Jdi na obsah Jdi na menu
 


Karosa B 731-ostatní dopravci PID

1. 9. 2013

 

(1)

(1) Karosa B 731 dopravce Hotliner ev. č. 1090 (r. v. 1990, ex DP Most-Litvínov) na konečné linky 269 Sídliště Rohožník, květen 2006.

V současnosti v pražské MHD stále ještě velmi rozšířené trojdvéřové autobusy typu Karosa B 731 se v ulicích objevily poprvé už v roce 1982. Ve výrobě nahradily úspěšný typ Karosa ŠM 11
Karosy B 731 se vyráběly dlouhých čtrnáct let, až do roku 1996.

(2)

(2) Karosa B 731 dopravce Hotliner ev. č. 1179, dříve 1074 (r. v. 1988, ex DP Most-Litvínov) odjíždí na lince 223 ze zastávky Khodlova, červenec 2006.

Starší vozy typu Karosa B 731 jsou vybaveny automatickou dvoustupňovou převodovkou Praga. Původní automaty od firmy Praga byly později nahrazeny třístupňovými automatickými převodovkami Voith. Automatické převodovky jsou jedinou výraznou odlišností od vzhledově shodných Karos B 732, které mají mechanickou převodovku Praga.

(3)

(3) Jediná Karosa B 731 dopravce Jaroslava Štěpánka - ev. č. 1038 (r. v. 1990, ex DP Praha) - na lince 110 v zastávce Kbelská, duben 2006.

Karosa B 731 je starším typem než B 732. Nejprve byla k dispozici jako jediný městský typ autobusu z Karosy, až v roce 1986 přišel na trh i typ Karosa B 732.

(4)

(4) Karosa B 731 dopravce Hotliner ev. č. 1067 (r. v. 1995, ex DP Praha) vjíždí na lince 391 do obratiště Sídliště Rohožník v říjnu 2006.

Kromě Dopravnímu podniku hl. m. Prahy (viz samostatnou stránku) v současné době nasazují do provozu autobusy Karosa B 731 dopravci PID Hotliner s.r.o. (s garážemi v ulici Ke Klíčovu ve Vysočanech) a Jaroslav Štěpánek (s garážemi v ulici Jiřího ze Vtelna v Horních Počernicích).

(5)

(5) Karosa B 731 dopravce Hotliner ev. č. 1054 (r. v. 1988, ex DP Most-Litvínov) na zvláštní školní lince 702 u nástupní zastávky Nádraží Kyje, březen 2006.

Hotliner v současnosti provozuje zhruba 15 autobusů Karosa B 731 z let 1987 - 1995, které jsou všechny převzaty ojeté od jiných dopravců, konkrétně od DP hl. m. Prahy a DP Most - Litvínov.
V minulosti provozoval Hotliner B 731 okolo 30 vozů tohoto typu, nejstarší z roku 1985.
Jaroslav Štěpánek vlastní jedinou Karosu B 731, ev. č. 1038 z roku 1990, původem z DP hl. m. Prahy. Dříve i on měl více vozů tohoto typu, nejstarší dokonce z roku 1984.

(6)

(6) Původem mostecké autobusy Karosa B 731 dopravce Hotliner zleva ev. č. 1054 (r. v. 1988) a 1085 (r. v. 1989) na konečné linky X-16 Palmovka, srpen 2006.

Není tomu tak dávno, co Karosy B 731 nasazovali do provozu Pražské integrované dopravy i další dopravci. Později je nahradili modernějšími vozy, které byly pro jejich provoz i technicky vhodnější, například mechanickými převodovkami nebo dvoudvéřovým provedením.
B 731 vypravovali a již nenasazují například Milan Bado (dnešní Bado Bus), ČSAD Praha - západ (dnešní Probo Trans Beroun), Martin Uher nebo Spojbus.

(7)

(7) V současnosti nejstarší pražskou Karosou B 731 je vůz dopravce Hotliner ev. č. 1065 (r. v. 1987, ex DP Praha). Na snímku z června 2006 na lince 222 v zastávce Libošovická.

Protože se Karosy B 731 vyráběly velmi dlouhou dobu, jsou mezi jednotlivými provedeními vozů tohoto typu různé odlišnosti. Novější vozy mají někdy odlišně řešenou zadní část, která je kulatá a v kombinaci s hranatým čelem tak působí autobus značně nevyváženě. Tato změna byla vyvolána osazením nového většího motoru, který by se do původní karosérie nevešel.
Kulatou záď má také několik pražských Karos B 732.

(8)

(8) Karosa B 731 dopravce Hotliner ev. č. 1173 (r. v. 1995, ex DP Praha) na lince X-3 v zastávce Nádraží Modřany, květen 2006.

Rozdíly mají jednotlivými vozy jsou i v interiéru - některá vozidla mají plošinku pro kočárek u zadních dveří, ve středních dveřích pak mívají záchytné madlo a proti nim místo plošinky jednu řadu sedadel. Jiné vozy mají plošinku veprostřed a madlo nemají v žádných dveřích. V zadní části vozu se místo plošinky nachází dvojice sedadel navíc.
Starší vozy mají v poslední řadě jen dvě sedadla, novější už tři. Jednou z dalších odlišností je umístění poutek na držení pro menší osoby na vodorovných záchytných madlech v některých novějších autobusech.

(9)

(9) Karosa B 731 dopravce Hotliner ev. č. 1093 (r. v. 1989, ex DP Most - Litvínov) na konečné linky 701 Dolní Počernice, listopad 2006.

(10)

(10) Karosa B 731 dopravce Hotliner ev. č. 1038 (r. v. 1990, ex DP České Budějovice) na lince 110 u zastávky Avia Letňany, únor 2007.

Autobusy typu Karosa B 731 jezdí u dopravce Hotliner v klasickém městském červeno-bílém nátěru nebo celé bílé. Dříve bývaly také polepené reklamními samolepkami a v celovozových reklamních nátěrech. Protože od 1. ledna 2007 nezajišťuje Hotliner provoz pravidelných linek Pražské integrované dopravy, jsou jeho vozy tohoto typu do systému PID nadále nasazovány jen na linky náhradní dopravy za tramvaje.
Karosa B 731 dopravce Jaroslava Štěpánka je opatřena firemním červeno-bílým nátěrem s odlišným umístěním červených pruhů oproti továrnímu nátěru. Její zajímavostí je odlišné uspořádání interiéru se čtyřmi řadami sedadel po celé délce vozu. Nasazována je na linku 110.

(11)

(11) Karosa B 731 dopravce Hotliner ev. č. 1076 (r. v. 1994, ex DP Praha) na lince 269 v zastávce Nádraží Horní Počernice, říjen 2006.

(12)

(12) Karosa B 731 dopravce Hotliner ev. č. 1066 (r. v. 1994, ex DP Praha) vyjíždí ulicí Ke Klíčovu ve Vysočanech z garáže na linku 303, březen 2006.

Výhodou Karos B 731 oproti B 732 je v městském provozu plynulejší rozjezd. Řidič nemusí řadit a může se lépe věnovat jízdě. Nevýhodami je naopak nižší rychlost, při vyšší rychlosti poměrně velká hlučnost a vyšší spotřeba paliva.

(13)

(13) Karosa B 731 dopravce Hotliner ev. č. 1176 (r. v. 1995, ex DP Praha) s kulatým zadním čelem při manipulační jízdě u garáží v ulici Ke Klíčovu, červenec 2006.

(14)

(14) Karosa B 731 dopravce Hotliner ev. č. 1081 (r. v. 1995, ex DP Praha) s kulatým zadním čelem na nástupní zastávce linky 223 Černý Most, únor 2006.

Zajímavou součástí provozu autobusů typu Karosa B 731 v Pražské integrované dopravě jsou dva vozy rekonstruované na typ Karosa B 952. Zvenku vypadají stejně jako Karosy B 952, protože mají nalepena nová čela - přední kulaté a zadní rovné. Uvnitř vozů jsou ale zachována stará sedadla.

(15)

(15) Karosa B 731 ČSAD Střední Čechy ev. č. 1588 (r. v. 1993) rekonstruovaná na B 952 na konečné linky 374 Kobylisy. Červenec 2004.

Jeden takto rekonstruovaný autobus provozuje dopravce Bado Bus. Je označen evidenčním číslem 1006 a vypravován na linku MHD číslo 232 Háje - Nádraží Uhříněves. Druhý vypravuje společnost ČSAD Střední Čechy. Vůz ev. č. 1588 vyjíždí na zejména na linky z Kobylis do oblasti Klecan, Máslovic a Odolena Vody.
Obdobně byla rekonstruována také Karosa B 732 ČSAD Střední Čechy ev. č. 1587.

(16)

(16) Karosa B 731 dopravce Bado Bus ev. č. 1006 z r. 1993 modernizovaná na B 952 na konečné linky 232 Háje. Prosinec 2004.

Rekonstrukci obou autobusů provedl v roce 2004 Zliner Zlín. Vozidla jezdí v červeno-bílém nátěru - 1006 s klasickým "továrním" provedením barevných pruhů a 1588 s pruhy dle firemního schématu ČSAD Střední Čechy.

(17)

(17) Interiér vozu Karosa B 731 dopravce Hotliner z roku 1990 v pohledu od zádi, květen 2006.

Vůz ev. č. 1006 Bado Busu je vybaven vnějšími i vnitřními digitálními orientacemi a novými světly nade dveřmi, autobus 1588 ČSAD Střední Čechy jezdí s orientacemi plastovými (papírovými) a původní výstražnou signalizací nade dveřmi. Odlišná jsou také čela - u vozu 1588 čelo odpovídá provedením se dvěma větracími štěrbinami Karose B 952, u vozu 1006 jednou štěrbinou Karose B 952E.

(18)

(18) Stanoviště řidiče autobusu Karosa B 731 dopravce Hotliner, červenec 2006.

(19)

(19) Tlačítka ovládání dvoustupňové automatické převodovky Praga v autobuse Karosa B 731 z roku 1989 dopravce Hotliner, červenec 2006.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář