Jdi na obsah Jdi na menu
 


SOR BN 12

3. 9. 2013

 

(1)

(1) SOR BN 12 ev. č. 1362 (r. v. 2005) na konečné linky 165 Jižní Město, duben 2005.

V dubnu 2005 se v provozu Pražské integrované dopravy objevily první autobusy SOR BN 12. Dva autobusy tohoto typu - ev. č. 1362 a 1363 - zařadil do provozu dopravce Connex Praha s.r.o.

(2)

(2) SOR BN 12 ev. č. 1369 (r. v. 2005) v červeno-bílém nátěru těsně po zařazení do provozu na lince 165 u zastávky Nádraží Modřany v listopadu 2005.

Řidiči Connexu Praha jeli pro autobusy SOR BN 12 k výrobci SOR do Libchav v úterý 19. dubna 2005. Ve středu 20. dubna byly autobusy v Praze zaregistrovány a vybaveny všemi náležitostmi k provozu v Pražské integrované dopravě a ve čtvrtek 21. dubna byly poprvé nasazeny na pořadí 1 a 3 linky 165.

(3)

(3) SOR BN 12 ev. č. 1363 (r. v. 2005) na lince 165 u zastávky Poliklinika Modřany, duben 2005.

Třetí autobus SOR BN 12 byl zařazen do provozu na linku 165 ve středu 9. listopadu 2005. Je označen evidenčním číslem 1369 a od předchozích trojdvéřových vozů se liší pouze červeno-bílým nátěrem (se stejnými parametry červeného pruhu jako u starších vozů modrého). Začátkem září 2006 byl poprvé vypraven čtvrtý SOR BN 12, označený ev. č. 1267 a na začátku října následovaný pátým vozem tohoto typu, ev. č.1339. Oba vozy jsou natřeny opět červeno-bíle.

(4)

(4) SOR BN 12 ev. č. 1267 (r. v. 2006) na lince 165 v zastávce Nádraží Modřany krátce po zařazení do provozu v září 2006.

Od neděle 1. května 2005 byla na dvě pořadí linky vyznačena garantovaná nasazení nízkopodlažních vozů. Od vyznačení garantovaných spojů byly na lince nízkopodlažní spoje do 30. června vyznačeny v tomto rozsahu celotýdně, později se rozsah garance několikrát měnil. V současné době (od 16. prosince 2006) jsou garantována tři pořadí v pracovní dny. V minulosti již několikrát existující víkendová garance byla od tohoto data z důvodu obtížného personálního zabezpečení zrušena. Nízkopodlažní vozy vyjíždějí i na negarantovaná pořadí linky 165, od května 2007 i na linku 173 (předtím jen výjimečně). Vůz 1339 je od pondělí 15. ledna 2007 vypravován na linky provozované dříve dopravcem Hotliner, zejména 223240 a školní 562. V květnu 2007 byly zařazeny vozy ev. č. 1072 a 1076, z toho 1072 červeno-bílý a 1076 jako první svého typu v červeno-šedo-bílém nátěru Veolia Transport. Nasazovány jsou na linky 165 a 240.

(5)

(5) SOR BN 12 ev. č. 1339 (r. v. 2006) na lince 223 u konečné zastávky Horní Počernice, leden 2007.

Autobusy typu SOR BN 12 v provedení pro Connex Praha jsou trojdvéřového městského provedení. Přední dveře úzké jednokřídlé a prostřední široké dvoukřídlé jsou umístěny v nízkopodlažní části vozu - nenacházejí se za nimi žádné schody a umožňují tak bezbariérový přístup do vozidla. U druhých dveří je na podlaze položena nájezdová plošinka pro invalidy na vozíku, která se vyklopí a umožní vozíčkářům najet do vozu přímo z chodníku. Třetí dveře vozu jsou rovněž dvoukřídlé a leží za zadní nápravou. Už za druhými dveřmi se podlaha vozu zvyšuje na normální úroveň, takže u třetích dveří se nacházejí dva schody a sedadla jsou umístěna na dalším schodu.

(6)

(6) SOR BN 12 ev. č. 1076 těsně po zařazení do provozu na lince 240 na Černém Mostě v květnu 2007.

Tovární provedení městských autobusů SOR BN 12 je čtyřdvéřové. U vozů dodaných Connexu Praha jsou druhé dveře nahrazeny v karosérii dalším oknem a sedadla jsou kvůli tomu u dvéřového boku jinak uspořádána než v základní (tovární) verzi. Vypuštění druhých dveří se projevuje také na panelu u řidiče, kde jsou dveře označeny čísly 1, 3 a 4.

(7)

(7) SOR BN 12 ev. č. 1369 těsně po zařazení do provozu na lince 165 u zastávky Šeberák v listopadu 2005.

U druhých a třetích dveří jsou umístěna dokonce tlačítka poptávkového otevírání. Ta se krátce používala pouze u červeno-bílého vozu ev. č. 1369.
Dveře lze zavřít jedině se zvoněním a není možno je otevřít před zastavením vozidla. Rozjet se s otevřenými dveřmi ale možné je.

(8)

(8) SOR BN 12 ev. č. 1362 na konečné linky 165 Jižní Město v druhý den provozu 22. dubna 2005.

Autobusy SOR BN 12 v provedení pro Connex Praha mají podle údajů z nálepek nad stanovištěm řidiče 31 míst k sedění a 75 míst k stání. Nepočítají se ale sklápěcí sedadla, kterých je sedm, takže při jejich sklopení je míst k sedění 38 a míst k stání je méně.
2 místa k sezení jsou vyhrazena přednostně pro invalidy. Místo pro invalidu na vozíku je jedno. Délka vozu činí 11 770 mm, šířka 2 525 mm a maximální výška 3 000 mm.

(9)

(9) SOR BN 12 ev. č. 1072 (r. v. 2007) na lince 165 v zastávce Modrá škola v květnu 2007.

Střecha vozu se za druhými dveřmi zdvihá společně s podlahou, takže autobus vypadá velmi zajímavě a pro svůj vzhled je označován různými přezdívkami, z nichž nejobvyklejší je díky charakteristickému hrbu "velbloud".
Podlaha vozu je v nízké části umístěna 360 mm nad zemí. Pohotovostní hmotnost činí zhruba 8 750 kg, maximální přípustná hmotnost (s nákladem) pak 16 500 kg.

(10)

(10) Interiér autobusu SOR BN 12 ev. č. 1362 v druhý den provozu 22. dubna 2005.

Motor autobusu je italské výroby, značky IVECO. Převodovka je mechanická značky ZF se šesti stupni vpřed. Zabudován je retardér Voith.
Maximální rychlost vozidla činí 80 km/h. Na tuto hodnotu je také nastaven omezovač rychlosti. Spotřeba paliva je 24 - 27 l / 100 km. Maximální stoupavost je udávána 25%.

(11)

(11) Stanoviště řidiče vozu SOR BN 12 ev. č. 1362, duben 2005.

Autobusy SOR BN 12 jsou vybaveny digitálními orientačními systémy, které plně fungují. Uvnitř vozu je umístěna nad stanovištěm řidiče jednořádková digitální orientace, vnější digitální panely jsou osazeny tradičně na čele, pravé bočnici a zádi vozu. U nových autobusů Dopravního podniku rozšířený "teploměr" s vypsanými zastávkami na vnitřní straně boční digitální orientace není použit.
Pro dopravce je velmi významnou výhodou nízká cena vozu. Většina typů nízkopodlažních autobusů se navíc nevyrábí s mechanickou převodovkou, jejíž použití je s ohledem na nižší spotřebu paliva výhodnější.

(12)

(12) SOR BN 12 ev. č. 1363 na lince 165 u zastávky Háje v dubnu 2005.

Od středy 19. října 2005 byl Connexu Praha na dva týdny (do 2. listopadu) výrobcem zapůjčen zkušební autobus SOR BN 12 ve čtyřdvéřovém provedení s automatickou převodovkou. Autobus byl označen provizorní registrační značkou H 19-87. Byl celý bílý a nebyl vybaven digitálními orientacemi ani úchyty pro orientace plastové, takže linkové orientace byly přilepeny na sklech. Ve voze nefunguvalo ani hlášení zastávek.

(13)

(13) Motor autobusu SOR BN 12 ev. č. 1362, konečná Nádraží Radotín, červenec 2005.

Dopravce byl na voze označen samolepkou zpředu na druhém skle v pravé bočnici.
Zkušební autobus byl označen evidenčním číslem 1362 místo trojdvéřového vozu, který odjel na kontrolu. Již v sobotu 22. října 2005 byl však původní vůz 1362 nasazen zpět do provozu a dopravce nadále vypravoval současně dva vozy s jedním evidenčním číslem - někdy dokonce na dva po sobě následující spoje linky 165.

