Jdi na obsah Jdi na menu
 


Mercedes-Benz Citaro

2. 9. 2013

 V prosinci 2005 zařadil dopravce Hotliner s.r.o. z Prahy 9 - Vysočan do provozu první nízkopodlažní autobus Mercedes-Benz Citaro běžné délky v systému Pražské integrované dopravy. Žlutě natřený vůz ev. č. 1084 se stal po patnáctimetrovém voze Mercedes-Benz Citaro L druhým nízkopodlažním vozidlem dopravce.

(2)

(2) Mercedes-Benz Citaro ev. č. 1084 (r. v. 2005) dopravce Hotliner na konečné linky 304 Úvaly, žel. st., v prosinci 2005. Před ním Karosa B 732 ev. č. 1053 (r. v. 1987, ex DP Praha) na lince 484.

Brzy po prvním voze svého typu byl zařazen ještě bílý autobus Mercedes-Benz Citaro ev. č. 1074 a v lednu 2006 stříbrný vůz ev. č. 1171.

(3)

(3) Mercedes-Benz Citaro ev. č. 1074 (r. v. 2005) dopravce Hotliner na konečné školní linky 562 Horní Počernice, leden 2006. Od ledna 2007 tento vůz na linkách PID neslouží.

Vozy ev. č. 1074 a 1084 byly dvoudvéřového provedení a ev. č. 1171 byl trojdvéřový. Všechny tři autobusy zakoupil dopravce Hotliner již v listopadu 2005. Vozy 1074 a 1171 (původně předváděcí autobusy) byly před svým zařazením do systému PID vypravovány s německými registračními značkami a bez evidenčních čísel na bezplatnou "nákupní linku" Globusu Zličín.

(4)

(4) Trojdvéřový Mercedes-Benz Citaro ev. č. 1171 (r. v. 2005) dopravce Hotliner přijíždí na lince 251 do zastávky Újezd nad Lesy v lednu 2006. Od ledna 2007 tento vůz na linkách PID neslouží.

Od ledna 2007 převzal provoz pravidelných linek Pražské integrované dopravy od dopravce Hotliner s.r.o. Connex Praha, s.r.o. a s ním i Citaro ev. č. 1084. Vozy 1074 a 1171 přestaly být do systému PID nasazovány a od února obsluhují bezplatnou linku Obchodního centra Letňany.

(5)

(5) Mercedes-Benz Citaro dopravce Connex Praha ev. č. 1084 (r. v. 2005, ex Hotliner) na lince 303 u zastávky Šestajovice, u školy v březnu 2007.

V únoru 2007 zařadil dopravce Connex Praha, s.r.o. vůz Mercedes-Benz Citaro ev. č. 1071, který je trojdvéřový. Kromě inovovaného vzhledu je novinkou použití vodného roztoku močoviny AdBlue, který se čerpá do samostatné nádrže a upravuje spaliny z oxidů dusíku na čistý dusík a vodní páru. Díky tomuto řešení vůz splňuje emisní normu Euro (jako první autobus ve skupině Veolia Transport Česká republika).

(6)

(6) Mercedes-Benz Citaro ev. č. 1071 (r. v. 2006) dopravce Connex Praha na lince 240 u zastávky Sídliště Petrovice v únoru 2007.

Délka vozu Mercedes-Benz Citaro činí 11 950 mm, výška 3 009 mm (stříbrný vůz s klimatizací 3 076 mm) a šířka 2 550 mm.
Dveře jsou dvoukřídlé dovnitř otočné s pneumatickým pohonem. Šířka předních dveří činí 320 mm a obou zadních 340 mm. U dveří uprostřed vozu je umístěna vyklápěcí plošina pro umožnění nástupu a výstupu invalidů na vozíku.

(7)

(7) Mercedes-Benz Citaro ev. č. 1071 (r. v. 2006) dopravce Connex Praha na lince 240 v zastávce Wattova, únor 2007.

(8)

(8) Setkání trojdvéřového Citara ev. č. 1171 (r. v. 2005) na lince 251 s autobusem Karosa-Renault CityBus 12M DP hl. m. Prahy ev. č. 3232 (r. v. 1999, garáže Hostivař) na lince 250 v obratišti Sídliště Rohožník. Leden 2006.

Uvnitř vozu jsou na stupíncích umístěny čtyři řady sedadel - na každé straně uličky dvě. Sedadla jsou otočena většinou po směru jízdy. V zadní části vozu se nachází čtveřice sedadel, u trojdvéřového provedení trojice sedadel. Motor typu OM 906 hLA o výkonu 180 nebo 220 kW splňující emisní normu Euro 3 (u vozu 1071 Euro 5) je umístěn v ležaté poloze, u vozu ex 1171 ve stojaté poloze. Převodovka je automatická, šestistupňová ZF ovládaná šestitlačítkovou klávesnicí 1-2-3-D-N-R, u vozu 1071 čtyřstupňová VOITH ovládaná třítlačítkovým přepínačem D-N-R.

(9)

(9) Mercedes-Benz Citaro ev. č. 1074 (r. v. 2005) dopravce Hotliner v nástupní zastávce linky 304 Černý Most objížděný Karosou B 732 Dopravního podniku, prosinec 2005.

(10)

(10) Trojdvéřový autobus Mercedes-Benz Citaro ev. č. 1171 (r. v. 2005) dopravce Hotliner na lince 251 v zastávce Zbyslavská v lednu 2006.

Autobusy jsou vybaveny hlásičem zastávek. Vůz 1084 nemá digitální orientace. Na čele a pravém boku vozu jsou vyhrazeny prostory pro umístění maticových panelů, jejich místo je však prázdné. Plastové cedule se na čele a boku neosazují sem, ale jsou umísťovány na jiná místa za skla. Pro zadní digitální displej není místo vyhrazeno a plastová cedule s číslem linky je přes tmavé sklo velmi špatně vidět. Bez digitálních orientací jezdil od svého zařazení v únoru 2007 do května téhož roku i vůz 1071.

(11)

(11) Setkání vozů dopravce Hotliner zleva Mercedes-Benz Citaro ev. č. 1074 na školní lince 562 a Mercedes-Benz Citaro L ev. č. 1091 na lince 223 na konečné Horní Počernice, leden 2006.

(12)

(12) Setkání trojdvéřového Citara ev. č. 1171 (r. v. 2005) na lince 303 s Karosou C 744 ev. č. 1172 (r. v. 1990, ex ČSAD Hustopeče a Martin Uher) na lince 223 v terminálu Černý Most, březen 2006.

Vozy 1074 a 1171 byly vybaveny digitálními orientacemi, které se však nepoužívaly a byly nahrazeny plastovými cedulemi. Zajímavé je, že ani tyto vozy neměly vnitřní maticový displej nad stanovištěm řidiče, kterým byla jinak vybavena velká část autobusů dopravce Hotliner.

(13)

(13) U vozu ex ev. č. 1171 se používá systém poptávkového otevírání dveří, na který cestující upozorňují cedule na dveřích. Červen 2006.

U trojdvéřového vozu ev. č. 1071 se používá systém poptávkového otevírání dveří stejně jako u vozu dřívějšího ev. č. 1171, který však už v PID nejezdí. Tlačítky si cestující otevírají pouze zadní dveře, přední a střední dveře ovládá řidič. U vozu ex 1171 byly tlačítky ovládány i prostřední dveře. Na systém upozorňují cedule na vnější i vnitřní straně dveří.

(14)

(14) Stanoviště řidiče vozu Mercedes-Benz Citaro ev. č. 1171 (r. v. 2005), březen 2006.

(15)

(15) Interiér vozu Mercedes-Benz Citaro trojdvéřového provedení ev. č. 1171 (r. v. 2005) v pohledu od stanoviště řidiče, březen 2006.

Autobusy Mercedes - Benz Citaro obsluhují městské i příměstské linky. Garantované nízkopodlažní spoje jsou zajišťovány pouze jedním pořadím linky 223 (mimo pracovní dny s přejezdy na linku 221), na ně je však přednostně vypravován patnáctimetrový vůz Citaro L nebo od ledna 2007 i SOR BN 12.

(16)

(16) Interiér vozu Mercedes-Benz Citaro dvoudvéřového provedení ev. č. 1074 v pohledu od motoru, leden 2006.

(17)

(17) Neobvyklé uspořádání sedadel proti zadním dveřím vozu ev. č. 1071. Květen 2007.

V červenci a srpnu 2006 byl dopravci Connex Praha, s.r.o. zapůjčen předváděcí autobus Mercedes-Benz Citaro RZ 6A1 2647 Bíle natřený trojdvéřový vůz se stojatým motorem byl nasazován na regionální linky nejprve z Prahy Budějovické a Belárie směrem na Jílové, později v oblasti Opatova, Říčan a Jesenice.
Autobus byl už v květnu a červnu 2006 garážován v areálu dopravce Hotliner, odkud vyjížděl vybaven reklamními samolepkami v rámci volební kampaně ČSSD. Od podzimu 2006 je dlouhodobě pronajat ČSAD Slaný a provozován v MHD Slaný.

(18)

(18) Předváděcí Mercedes-Benz Citaro 6A1 2647 zapůjčený dopravci Connex Praha na konečné linky 332 Budějovická v červenci 2006.

(19)

(19) Předváděcí Mercedes-Benz Citaro 6A1 2647 zapůjčený dopravci Connex Praha na lince 332 v zastávce U Tří svatých, červenec 2006.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář