Karosa B 952 a B 952E
![]() |
(1) Karosa B 952 ČSAD MHD Kladno ev. č. 1387 (r. v. 2002) na konečné linky 306 Zličín, prosinec 2004. |
Trojdvéřové městské autobusy Karosa B 952 s podlahou v normální úrovni vychází ze staršího typu Karosa B 932E. Nejvýraznější změnou v exteriéru je nové ploché zadní čelo. Karosérie je polosamonosné konstrukce, sešroubovaná do formy skeletu před oplechováním a olakováním. Celý skelet je ošetřen proti korozi ponořením do kataforetické lázně, oplechování je provedeno pozinkovaným plechem.
![]() |
(2) Karosa B 952 ČSAD MHD Kladno ev. č. 1388 (r. v. 2002) vyjíždí na lince 316 z konečné Dejvická, prosinec 2004. Vůz má nefunkční boční digitální orientaci, kterou nahrazuje plastová. |
Délka autobusů Karosa B 952 a B 952E činí 11 320 mm, šířka 2 500 mm a výška 2 956 mm. Pohotovostní hmotnost vozu je 9 820 kg, celková (maximální) hmotnost pak 17 800 kg. Ve vozech je 31 míst k sezení a 68 k stání, celková obsaditelnost tak činí 99 osob.
![]() |
(3) Karosa B 952 OAD Kolín ev. č. 1713 (r. v. 2002) na konečné linky 423 Úvaly, žel. st., září 2006. |
Motor typu IVECO Cursor F2BE 1682D splňuje emisní normu EURO 3. Jeho maximální výkon činí 180 kW. Převodovka Praga 5P 120S je mechanická synchronizovaná pětistupňová. Maximální rychlost činí 80 km/h. Typem převodovky se vozy Karosa B 952 odlišují od autobusů Karosa B 951 s převodovkou automatickou.
![]() |
(4) Karosa B 952 OAD Kolín ev. č. 1713 (r. v. 2002) na konečné linky 423 Úvaly, žel. st., září 2006. |
Odlišné uspořádání interiéru vozů Karosa B 952 oproti typu Karosa B 932E bohužel vedlo ke snížení pohodlí cestujících na zadních sedadlech, kde je nyní málo místa na nohy. Další slabší stránkou vozu je vyšší hlučnost motoru.
![]() |
(5) Karosa B 952 ČSAD MHD Kladno ev. č. 1388 (r. v. 2002) přijíždí na lince 316 do zastávky Jenerálka v lednu 2007. |
![]() |
(6) Karosa B 952 ČSAD MHD Kladno ev. č. 1387 (r. v. 2002) na konečné linky 347 Bílá Hora, březen 2004. Od 12. prosince 2004 provozuje tuto linku, prodlouženou o úsek Bílá Hora - Motol, Dopravní podnik hl. m. Prahy. ČSAD Kladno má náhradou za ni linku 306. |
Autobusy Karosa B 952 jsou v Pražské integrované dopravě provozovány dopravci ČSAD MHD Kladno a OAD Kolín. ČSAD MHD Kladno nasazuje dvě vozidla v zeleno-bílém nátěru (s úzkým zeleným proužkem pod okny), označená evidenčními čísly 1387 a 1388. Tyto autobusy byly dodány v roce 2002.
Vozidlo OAD Kolín má evidenční číslo 1713 a je stejně staré jako kladenské autobusy stejného typu. Kolínská B 952 je zajímavá svým sytě žlutým nátěrem a na rozdíl od kladenských vozů není vybavena digitálními orientacemi.
![]() |
(7) Karosa B 952E ČSAD MHD Kladno ev. č. 1372 (r. v. 2006) na konečné linky 340 Dejvická, září 2006. |
![]() |
(8) Karosa B 952E ČSAD MHD Kladno ev. č. 1371 (r. v. 2006) na konečné linky 316 Dejvická, prosinec 2006. |
Přibližná cena autobusu Karosa B 952 v roce 2003 činila 3 060 000,- Kč, tudíž byl tento typ nejlevnějším autobusem běžné délky od Karosy.
![]() |
(9) Karosa B 952E dopravce Jaroslava Štěpánka ev. č. 1031 (r. v. 2006, ex ev. č. 1050) na lince 110 u zastávky Lomnická, květen 2007. |
![]() |
(10) Karosa B 952E ČSAD MHD Kladno ev. č. 1373 (r. v. 2006) na lince 340 odjíždí ze zastávky V Podbabě, červenec 2006. |
Od října 2003 přibližně do konce roku 2006 vyráběla Karosa novější provedení B 952E, které se odlišuje lepenými skly na rozdíl od jejich původního upevnění v gumě. Lepená skla jednak vylepšují vzhled vozu, jednak díky nim do vozidla nezatéká, což se kolem gumy u starších autobusů může dít. Na linky PID jsou vypravovány čtyři autobusy provedení B 952E. Pět z nich provozuje ČSAD MHD Kladno - jedná se o vozy ev. č. 1371, 1372, 1373, 1394 a 1407 zařazené v červnu (1373), srpnu (1372) a říjnu (1371) 2006 a v únoru (1407) a dubnu (1394) 2007. Autobusy jezdí v červeno-bílém nátěru (s úzkým červeným proužkem pod okny).
![]() |
(11) Karosa B 952E ČSAD MHD Kladno ev. č. 1373 (r. v. 2006) na konečné linky 340 Dejvická, červenec 2006. |
![]() |
(12) Karosa B 952E Jaroslava Štěpánka ev. č. 1050 (r. v. 2006, dnes ev. č. 1031) krátce po zařazení v garážích v průmyslovém areálu v ulici Jiřího ze Vtelna v Horních Počernicích, prosinec 2006. |
V prosinci 2006 zařadil dopravce Jaroslav Štěpánek s garážemi v Praze - Horních Počernicích autobus Karosa B 952E, který jezdí v bílém nátěru. Vůz byl původně označen ev. č. 1050. Toto evidenční číslo však již bylo v systému PID obsazeno Karosou B 732 dopravce Hotliner. Proto byl nový vůz ještě před nasazením do provozu přečíslován na ev. č. 1031. (K současnému obsazení čísla 1050 u zmíněných dvou dopravců přitom nedošlo poprvé.)
![]() |
(13) Interiér autobusu Karosa B 952E ČSAD MHD Kladno v pohledu od stanoviště řidiče, červenec 2006. |
![]() |
(14) Stanoviště řidiče autobusu Karosa B 952E ČSAD MHD Kladno, červenec 2006. |
Přibližná cena autobusu Karosa B 952E činila v roce 2006 3 340 000,- Kč.