Jdi na obsah Jdi na menu
 


KT8D5.RN2P

3. 9. 2013

 

(1)

(1) První vůz KT8D5.RN2P ev. č. 9082 na výlukové trase linky 3 v zastávce Invalidovna v druhý den provozu 20. září 2005. Za ní stojí klasická KT8D5 ev. č. 9010 na lince 24.

Snaha o zavedení provozu nízkopodlažních tramvají v hlavním městě Praze, které v tomto ohledu silně zaostalo za většinou našich provozů, byla důvodem k projektu modernizace obousměrných tříčlánkových tramvají ČKD Tatra KT8D5 s výměnou středního článku za nízkopodlažní.
O přestavbě vozů tohoto typu se uvažovalo už v roce 2002, ale než se podařilo plán uskutečnit, předběhlo Prahu nasazení obdobně přestavěných vozů v Ostravě a Brně.

(2)

(2) KT8D5.RN2P ev. č. 9082 na lince 3 projíždí křižovatkou Výtoň při cestě do Modřan v druhý den provozu 20. září 2005.

První vůz KT8D5, který byl vybrán pro modernizaci do nového nízkopodlažního provedení, byl vyroben v roce 1990 a až do roku 2004 jezdil s evidenčním číslem 9032.
První modernizovaný vůz KT8D5.RN2P (označovaný také jako KT8D5.NR2 nebo různými zkrácenými podobami obou označení) byl do areálu Ústředních dílen DP v Hostivaři převezen v pátek 1. dubna 2005.
Začalo se s oživováním a následně po předání do vozovny Hloubětín se zkušebními jízdami bez cestujících a nápravami závad.

(3)

(3) KT8D5.RN2P ev. č. 9082 na lince 24 ve smyčce Radošovická, leden 2006.

První optimistické informace, že částečně nízkopodlažní vozidlo vyjede do provozu s cestujícími už na začátku léta, se nepotvrdily. Vůz, označený evidenčním číslem 9082 (zvýšení původního čísla o 50), nebyl do provozu nasazen ani od čtvrtka 1. září a ani od dalšího proslýchaného termínu, pondělí 12. září.

(4) Foto Vojtěch Veselý

(4) KT8D5.RN2P ev. č. 9082 vyjíždí z vyšehradského tunelu na lince 3 směrem do Modřan v druhý den provozu 20. září 2005.

V sobotu 17. září 2005 se modernizovaný vůz poprvé představil veřejnosti na dni otevřených dveří DP v Hostivaři. Svézt se s ním mohli první cestující v neděli 18. září, kdy byl zařazen do průvodu vozidel MHD u příležitosti oslav 130 let MHD v Praze.

(5) Foto Petr Král

(5) Vůz KT8D5.RN2P ev. č. 9052 na lince 1 v zastávce Dejvická v březnu 2007.

V pondělí 19. září 2005 byla nízkopodlažní tramvaj poprvé vypravena na linku - objevila se na šejdrovém 15. pořadí linky 3 a převážně na něm jezdila až do prosince. Na tomto pořadí zajistila za den v každém směru tři nízkopodlažní spoje mezi Hloubětínem a Modřanami.

(6)

(6) Vůz KT8D5.RN2P ev. č. 9069 na výlukové úvraťové konečné linky 24 Ládví v únoru 2006.

V listopadu 2005 byl do Prahy přivezen druhý modernizovaný vůz, ev. č. 9081 (ex 9031, r. v. 1990). V prosinci 2005 došlo k předání třetího vozu, ev. č. 9052 (ex 9002, r. v. 1986, rekonstrukce po nehodě), 9069 (ex 9019, r. v. 1989). Do konce roku 2006 byly zařazeny vozy 9062 (ex 9012, 1989), 9072 (ex 9022, r. v. 1989), 9074 (ex 9024, 1989), 9083 (ex 9033, 1990), 9085 (ex 9035, 1990) a 9090 (ex 9040, 1990). Na konci tohoto roku tak DP hl. m. Prahy vlastnil deset vozů tohoto typu. V roce 2007 byl dosud předán vůz 9077 (ex 9027, 1989).
Přestavba probíhá u vozů 9076 (ex 9026, 1989), 9087 (ex 9037, 1990) a 9093 (ex 9043, 1990) a 9095 (ex 9045, 1990).
Všechny vozy jsou deponovány ve vozovně Hloubětín spolu se všemi vozy KT8D5 v původním provedení.

(7) Foto Vojtěch Veselý

(7) Setkání KT8D5.RN2P ev. č. 9082 na lince 3 s autobusem Karosa B 931E ČSAP Nymburk linky X-19 v zastávce Hloubětín v druhý den provozu 20. září 2005.

