Karosa C 734-ostatní dopravci PID
Dvoudvéřový autobus běžné délky Karosa C 734 byl vyráběn a dopravcům dnešní Pražské integrované dopravy dodáván dlouhou dobu - už od roku 1981 do roku 1996.
![]() |
(2) Karosy C 734 dopravce Connex Praha zpředu ev. č. 1339 a 1264 (r. v. 1992) na konečné linky 173 Násirovo náměstí, jaro 2002. |
Vozy tohoto úspěšného typu dodnes tvoří významnou část vozového parku mnoha českých a slovenských dopravců. Autobus dosahuje délky 11 055 mm, šířky 2 500 mm a výšky 3 165 mm. Pohotovostní hmotnost starších vozů činí 9 600 kg, u novějších je zvýšena na 10 050 kg. Autobusy jsou vybaveny motorem LIAZ ML636N o výkonu 155 kW a mechanickou pětistupňovou převodovkou Praga. Maximální rychlost je 100 km/h.
![]() |
(3) Karosa C 734 ev. č. 1057 z r. 1990 dopravce Hotliner (ex ČSAD Kladno) na konečné linky 304 Úvaly, žel. st., v prosinci 2004. Linky PID tohoto dopravce převzal od 1. ledna 2007 Connex Praha. |
Karosy C 734 mají 45 míst k sedění a 35 míst k stání. Podlaha se nachází 890 mm nad zemí. Pod podlahou mají tyto autobusy zavazadlový prostor.
![]() |
(4) Karosa C 734 ev. č. 1419 z r. 1986 (pův. ČSAD Nové Mesto nad Váhom) ve firemním nátěru Spojbusu odjíždí na lince 313 z Nádraží Radotín v prosinci 2003. |
Provozu autobusů tohoto typu u Dopravního podniku hl. m. Prahy se věnuje samostatná stránka.
![]() |
(5) Dnes již vyřazená Karosa C 734 ev. č. 1214 (r. v. 1992) dopravce Probo Trans Beroun, provozovny Praha - Západ (ex ČSAD Praha - Západ ev. č. 1154), na konečné linky 361 Smíchovské nádraží v květnu 2005. |
Zatímco u Dopravního podniku tvoří Karosy C 734 už pouze nepatrnou část vozového parku, u ostatních dopravců Pražské integrované dopravy jsou autobusy tohoto typu stále velmi rozšířené.
![]() |
(6) Karosy C 734 ČSAD Střední Čechy zprava ev. č. 1548 z r. 1987 (ex ČSAD Praha Klíčov) a 1551 z téhož roku (ex ČSAD AB Mělník) na lince 374, vlevo Karosa C 934 na lince mimo PID na Nádraží Holešovice, prosinec 2003. |
Kromě DP hl. m. Prahy vypravují do Pražské integrované dopravy Karosy C 734 následující dopravci (seřazeni podle abecedy): Bosák bus, Connex Praha, ČSAD MHD Kladno, ČSAD Polkost, ČSAD Střední Čechy, Jaroslav Štěpánek, Martin Uher, OAD Kolín, Probo Trans Beroun a Spojbus.
![]() |
(7) Karosa C 734 ČSAD MHD Kladno ev. č. 1385 r. v. 1996 projíždí ulicí Jugoslávských partyzánů na lince 340, prosinec 2004. |
Čím je dopravce větší, tím více autobusů C 734 vlastní - jejich největšími provozovateli v PID tak jsou Connex Praha a ČSAD Střední Čechy (každý přibližně 40 vozů). Za nimi daleko zaostává Bosák (cca 15 vozů), Spojbus, ČSAD MHD Kladno a ČSAD Polkost (každý cca 10 vozů). Ostatní dopravci provozují Karos C 734 v systému PID ještě méně.
![]() |
(8) Karosa C 734 Connexu Praha ev. č. 1063 (r. v. 1990, ex Connex Morava) na konečné linky 391 Úvaly, žel. st. v únoru 2007. |
![]() |
(9) Karosa C 734 ev. č. 1096 z r. 1987 dopravce Hotliner na lince X-1 projíždí opravovanou křižovatkou Strossmayerovo náměstí v listopadu 2004. |
Autobusy mají značně různorodé nátěry. V tovární modro-bílé barevné kombinaci jsou k vidění už jen v několika kusech u Connexu Praha, ČSAD MHD Kladno, Jaroslava Štěpánka, Probo Transu Beroun a Spojbusu.
![]() |
(10) Karosa C 734 dopravce Bosák bus ev. č. 1462 (r. v. 1989) vybavená vnějšími digitálními orientacemi v nástupní zastávce linky 390 Smíchovské nádraží, březen 2007. |
![]() |
(11) Karosa C 734 dopravce Connex Praha ev. č. 1262 (r. v. 1994) s orientacemi linky 331 odstavený u zastávky K Vystrkovu, prosinec 2006. |
Kromě tohoto provedení jezdí často také v městském červeno-bílém nátěru (Connex Praha, ČSAD Polkost, OAD Kolín, Probo Trans Beroun), celé bílé (Connex Praha, Martin Uher), v hnědo-bílém nátěru (ČSAD Polkost) nebo ve firemních nátěrech (Bosák, Connex Praha, ČSAD Střední Čechy, Jaroslav Štěpánek, Spojbus).
![]() |
(12) Karosa C 734 ČSAD Polkost ev. č. 1620 (r. v. 1990) v neobvyklém hnědo-bílém nátěru na nástupní zastávce linky 410 Český Brod, žel. st., v březnu 2006. |
![]() |
(13) Karosa C 734 dopravce Jaroslava Štěpánka ev. č. 1036 (r. v. 1991) z linky 110 odstavená mimo trasu v obratišti Černý Most, březen 2006. |
Všichni dopravci, kteří provozují také městské linky, na ně buď pravidelně nebo alespoň občasně vypravují i Karosy C 734. Soukromý dopravce Jaroslav Štěpánek vypravuje s Karosami C 734 velkou část linky 110, vedené z konečné Za Avií v Čakovicích přes Letňany a Kbely do Hloubětína a dále přes Hostavice do Dolních Počernic. Některé vozy mají o jednu řadu sedadel u dveří méně, takže je zde větší plošina k stání nebo pro kočárek.
![]() |
(14) Karosa C 734 dopravce ČSAD MHD Kladno ev. č. 1396 (r. v. 1994) na konečné linky 340 Dejvická, prosinec 2006. |
![]() |
(15) Karosa C 734 dopravce Martina Uhera ev. č. 1117 (r. v. 1987, ex ČSAD Blansko) na výstupní zastávce linky 318 Smíchovské nádraží, únor 2006. Dnes je tento vůz v provozu u dopravce Stanislav Jirásek - STENBUS. |
Za zmínku stojí, že autobus Karosa C 734 ev. č. 1352 dopravce Connex Praha je nejstarším provozním autobusem Pražské integrované dopravy. Tento vůz byl vyroben v roce 1984 a původně sloužil u Ministerstva národní obrany. Pro Connex byl autobus v roce 2003 modernizován a jezdí v modro-bílém firemním nátěru. Kromě tohoto vozu už v PID neslouží žádný autobus z 1. poloviny 80. let.
![]() |
(16) Nejstarší autobus PID - Karosa C 734 ev. č. 1352 Connexu Praha z r. 1984 - odbavuje cestující na lince 339 na Budějovické. Duben 2004. |
![]() |
(17) Karosa C 734 dopravce Hotliner ev. č. 1095 (r. v. 1988) na lince 304 v zastávce Nádraží Horní Počernice, říjen 2006. Linky PID tohoto dopravce převzal od 1. ledna 2007 Connex Praha. |
Několik autobusů Karosa C 734 u dopravce ČSAD Střední Čechy prošlo modernizací, při které jim byla dosazena nová čela typové řady Karosa 950/960, takže nyní se vzhledově téměř shodují s autobusy Karosa C 954.
![]() |
(18) Karosa C 734 ev. č. 1297 (r. v. 1990) je posledním autobusem Connexu Praha typové řady Karosa 700 v "továrním" modro-bílém barevném schématu. Zde v nástupní zastávce linky 328 Opatov v říjnu 2006. |
![]() |
(19) Autobusy Karosa C 734 dopravce ČSAD Polkost zleva ev. č. 1619 (r. v. 1990) na lince 491 a 1634 (r. v. 1989) na lince 410 na konečné Český Brod, žel. st., v březnu 2006. |
Některé modernizované vozy mají sice čelo jako Karosy C 954, ale jejich záď je zvláštního provedení, které se u žádných nových autobusů nepoužívá. Výrazné je zadní sklo dole zakončené obloukem a trojice kulatých světel nad sebou. Modernizaci vozidel do tohoto neobvyklého provedení provedla firma KARS Lipoltice.
![]() |
(20) Karosa C 734 ev. č. 1507 ČSAD Střední Čechy rekonstruovaná na C 954 na konečné linky 399 Avia Letňany, únor 2007. |
![]() |
(21) Modernizovaná Karosa C 734 ČSAD Střední Čechy ev. č. 1591 (r. v. 1990) s neobvyklým provedením zádě na lince 370 v zastávce Vozovna Kobylisy, září 2005. |
Jediným dopravcem, který nasazuje do systému PID Karosy C 734 s vnějšími digitálními orientacemi, je Bosák bus. V PID i mimo ni slouží s digitálními orientacemi několik vozů Karosa C 834, které jsou jejich novějším exportním provedením.
![]() |
(22) Karosa C 734 Connexu Praha ev. č. 1325 (r. v. 1988) v nástupní zastávce linky 393 Depo Hostivař, červen 2006. |
![]() |
(23) Interiér Karosy C 734 Jaroslava Štěpánka, září 2004. |
Městské linky, na kterých se od ledna 2003 objevily autobusy Karosa C 734 | |||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
104 | 110 | 111* | 113* | 116 | 118* | 120 | 129 | 148 | 150 | 161 | 165 | 171* | 173 | 182 | 192 | 194* | 199* |
204 | 211 | 218 | 219 | 221 | 222 | 223 | 225 | 228 | 240 | 244 | 247 | 251 | 254 | 255* | 257 | 269 | 701 |
![]() |
(24) Karosa C 734 dopravce Connex Praha ev. č. 1264 (r. v. 1992) na konečné linky 363 Opatov, březen 2006. |
![]() |
(25) Karosy C 734 zleva ev. č. 1274 (r. v. 1995) na lince 428 a 1344 (r. v. 1990) na lince 494 ve firemním nátěru Connexu Praha na konečné Říčany, Wolkerova. Březen 2006. |