Brno
4. 9. 2013
Město
Zelný trh v historickém centru Brna. V horní části snímku zleva loga Dopravního podniku města Brna a Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje a znak města Brna.
Foto Lukáš Vrobel, 9. srpna 2007
Brno je statutárním městem, krajským městem Jihomoravského kraje a okresním městem. Leží na soutoku řek Svratky a Svitavy. Se svými 368 000 obyvateli je největším moravským městem a druhým největším městem v ČR.
V Brně funguje například průmysl strojírenský, textilní, elektrotechnický, potravinářský, chemický a polygrafický. Konají se zde významné mezinárodní veletrhy. Je také sídlem některých úřadů, např. Nejvyššího soudu a Ústavního soudu. Kromě toho je město i kulturním, vědeckým a uměleckým centrem. Nacházejí se zde divadla, muzea, vysoké školy a podobně.
Brno je významnou dopravní křižovatkou železniční i silniční. Nachází se zde i letiště a Masarykův okruh pro silniční závody. Historické centrum města je městskou památkovou rezervací.
Město obsluhuje rozsáhlý systém MHD, tvořený po Praze druhým největším českým tramvajovým provozem, největším trolejbusovým provozem, autobusovou dopravou a linkami akumulátorových lodí na Brněnské přehradě. Městským dopravcem je Dopravní podnik města Brna, a.s.
V Brně funguje například průmysl strojírenský, textilní, elektrotechnický, potravinářský, chemický a polygrafický. Konají se zde významné mezinárodní veletrhy. Je také sídlem některých úřadů, např. Nejvyššího soudu a Ústavního soudu. Kromě toho je město i kulturním, vědeckým a uměleckým centrem. Nacházejí se zde divadla, muzea, vysoké školy a podobně.
Brno je významnou dopravní křižovatkou železniční i silniční. Nachází se zde i letiště a Masarykův okruh pro silniční závody. Historické centrum města je městskou památkovou rezervací.
Město obsluhuje rozsáhlý systém MHD, tvořený po Praze druhým největším českým tramvajovým provozem, největším trolejbusovým provozem, autobusovou dopravou a linkami akumulátorových lodí na Brněnské přehradě. Městským dopravcem je Dopravní podnik města Brna, a.s.
Silniční doprava
Zajímavě řešené Ústřední autobusové nádraží Zvonařka: pod střechou se nacházejí nástupiště a na střeše odstavná plocha autobusů.
Foto Lukáš Vrobel, 23. dubna 2005
Brnem prochází nejvýznamnější dálnice v České republice - D1 Praha - Velké Meziříčí - Brno - Vyškov - Mořice (ve výstavbě pokračování do Lipníka nad Bečvou). Od D1 se v Brně odpojuje dálnice D2 Brno - Hustopeče - Břeclav - Lanžhot (státní hranice se Slovenskem). Velký význam mají také silnice 1. třídy čísloI/43 Brno - Svitavy - Králíky - Dolní Lipka (státní hranice s Polskem) a I/52 Brno - Pohořelice - Mikulov (státní hranice s Rakouskem), v části trasy vedená jako rychlostní silnice R52.
Karosa C 954E 4B1 3908 dopravce ADOSA na lince Integrované dopravy Jihomoravského kraje č. 405 do Zastávky v nástupní zastávce Mendlovo náměstí.
Foto Lukáš Vrobel, 9. srpna 2007
Regionální a dálková autobusová doprava je soustředěna zejména na dvě autobusová nádraží, která jsou obě umístěna v blízkosti hlavního železničního nádraží a centra města. Jedná se o Ústřední autobusové nádraží Zvonařka a stanoviště Benešova třída hotel GRAND. Většinu provozu regionální a dálkové autobusové dopravy zajišťuje dopravce Tourbus, a.s. (následnická organizace brněnského podniku ČSAD), dalšími významnými dopravci jsou např. Tredos, spol. s r.o., BORS Břeclav a.s., ČSAD Vsetín a.s., ZDAR, a.s. nebo Connex Morava a.s.
Většinu autobusového spojení s Prahou ovládli dopravci Student Agency, s.r.o. a Touring Bohemia, s.r.o.(dříve Bohemia Euroexpress International, s.r.o.).
Mnoho regionálních autobusových linek je součástí Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje, který je blíže popsán v kapitole o tarifu.
Většinu autobusového spojení s Prahou ovládli dopravci Student Agency, s.r.o. a Touring Bohemia, s.r.o.(dříve Bohemia Euroexpress International, s.r.o.).
Mnoho regionálních autobusových linek je součástí Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje, který je blíže popsán v kapitole o tarifu.
Železniční doprava
Železniční stanice Brno hlavní nádraží se dvěma lokomotivami zleva řady 363 v klasickém a 362 v reklamním nátěru.
Foto Dominik Šipr, 6. května 2006
Brno je významným železničním uzlem. Vedeny jsou sem železniční tratě číslo 240 Jihlava - Brno, 244 Brno - Hrušovany nad Jevišovkou s odbočkou Moravské Bránice - Oslavany, 250 Havlíčkův Brod - Žďár nad Sázavou - Tišnov - Brno - Vranovice - Břeclav - Kúty, 260 Česká Třebová - Svitavy - Blansko - Brno, 300 Brno - Nezamyslice - Přerov a 340 Brno - Kyjov - Uherské Hradiště. Po trati 250 v úseku Brno - Kúty a trati 260 jsou vedeny vlaky vyšších kategorií až po SuperCity, trať 250 v úseku Havlíčkův Brod - Brno a tratě 240 a 300 projíždějí vlaky do kategorie rychlík, po trati 340 jsou kromě osobních (zastávkových) vlaků vedeny i vlaky spěšné.
Na území města se nachází několik železničních stanic a zastávek, z nichž nejvýznamnější je Brno hlavní nádraží. Tato stanice by měla být v budoucnosti modernizována a v souvislosti s tím přeložena dále od centra města, což vyvolává kladné i záporné reakce.
Na území města se nachází několik železničních stanic a zastávek, z nichž nejvýznamnější je Brno hlavní nádraží. Tato stanice by měla být v budoucnosti modernizována a v souvislosti s tím přeložena dále od centra města, což vyvolává kladné i záporné reakce.
Vraky motorových vozů řady 830 v depu Brno - Maloměřice.
Foto Dominik Šipr, 6. května 2006
Od června 2003 do prosince 2005 byla cesta vlakem mezi Brnem a Prahou velmi výhodná díky relační slevě, která umožňovala cestovat za 130,- Kč (160,- Kč ve vlacích EuroCity a InterCity). Cesta vlakem tak byla cenově srovnatelná nebo dokonce ještě výhodnější než autobusem. V současné době stojí cesta vlakem mezi Brnem a Prahou rychlíkem 294,- Kč (se zákaznickou kartou 206,-), vlaky EuroCity a InterCity dokonce 354,- Kč (s kartou 266,-). Zákaznická karta s platností 3 roky stojí 600,- Kč. I při použití této karty je cenově výhodnější autobus, v němž se cena stále pohybuje kolem 160 korun. Jízdní doba činí u nejrychlejších vlaků (včetně SuperCity zajišťovaných jednotkami "Pendolino") vedených přes Českou Třebovou přibližně 2 hodiny 30 minut, což je stejně jako u autobusů, vlaky s touto jízdní dobou však na rozdíl od autobusů nejezdí v Praze do centra města, ale do Holešovic. Rychlíky, které jezdí většinou přes Havlíčkův Brod, jedou do Prahy na hlavní nádraží přibližně tři a půl hodiny.
Tarif MHD
Tarif MHD je časový a zónový. Městská hromadná doprava je součástí Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje (IDS JMK), který sahá i daleko za hranice města. Nejlevnější jednotlivá jízdenka uznávaná na území města Brna platí 10 minut od označení a maximálně ve dvou zónách a je nepřestupní (plnocenná stojí 8,- a zlevněná 4,- Kč). Dalšími kategoriemi jízdenek jsou přestupní na 2 zóny a 40 minut (13,- / 6,- Kč, k dispozici též u řidiče za 15,- / 10,- Kč), 3 zóny a 90 minut (19,- / 9,- Kč) a tak dále až po jízdenku na 180 minut a 10 zón (54,- / 27,- Kč). V příměstských autobusech se vydává ještě speciální úseková jízdenka nepřestupní. Existuje také několik kategorií celodenních jízdenek (pro Brno za 50,- Kč, zlevněná neexistuje). Časové nepřenosné jízdenky jsou řešeny formou papírových legitimací, do kterých se kupují cenné kupóny (pro Brno stojí plnocenné měsíční 410,-, čtvrtletní 1070,- a roční 3800,- Kč).
Kromě města Brna tramvaje obsluhují Modřice a trolejbusy Šlapanice, autobusy a lodě vyjíždějí do většího množství samostatných obcí a měst. Výhodou MHD je velký počet zastávek na znamení (buď celodenně nebo jen v noci a o víkendu), který zrychluje provoz.
Kromě města Brna tramvaje obsluhují Modřice a trolejbusy Šlapanice, autobusy a lodě vyjíždějí do většího množství samostatných obcí a měst. Výhodou MHD je velký počet zastávek na znamení (buď celodenně nebo jen v noci a o víkendu), který zrychluje provoz.
Jízdenky Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje z let 2004 a 2005. Na rubu je uveden nápis "Děkujeme vám, že používáte IDS JMK, šetříte životní prostředí pro vaše děti".
Sbírka Lukáš Vrobel
Integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje je poměrně složitý. Jeho zóny jsou označeny trojmístnými čísly - samo Brno tvoří zóny 100 a 101, okolní zóny pak mají trojmístná čísla v řadách 2xx - 7xx (např. Modřice 510, Veverská Bitýška 325, Adamov 225, Blansko 235, Vyškov 750). První číslice označuje směr od Brna - 1 Brno, 2 sever až severovýchod, 3 sever až severozápad, 4 západ až jihozápad, 5 jih, 6 jihovýchod, 7 východ. Druhá číslice odkazuje na vzdálenost od Brna - 0 Brno, 1 sousedí s Brnem, 2 druhá zóna v pořadí od Brna atd.). Třetí číslice je upřesněním směru - pokud je nutné z tarifních důvodů rozdělit oblast v přibližně stejném směru a vzdálenosti od Brna do více zón, jsou jim přidělena různá třetí čísla (např. Ochoz u Brna 210 a sousední Bílovice nad Svitavou 215).
Do IDS jsou kromě Dopravního podniku města Brna, a.s. zapojeny České dráhy, a.s. a z autobusových dopravců například Tourbus, a.s., ČAD Blansko a.s., ČSAD Tišnov, spol. s r.o., BORS Břeclav a.s., BODOS bus a.s., VYDOS bus a.s. a ZDAR, a.s.
Do IDS jsou kromě Dopravního podniku města Brna, a.s. zapojeny České dráhy, a.s. a z autobusových dopravců například Tourbus, a.s., ČAD Blansko a.s., ČSAD Tišnov, spol. s r.o., BORS Břeclav a.s., BODOS bus a.s., VYDOS bus a.s. a ZDAR, a.s.
Zastávky a jízdní řády
Označníky zastávek MHD zleva Česká a dvakrát Komenského náměstí.
Foto Lukáš Vrobel, 9. srpna 2007
Zastávky MHD jsou osazeny označníky městského provedení s hranatým terčem s obrázkem příslušného dopravního prostředku, nejčastěji dvoutyčové konstrukce. Na označních je obvykle uveden název zastávky, číslo zóny a čísla zastavujících linek.
Jízdní řády jsou u většiny linek městského provedení.
Jízdní řády jsou u většiny linek městského provedení.
Jízdní řád tramvajové linky 8.
Foto Václav Veselý, 7. února 2006
Komentáře
Přehled komentářů
Zatím nebyl vložen žádný komentář