Již po uvedení do provozu druhého vozu, ev. č. 9081, začaly nízkopodlažní tramvaje KT8D5.RN2P vyjíždět kromě linky 3 také na linku 24, jejíž provoz byl tehdy zajišťován výhradně obousměrnými vozy kvůlivýlukovému ukončení úvratí na Ládví. Od 12. srpna 2006 byly místo linky 24 tyto vozy nasazovány na linku 9výlukově úvraťově ukončenou na Nákladovém nádraží Žižkov. Postupně byly nasazeny ještě linky 1, 8, 19 a 25. Od soboty 3. března 2007 budou vozy tohoto typu zajišťovat garantované nízkopodlažní spoje na linkách 3 a 24.

(8)

(8) KT8D5.RN2P ev. č. 9069 projíždí na lince 9 Spálenou ulicí u zastávky Národní třída, srpen 2006.

Výpočty a konstrukční práce na rekonstrukci vozu KT8D5.RN2P byly zadány firmě VKV Praha. Krajní články byly opraveny ve firmě Pars Nova v Šumperku, nový střední nízkopodlažní článek byl vyroben vKrnovských opravnách a strojírnách. Elektrovýzbroj dodala firma Cegelec. Z dalších společností spolupracujích na přestavbě jmenujme například firmy Bahoza (dveřní pohony, topení v krajních salónu, klimatizace na stanovišti řidiče a diagnostika), MEP Postřelmov (topení ve středním článku), SKD (dveřní křídla), Fainsa (sedadla pro cestující), C.I.E.B. (sedadlo řidiče s podstavcem), SEC Nitra (zářivkové osvětlení), Buse (vnitřní a venkovní digitální orientace), Avenet (kamerový systém), Alfa Union (odpojovač trolej-zem a ruční řadič na stanovišti řidiče) či APEX (odbavovací a informační systém). Vnější vzhled modernizovaného vozu bylo třeba odlišit od původního provedení (pro řidiče tramvají kvůli potkávání, pro cestující pro snadnou identifikaci nízkopodlažního vozidla a s tím související urychlení odbavování), ale zároveň měl vůz nadále jezdit v pražském barevném schématu.

(9) Foto Petr Král

(9) KT8D5.RN2P ev. č. 9062 na lince 1 u zastávky Krejcárek, září 2006.

Nový design vozu je dílem ing. arch. Patrika Kotase. Odlišností od klasických KT8D5 je na čele vozu dvojice menších přídavných dálkových reflektorů, které jsou umístěny mezi původními dvěma velkými světly. Toto řešení umožní lepší osvětlení tratě.

(10)

(10) KT8D5.RN2P ev. č. 9085 na lince 24 v zastávce Lazarská, duben 2006.

Nátěr vozu KT8D5.RN2P odpovídá novému barevnému schématu vozů KT8D5, odvozeného od jednosměrných tramvají T6A5. Novinkou je prohnutí bílého vodorovného pruhu pod okny na čelech vozu do oblouku.
Další výraznou změnou je kapotování podvozků (nejsou vidět nápravy) a prostoru okolo spřáhel, které není důležité jen kvůli změně designu, ale také pro snížení hlučnosti.

(11)

(11) Srovnání provedení čel vozů KT8D5.RN2P ev. č. 9072 a KT8D5 ev. č. 9007. Vozy se setkaly při zkušební a cvičné jízdě v obratišti Nádraží Braník v lednu 2006.

Že je modernizovaný vůz vybaven vnějšími i vnitřními digitáními orientacemi (a tudíž zbaven klasických "budníků" na číslo linky na střeše), asi nikoho nepřekvapí. Vnitřní jednořádkové digitální orientace jsou umístěny pouze v krajních článcích, a to nevhodně pouze na opačné straně článku než stanoviště řidiče. Protože většina sedadel je zde však umístěna směrem ke stanovišti řidiče, na orientaci téměř nikdo nevidí.
Zajímavé je, že malou digitální orientací je řešeno i pořadí na lince. Tato orientace se nachází na každé straně vozu na sloupku mezi předními dveřmi a prvním oknem a její použití už znají cestující z metra.

(12)

(12) Veřejnosti se poprvé modernizovaný vůz KT8D5.RN2P ev. č. 9082 představil v sobotu 17. září 2005 na dni otevřených dveří DP v Hostivaři.

Původní pantografové sběrače proudu byly nahrazeny dvěma polopantografy (Stemmann Fb 500, stejnými jako u vozů T6A5) s elektrickým a nouzovým ručním ovládáním. Vztyčený přední sběrač je umístěn kloubem proti směru jízdy. Ze střechy vozu také zmizely brzdové a topné odporníky s příslušenstvím, které jsou nyní součástí kontejnerů s elektrickou výzbrojí Progress pod vozem.

(13)

(13) Vůz KT8D5.RN2P ev. č. 9072 krátce po rekonstrukci na zkušební jízdě ve smyčce Nádraží Braník v lednu 2006.

Zásadní změny doznal také interiér vozidla, a to jak salón pro cestující, tak stanoviště řidiče. Nová je lepená podlaha s protiskluzovou krytinou ALTRO, odlišně vypadají také dveřní křídla s lepenými skly. Poptávkové otevírání dveří je samozřejmostí.
Odlišně řešeno je osvětlení a topení. Elektrické teplovzdušné agregáty jsou umístěny v krajních článcích v podstavcích sedadel pro cestující a ve středním článku pod schody, které jej spojují s krajními.

(14)

(14) KT8D5.RN2P ev. č. 9081 na lince 3 v zastávce Karlovo náměstí v lednu 2006.

(15)

(15) Pohled z jednoho do druhého krajního článku vozu 9082 přes střední nízkopodlažní část v první den provozu 19. září 2005.

Nová sedadla nelze přehlédnout, stejně jako kulaté přepážky za stanovišti řidiče. Střední nízkopodlažní článek zajišťuje nízkou podlahu v 15% vozidla a umožňuje tak snadný a rychlý nástup méně pohyblivým cestujícím či cestujícím s dětským kočárkem. Pro kočárky či vozíky pro invalidy jsou vyhrazena dvě místa - první na plošince před levými dveřmi ve směru jízdy a druhé přímo před těmito dveřmi, které se běžně neotevírají. Pro usnadnění nájezdu invalidů na vozících do vozidla se nacházejí u dveří sklopné nájezdové plošiny, které ovládá ručně řidič hákem, zavěšeným v kabině.

(16)

(16) Stanoviště řidiče vozu KT8D5.RN2P, leden 2006.

(17)

(17) Monitory na stanovišti řidiče vozu KT8D5.RN2P, leden 2006.

Nejvýraznější změnou na stanovišti řidiče je použití ručního řadiče, který nahradil původní ovládání pedály. Obě stanoviště jsou také nově vybavena klimetizačními jednotkami. Pro zvýšení bezpečnosti provozu je vůz vybaven kamerovým systémem. Na každé straně jsou umístěny dvě kamery, první nad předními dveřmi a druhá na začátku třetího článku. Další čtyři kamery sledují salón vozu. Obraz z kamer je přenášen na dva monitory na každém stanovišti řidiče a řidič si může mezi obrazem z jednotlivých kamer libovolně přepínat.

(18) Foto Petr Král

(18) KT8D5.RN2P ev. č. 9062 na lince 24 v zastávce Vodičkova, červen 2006.

(19) Foto Petr Král

(19) KT8D5.RN2P ev. č. 9074 na lince 3 v zastávce Dělnická, listopad 2006.

Nasazením vozu KT8D5.RN2P ev. č. 9082 byla zahájena nová etapa provozu nízkopodlažních tramvají v ulicích hlavního města Prahy. V posledních letech před jeho zařazením do provozu po Praze žádné nízkopodlažní tramvaje nejezdily, přesto se v historii už několikrát mohli Pražané nízkopodlažními tramvajemi svézt. Výrazně níže než pozdější elektrické vozy měly podlahu už otevřené vozy koněspřežné tramvaje - kola u nich vyčnívala nad podlahu a byly na nich umístěny lavice. Později se tyto vozy používaly ještě jako vlečné u elektrických drah. V letech 1930 - 1974 byly provozovány vlečné vozy "krasiny" se sníženou podlahou u širokého středního vstupu. Za dveřmi se nenacházel žádný schod a tyto vozy tak můžeme skutečně považovat za nízkopodlažní.
Naposledy pak v Praze jezdily nízkopodlažní tramvaje v letech 1997 - 1999. Jednalo se o vozy RT6N1, které jsou od té doby pro technické problémy odstaveny.

(20) Foto Petr Král

(20) KT8D5.RN2P ev. č. 9083 na lince 3 u zastávky Těšnov v lednu 2007.

(21)

(21) KT8D5.RN2P ev. č. 9069 na lince 3 ve smyčce Dvorce v březnu 2006 během výluky tramvajové tratě do Modřan.

Bohužel cestování modernizovanými vozy není příjemné kvůli hlasitě vrzajícím kloubům, které vrzají tím více, čím více cestujících na nich stojí, a při obvyklém vytížení tramvajových linek na nich někdo stojí prakticky pořád. Cestující, kteří vozy tohoto typu nejezdí běžně, se ohlížejí, co se s tramvají stalo, a netuší, že takto "funguje" již od výroby.

(22) Foto Petr Král

(22) KT8D5.RN2P ev. č. 9090 na lince 3 v zastávce Dvorce, říjen 2006.

(23)

(23) KT8D5.RN2P ev. č. 9082 vyjíždí z vozovny Hloubětín na odpolední část šejdru linky 3 v druhý den provozu 20. září 2005.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář