Granus H 10-11
(1) Granus H 10-11 ev. č. 1535 z r. 1997 ČSAD Střední Čechy (převzatý z ČSAD Praha - Klíčov), linka 371, Nádraží Holešovice, říjen 2003. |
Slovenské autobusy značky Granus, vyráběné v polovině 90. let a.s. Granus Holding ve Zvoleni, nebyly nikdy v ČR příliš rozšířené a obdobné je to i v zahraničí včetně samotného Slovenska, kde stále dominují v dopravě české Karosy. Už v době výroby byly Granusy zastaralé - jednalo se o licenčně vyráběné starší polské autobusy Autosan. K neúspěchu Granusů v ČR možná přispěla také skutečnost, že jejich distribuci zajišťoval JUDr. Jan Hofmann, kterého už u nás v té době nikdo nepovažoval za solidního podnikatele.
(2) Granus H 10-11 ev. č. 1535 z r. 1997 (pův. ČSAD Praha Klíčov) odstavený těsně po vyřazení poblíž zastávky tramvaje Starý Hloubětín, duben 2004. |
V Pražské integrované dopravě nasazoval autobusy Granus pouze dopravce ČSAD Střední Čechy s.r.o. se sídlem v Brandýse nad Labem - Staré Boleslavi. Tento dopravce vlastnil pět vozů typu Granus H 10-11 ev. č. 1533 - 1537, všechny z r. 1997. Počátkem května 2004 byly všechny tyto vozy po pouhých sedmi letech provozu vyřazeny. Zřejmě byly tedy velmi špatné kvality - ČSAD Střední Čechy rozhodně není tak bohatým dopravcem, aby mohla vyřazovat normální autobusy po tak krátké době. Vyřazené Granusy byly většinou odprodány do země svého původu - na Slovensko.
(3) Granus H 10-11 ev. č. 1535 z r. 1997 (pův. ČSAD Praha Klíčov) odstavený těsně po vyřazení poblíž zastávky tramvaje Starý Hloubětín v dubnu 2004. |
Autobusy Granus H 10-11 jsou meziměstského provedení se dvěma dveřmi. Zadní dveře jsou ale poměrně široké po vzoru městských autobusů. Vozy jsou dvounápravové a vybavené ruční převodovkou. Mají dělené čelní sklo. Zakončení vozu je (narozdíl od čela) zcela hranaté, podobně jako u posledních Karos. Všechny autobusy Granus u ČSAD Střední Čechy byly natřeny klasickým modro-bílým nátěrem linkových autobusů tohoto dopravce (se šipkou v zadní části vozu).
(4) Vyřazené autobusy Granus H 10-11 v ohradě u zastávky tramvaje Starý Hloubětín, červen 2004. |
V současné době nehrozí, že by do PID nějaké autobusy Granus přibývaly. Jejich vyřazení u ČSAD Střední Čechy znamenalo zřejmě definitivní konec Granusů v celém systému.
(5) Interiér Granusu H 10-11 (vrak ex JUDr. Jan Hofmann / Bohemia Tour), květen 2004. |