Karosa B 932 a B 932E
![]() |
(1) Karosa B 932E dopravce Connex Praha ev. č. 1333 (r. v. 2001) odstavená v zastávce Hněvkovského v březnu 2005. |
Trojdvéřové městské autobusy běžné délky typů Karosa B 932 a B 932E s mechanickou převodovkou byly dodávány dopravcům Pražské integrované dopravy v letech 1997 - 2002.
![]() |
(2) Karosa B 932E dopravce ČSAD MHD Kladno ev. č. 1391 (r. v. 1999) na konečné linky 306 Zličín, listopad 2006. |
Autobusy typu Karosa B 932 nahradily ve výrobě úspěšný typ Karosa B 732, od kterého se odlišují zejména kulatými čely a modernějším interiérem.
![]() |
(3) Karosa B 932 dopravce Probo Trans Beroun ev. č. 1212 (r. v. 1998) na konečné linky 361 Nový Knín, prosinec 2004. |
Vozy jsou vybaveny motorem Liaz ML636E nebo Renault MIHR o výkonu 175 186 kW a pětistupňovou mechanickou převodovkou Praga. Maximální rychlost vozů činí 80 km/h, pohotovostní hmotnost se pohybuje okolo 10 150 kg. Vůz dosahuje délky 11 345 mm, šířky 2 500 mm a výšky 3 165 mm. Míst k sezení pro cestující je 31, k stání 63.
![]() |
(4) Karosa B 932E dopravce Connex Praha ev. č. 1301 (r. v. 1999) s reklamními fóliemi na konečné linky 165 Jižní Město, červen 2005. |
Inovované autobusy Karosa B 932E nahradily ve výrobě původní verzi B 932 v průběhu roku 1999. Karosy B 932E se od původních B 932 odlišují podlahou sníženou o 10 cm (790 mm nad zemí místo 890) a sedadly umístěnými na mírném stupni oproti uličce. Dalšími změnami jsou obrysová světla na bocích karosérie a odlišné řešení zamykání dveří (bez klasických páček). Okna jsou u obou provedení uchycena v gumovém těsnění.
![]() |
(5) Karosa B 932 dopravce Spojbus ev. č. 1422 (r. v. 1997) na konečné linky 310 Zličín v březnu 2004. |
Na linky Pražské integrované dopravy nasazují autobusy typů Karosa B 932 a B 932E dopravci Connex Praha (8x B 932, 10x B 932E), ČSAD MHD Kladno (2x B 932, 3x B 932E), Probo Trans Beroun (2x B 932) a Spojbus (1x B 932). V lednu 2007 ukončili provoz autobusů těchto typů dopravci Martin Uher (jedinou Karosu B 932E, ev. č. 1125, odprodal dopravci Hotliner a ten ji nasadil mimo PID) a Hotliner (tři Karosy B 932E odprodal dopravci Connex Praha).
Dopravní podnik hl. m. Prahy nevlastní žádný vůz těchto typů - v době jejich výroby už totiž nakupoval městské autobusy pouze v provedení s automatickou převodovkou.
![]() |
(6) Karosa B 932E dopravce Martina Uhera ev. č. 1125 (r. v. 1999) na konečné dnes již neexistující linky 255 Smíchovské nádraží, září 2003. Od ledna 2007 není autobus na linkách PID provozován. |
Dopravce Connex Praha nasazuje vozy Karosa B 932(E) i na linky městské hromadné dopravy, u ostatních dopravců slouží pouze v dopravě regionální. Provozovány jsou v různých nátěrech - od klasického městského červeno-bílého se dvěma červenými pruhy (Connex Praha) přes žluto-šedý (Connex Praha, dříve Hotliner, ev. č. 1094 a 1097), červeno-bílý s jedním červeným pruhem (Connex Praha, dříve Hotliner, ev. č. 1098) a bílý (Spojbus, dříve také Martin Uher) až po nátěry firemní - modro-bílý se dvěma modrými pruhy ("ČSAD") u Probo Transu Beroun, modro-bílý s jedním modrým pruhem u Connexu a zeleno-bílý či červeno-bílý s jedním úzkým barevným pruhem pod okny u ČSAD MHD Kladno.
![]() |
(7) Karosa B 932 dopravce Connex Praha ev. č. 1284 (r. v. 1997) na lince 165 v zastávce Levského, únor 2006. |
U Connexu Praha, ČSAD MHD Kladno a Probo Transu Beroun jsou Karosy B 932(E) provozovány s vnějšími digitálními orientacemi (u Connexu vyjma autobusů odkoupených od firmy Hotliner), u ostatních dopravců jen s vnitřními digitálními orientacemi nebo zcela bez nich.
![]() |
(8) Karosa B 932 ev. č. 1282 (r. v. 1997) ve firemním nátěru Connexu Praha odstavená v obratišti Sídliště Lhotka, březen 2006. |
Dopravce Probo Trans Beroun nasazuje do systému PID dvě Karosy B 932 (ev. č. 1211 a 1212) se zajímavou historií. Vozy jezdily do roku 2001 v provozu MHD u dopravce ČSAD Praha - Západ s. p. (na lince 192) pod ev. č. 1172 a 1171 a po vystoupení dopravce z PID byly nasazeny na regionálních linkách z AN Praha, Na Knížecí směr Štěchovice a Nový Knín. Když firmu zakoupila společnost Probo Trans Beroun, přešly k ní i tyto autobusy a nadále jezdily stejným směrem. Evidenční čísla se už nepoužívala. V červnu 2004 byly původně bílé vozy opatřeny modro-bílým nátěrem, což jejich vzhledu výrazně prospělo. Byla jim přidělena ev. č. 1211 a 1212 a v provozu jsou zejména na zaintegrované lince Praha - Nový Knín, která byla označena jako 361 a z Knížecí zkrácena ke Smíchovskému nádraží.
![]() |
(9) Karosa B 932E ev. č. 1094 (r. v. 2000) v garážích dopravce Hotliner v ulici Ke Klíčovu ve Vysočanech, září 2003. |
![]() |
(10) Karosa B 932 ev. č. 1291 (r. v. 1998) přijíždí na lince 165 do zastávky Kunratice v prosinci 2006. |
Od ostatních vozů Karosa B 932 a B 932E se odlišuje vůz Karosa B 932E ev. č. 1098 dopravce Connex Praha (do ledna 2007 provozovaný firmou Hotliner), vyrobený v roce 2002 na export do Ruska, který se nakonec neuskutečnil. Tento vůz má kulaté čelo, ale zadní část vozu je hranatá jako u typové řady 700. Výfuk je veden na střechu.
![]() |
(11) Karosa B 932 dopravce Connex Praha ev. č. 1292 (r. v. 1998) na výlukové trase linky 165 v zastávce U Libušské sokolovny, prosinec 2006. |
![]() |
(12) Karosa B 932E dopravce Hotliner ev. č. 1098 (r. v. 2002) v exportním provedení pro Rusko na lince 303 v zastávce Říčany, náměstí. Březen 2006. |
Uspořádání interiéru je odlišné - sedadla jsou staršího provedení jako u B 732 a z tohoto typu vychází i uspořádání sedadel - ta zabírají i místo proti středním dveřím a plošina pro kočárek je posunuta ke dveřím zadním. Okna vozu jsou vybavena dvojitými skly a dodáno je přídavné topení. Okna se však nedají otevírat, takže cestovat tímto autobusem za horkého počasí není příjemné.
![]() |
(13) Karosa B 932E dopravce Hotliner ev. č. 1098 (r. v. 2002) v exportním provedení pro Rusko na lince X-9 v zastávce Husinecká, listopad 2003. |
![]() |
(14) Interiér Karosy B 932E dopravce Hotliner ev. č. 1098 (r. v. 2002) v exportním provedení pro Rusko v pohledu od zádě, březen 2006. |
V březnu a dubnu 2007 byla pro zajištění provozu linky náhradní autobusové dopravy X-1 zapůjčena dopravci Hotliner dopravcem Okresní autobusová doprava (OAD) Kolín Karosa B 932E SPZ KOA 42-44 (r. v. 1997), která obdržela evidenční číslo PID 1190. Bíle natřený vůz (s černým pruhem pod čelním sklem) je v provedení s hranatou zádí a se sedadly z B 732, ale uspořádání sedadel se shoduje s běžnými B 932(E), skla oken jsou jednoduchá a běžně otevíratelná, standardně je proveden také výfuk.
![]() |
(15) Karosa B 932E dopravce OAD Kolín KOA 42-44 (r. v. 1997) zapůjčená dopravci Hotliner (ev. č. PID 1190) na lince X-1 v zastávce Sibeliova v březnu 2007. |
![]() |
(16) Karosa B 932E dopravce OAD Kolín KOA 42-44 (r. v. 1997) zapůjčená dopravci Hotliner (ev. č. PID 1190) na lince X-1 v zastávce Sibeliova v březnu 2007. |
Vozy jsou v provozu spolehlivé a oblíbené, problémy bývají pouze s dveřmi. Jednotlivé vozy jsou po několika letech služby v různém stavu od perfektního až po dosti zubožený, vyřazování těchto autobusů však v dohledné době není pravděpodobné.
![]() |
(17) Karosa B 932 dopravce Probo Trans Beroun ev. č. 1211 (r. v. 1998) na lince 361 u zastávky Výzkumný ústav Strnady (dnes Jíloviště, výzkumný ústav), únor 2006. |
![]() |
(18) Karosa B 932 ČSAD MHD Kladno ev. č. 1392 (r. v. 1998) na lince 340 u zastávky Sedlecký přívoz, září 2006. |
Autobusy Karosa B 932(E) jsou často nasazovány na významné příměstské linky, kde se vypravováním autobusů městského provedení řeší velmi silné vytížení spojů a navzdory délce a jízdní době linek je velké množství cestujících přepravováno vestoje.
![]() |
(19) Interiér autobusu Karosa B 932E dopravce Connex Praha, červen 2005. |
![]() |
(20) Stanoviště řidiče autobusu Karosa B 932E dopravce Connex Praha, červen 2005. |