Jdi na obsah Jdi na menu
 


Karosa C 734-ostatní dopravci PID

2. 9. 2013

Dvoudvéřový autobus běžné délky Karosa C 734 byl vyráběn a dopravcům dnešní Pražské integrované dopravy dodáván dlouhou dobu - už od roku 1981 do roku 1996.

(2)

(2) Karosy C 734 dopravce Connex Praha zpředu ev. č. 1339 a 1264 (r. v. 1992) na konečné linky 173 Násirovo náměstí, jaro 2002.

Vozy tohoto úspěšného typu dodnes tvoří významnou část vozového parku mnoha českých a slovenských dopravců. Autobus dosahuje délky 11 055 mm, šířky 2 500 mm a výšky 3 165 mm. Pohotovostní hmotnost starších vozů činí 9 600 kg, u novějších je zvýšena na 10 050 kg. Autobusy jsou vybaveny motorem LIAZ ML636N o výkonu 155 kW a mechanickou pětistupňovou převodovkou Praga. Maximální rychlost je 100 km/h.

(3)

(3) Karosa C 734 ev. č. 1057 z r. 1990 dopravce Hotliner (ex ČSAD Kladno) na konečné linky 304 Úvaly, žel. st., v prosinci 2004. Linky PID tohoto dopravce převzal od 1. ledna 2007 Connex Praha.

Karosy C 734 mají 45 míst k sedění a 35 míst k stání. Podlaha se nachází 890 mm nad zemí. Pod podlahou mají tyto autobusy zavazadlový prostor.

(4)

(4) Karosa C 734 ev. č. 1419 z r. 1986 (pův. ČSAD Nové Mesto nad Váhom) ve firemním nátěru Spojbusu odjíždí na lince 313 z Nádraží Radotín v prosinci 2003.

Provozu autobusů tohoto typu u Dopravního podniku hl. m. Prahy se věnuje samostatná stránka.

(5)

(5) Dnes již vyřazená Karosa C 734 ev. č. 1214 (r. v. 1992) dopravce Probo Trans Beroun, provozovny Praha - Západ (ex ČSAD Praha - Západ ev. č. 1154), na konečné linky 361 Smíchovské nádraží v květnu 2005.

Zatímco u Dopravního podniku tvoří Karosy C 734 už pouze nepatrnou část vozového parku, u ostatních dopravců Pražské integrované dopravy jsou autobusy tohoto typu stále velmi rozšířené.

(6)

(6) Karosy C 734 ČSAD Střední Čechy zprava ev. č. 1548 z r. 1987 (ex ČSAD Praha Klíčov) a 1551 z téhož roku (ex ČSAD AB Mělník) na lince 374, vlevo Karosa C 934 na lince mimo PID na Nádraží Holešovice, prosinec 2003.

Kromě DP hl. m. Prahy vypravují do Pražské integrované dopravy Karosy C 734 následující dopravci (seřazeni podle abecedy): Bosák busConnex PrahaČSAD MHD KladnoČSAD PolkostČSAD Střední ČechyJaroslav ŠtěpánekMartin UherOAD KolínProbo Trans Beroun a Spojbus.

(7)

(7) Karosa C 734 ČSAD MHD Kladno ev. č. 1385 r. v. 1996 projíždí ulicí Jugoslávských partyzánů na lince 340, prosinec 2004.

Čím je dopravce větší, tím více autobusů C 734 vlastní - jejich největšími provozovateli v PID tak jsou Connex Praha a ČSAD Střední Čechy (každý přibližně 40 vozů). Za nimi daleko zaostává Bosák (cca 15 vozů), Spojbus, ČSAD MHD Kladno a ČSAD Polkost (každý cca 10 vozů). Ostatní dopravci provozují Karos C 734 v systému PID ještě méně.

(8)

(8) Karosa C 734 Connexu Praha ev. č. 1063 (r. v. 1990, ex Connex Morava) na konečné linky 391 Úvaly, žel. st. v únoru 2007.

(9)

(9) Karosa C 734 ev. č. 1096 z r. 1987 dopravce Hotliner na lince X-1 projíždí opravovanou křižovatkou Strossmayerovo náměstí v listopadu 2004.

Autobusy mají značně různorodé nátěry. V tovární modro-bílé barevné kombinaci jsou k vidění už jen v několika kusech u Connexu Praha, ČSAD MHD Kladno, Jaroslava Štěpánka, Probo Transu Beroun a Spojbusu.

(10)

(10) Karosa C 734 dopravce Bosák bus ev. č. 1462 (r. v. 1989) vybavená vnějšími digitálními orientacemi v nástupní zastávce linky 390 Smíchovské nádraží, březen 2007.

(11)

(11) Karosa C 734 dopravce Connex Praha ev. č. 1262 (r. v. 1994) s orientacemi linky 331 odstavený u zastávky K Vystrkovu, prosinec 2006.

Kromě tohoto provedení jezdí často také v městském červeno-bílém nátěru (Connex Praha, ČSAD Polkost, OAD Kolín, Probo Trans Beroun), celé bílé (Connex Praha, Martin Uher), v hnědo-bílém nátěru (ČSAD Polkost) nebo ve firemních nátěrech (Bosák, Connex Praha, ČSAD Střední Čechy, Jaroslav Štěpánek, Spojbus).

(12)

(12) Karosa C 734 ČSAD Polkost ev. č. 1620 (r. v. 1990) v neobvyklém hnědo-bílém nátěru na nástupní zastávce linky 410 Český Brod, žel. st., v březnu 2006.

(13)

(13) Karosa C 734 dopravce Jaroslava Štěpánka ev. č. 1036 (r. v. 1991) z linky 110 odstavená mimo trasu v obratišti Černý Most, březen 2006.

Všichni dopravci, kteří provozují také městské linky, na ně buď pravidelně nebo alespoň občasně vypravují i Karosy C 734. Soukromý dopravce Jaroslav Štěpánek vypravuje s Karosami C 734 velkou část linky 110, vedené z konečné Za Avií v Čakovicích přes Letňany a Kbely do Hloubětína a dále přes Hostavice do Dolních Počernic. Některé vozy mají o jednu řadu sedadel u dveří méně, takže je zde větší plošina k stání nebo pro kočárek.

(14)

(14) Karosa C 734 dopravce ČSAD MHD Kladno ev. č. 1396 (r. v. 1994) na konečné linky 340 Dejvická, prosinec 2006.

(15)

(15) Karosa C 734 dopravce Martina Uhera ev. č. 1117 (r. v. 1987, ex ČSAD Blansko) na výstupní zastávce linky 318 Smíchovské nádraží, únor 2006. Dnes je tento vůz v provozu u dopravce Stanislav Jirásek - STENBUS.

Za zmínku stojí, že autobus Karosa C 734 ev. č. 1352 dopravce Connex Praha je nejstarším provozním autobusem Pražské integrované dopravy. Tento vůz byl vyroben v roce 1984 a původně sloužil u Ministerstva národní obrany. Pro Connex byl autobus v roce 2003 modernizován a jezdí v modro-bílém firemním nátěru. Kromě tohoto vozu už v PID neslouží žádný autobus z 1. poloviny 80. let.

(16)

(16) Nejstarší autobus PID - Karosa C 734 ev. č. 1352 Connexu Praha z r. 1984 - odbavuje cestující na lince 339 na Budějovické. Duben 2004.

(17)

(17) Karosa C 734 dopravce Hotliner ev. č. 1095 (r. v. 1988) na lince 304 v zastávce Nádraží Horní Počernice, říjen 2006. Linky PID tohoto dopravce převzal od 1. ledna 2007 Connex Praha.

Několik autobusů Karosa C 734 u dopravce ČSAD Střední Čechy prošlo modernizací, při které jim byla dosazena nová čela typové řady Karosa 950/960, takže nyní se vzhledově téměř shodují s autobusy Karosa C 954.

(18)

(18) Karosa C 734 ev. č. 1297 (r. v. 1990) je posledním autobusem Connexu Praha typové řady Karosa 700 v "továrním" modro-bílém barevném schématu. Zde v nástupní zastávce linky 328 Opatov v říjnu 2006.

(19)

(19) Autobusy Karosa C 734 dopravce ČSAD Polkost zleva ev. č. 1619 (r. v. 1990) na lince 491 a 1634 (r. v. 1989) na lince 410 na konečné Český Brod, žel. st., v březnu 2006.

Některé modernizované vozy mají sice čelo jako Karosy C 954, ale jejich záď je zvláštního provedení, které se u žádných nových autobusů nepoužívá. Výrazné je zadní sklo dole zakončené obloukem a trojice kulatých světel nad sebou. Modernizaci vozidel do tohoto neobvyklého provedení provedla firma KARS Lipoltice.

(20)

(20) Karosa C 734 ev. č. 1507 ČSAD Střední Čechy rekonstruovaná na C 954 na konečné linky 399 Avia Letňany, únor 2007.

(21)

(21) Modernizovaná Karosa C 734 ČSAD Střední Čechy ev. č. 1591 (r. v. 1990) s neobvyklým provedením zádě na lince 370 v zastávce Vozovna Kobylisy, září 2005.

Jediným dopravcem, který nasazuje do systému PID Karosy C 734 s vnějšími digitálními orientacemi, je Bosák bus. V PID i mimo ni slouží s digitálními orientacemi několik vozů Karosa C 834, které jsou jejich novějším exportním provedením.

(22) Foto Petr Král

(22) Karosa C 734 Connexu Praha ev. č. 1325 (r. v. 1988) v nástupní zastávce linky 393 Depo Hostivař, červen 2006.

(23)

(23) Interiér Karosy C 734 Jaroslava Štěpánka, září 2004.

Městské linky, na kterých se od ledna 2003 objevily autobusy Karosa C 734
Modře označené linky neprovozuje DP; seznam nemusí být úplný
104 110 111* 113* 116 118* 120 129 148 150 161 165 171* 173 182 192 194* 199*
204 211 218 219 221 222 223 225 228 240 244 247 251 254 255* 257 269 701
*Vypravování bylo zastaveno
(24)

(24) Karosa C 734 dopravce Connex Praha ev. č. 1264 (r. v. 1992) na konečné linky 363 Opatov, březen 2006.

(25)

(25) Karosy C 734 zleva ev. č. 1274 (r. v. 1995) na lince 428 a 1344 (r. v. 1990) na lince 494 ve firemním nátěru Connexu Praha na konečné Říčany, Wolkerova. Březen 2006.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář