v. 1967) přijíždí na lince 14 do zastávky Dlouhá třída, květen 2006. |
Od evidenčního čísla 8475 mají modernizované vozy T3R.P podvozky zakryté plentami shodně s vozy T3R.PV. První takto upravené vozy byly zprovozněny v únoru 2006.
(20) Souprava pankráckých T3R.P ev. č. 8342 (ex T1 5092, r. v. 1956!) a 8343 (r. v. 1966) na lince 21 v Myslíkově ulici, leden 2003. Dnes je linka vypravována sólo vozy. |
Vozy T3R.P jezdí samostatně i ve dvojicích a v provozu jich stále přibývá. Nejprve se soustřeďovaly do vozovny Pankrác. Po úplném vytlačení původních T3 z této vozovny v létě 2004 se začala obdobně modernizovat ivozovna Kobylisy, ve které jsou umístěny vozy počínaje ev. č. 8414.
Do současnosti bylo modernizováno zhruba 240 vozů.
(21) Souprava T3R.P ev. č. 8484 (r. v. 1967) a 8485 (r. v. 1971) rekonstruovaných v roce 2006 na lince 12 u zastávky Smíchovské nádraží, červen 2006. |
(22) Interiér vozu T3R.P, únor 2006. |