(14)

(14) Zkušební čtyřdvéřový SOR BN 12 ev. č. 1362/II na konečné linky 165 Nádraží Radotín, říjen 2005.

(15)

(15) Zkušební autobus SOR BN 12 ev. č. 1362/II na konečné zkrácených spojů linky 173 Tyršova čtvrť v říjnu 2005.

Čtyřdvéřový SOR byl poprvé vypraven na linku 165 ve čtvrtek 20. října. Kromě linky 165 byl nasazován i na linku 173, na které budil velký rozruch, protože na ní nikdy předtím žádný nízkopodlažní autobus nejezdil.
Provoz zkušebního autobusu posloužil k vyhodnocení významu čtyřdvéřového provedení a spotřeby paliva při použití automatické převodovky.

(16)

(16) Interiér čtyřdvéřového zkušebního autobusu SOR BN 12 ev. č. 1362/II, říjen 2005.

(17)

(17) Stanoviště řidiče čtyřdvéřového zkušebního autobusu SOR BN 12 ev. č. 1362/II s automatickou převodovkou, říjen 2005.

Od úterý 11. dubna 2006 byl dopravci Connex Praha zapůjčen na tři týdny autobus SOR BN 12 CNG, známý též pod obchodním názvem EKOBUS CITY plus. Jednalo se o vůz registrační značky 2M0 5304 patřící prostějovskému dopravci FTL - First Transport Lines, a.s. a běžně sloužící na linkách MHD Prostějov. Autobus s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG) byl čtyřdvéřového provedení a měl automatickou převodovku. Byl bílý a doplněný o reklamní nápisy. Nebyl opatřen evidenčním číslem PID ani označením dopravce, kterému byl zapůjčen. Byl však vybaven funkčními digitálními orientacemi.

(18)

(18) Zkušební autobus SOR BN 12 ev. č. 1362/II ve čtyřdvéřovém provedení s automatickou převodovkou na konečné linky 165 Komořany v říjnu 2005.

(19)

(19) Zkušební autobus SOR BN 12 ev. č. 1362/II ve čtyřdvéřovém provedení s automatickou převodovkou na konečné linky 165 Jižní Město v říjnu 2005.

Zkušební EKOBUS byl vypravován na regionální linky v oblasti Opatova. Jeho kmenovou linkou byla 328 Praha, Opatov - Čestlice / Modletice, TVIN, ze které se přehazoval na další. Že zde byl středem pozornosti, nebylo divu.

(20)

(20) Čtyřdvéřový SOR BN 12 CNG 2M0 5304 patřící dopravci FTL Prostějov zapůjčený Connexu Praha na konečné linky 328 Čestlice, duben 2006.

(21)

(21) Čtyřdvéřový SOR BN 12 CNG 2M0 5304 patřící dopravci FTL Prostějov zapůjčený Connexu Praha na konečné linky 328 Opatov, duben 2006.

V červenci 2007 nasazuje Connex Praha předváděcí SOR BN 12 CNG, tentokrát ve trojdvéřovém provedení, bílém laku a s automatickou převodovkou, registrační značky E 0385. Vůz bez digitálních orientací a evidenčního čísla PID je nasazován na linku 240 Černý Most - Háje.

(22)

(22) Předváděcí SOR BN 12 CNG E 0385 vyjíždí na lince 240 z terminálu Háje v červenci 2007.

DALŠÍ FOTOGRAFIE
SOR BN 12 ev. č. 1339 (r. v. 2006) krátce po zařazení do provozu na lince 165 u zastávky Přeštínská, říjen 2006. SOR BN 12 ev. č. 1362 na konečné linky 165 Jižní Město v druhý den provozu 22. dubna 2005. SOR BN 12 ev. č. 1362 (r. v. 2005) na konečné linky 165 Nádraží Radotín v druhý den provozu 22. dubna 2005. SOR BN 12 ev. č. 1339 (r. v. 2006) na konečné linky 223 Horní Počernice, leden 2007. Čtyřdvéřový SOR BN 12 CNG 2M0 5304 patřící dopravci FTL Prostějov zapůjčený Connexu Praha na konečné linky 328
            Opatov, duben 2006.
 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář