Mercedes-Benz Citaro
V prosinci 2005 zařadil dopravce Hotliner s.r.o. z Prahy 9 - Vysočan do provozu první nízkopodlažní autobus Mercedes-Benz Citaro běžné délky v systému Pražské integrované dopravy. Žlutě natřený vůz ev. č. 1084 se stal po patnáctimetrovém voze Mercedes-Benz Citaro L druhým nízkopodlažním vozidlem dopravce.
![]() |
(2) Mercedes-Benz Citaro ev. č. 1084 (r. v. 2005) dopravce Hotliner na konečné linky 304 Úvaly, žel. st., v prosinci 2005. Před ním Karosa B 732 ev. č. 1053 (r. v. 1987, ex DP Praha) na lince 484. |
Brzy po prvním voze svého typu byl zařazen ještě bílý autobus Mercedes-Benz Citaro ev. č. 1074 a v lednu 2006 stříbrný vůz ev. č. 1171.
![]() |
(3) Mercedes-Benz Citaro ev. č. 1074 (r. v. 2005) dopravce Hotliner na konečné školní linky 562 Horní Počernice, leden 2006. Od ledna 2007 tento vůz na linkách PID neslouží. |
Vozy ev. č. 1074 a 1084 byly dvoudvéřového provedení a ev. č. 1171 byl trojdvéřový. Všechny tři autobusy zakoupil dopravce Hotliner již v listopadu 2005. Vozy 1074 a 1171 (původně předváděcí autobusy) byly před svým zařazením do systému PID vypravovány s německými registračními značkami a bez evidenčních čísel na bezplatnou "nákupní linku" Globusu Zličín.
![]() |
(4) Trojdvéřový Mercedes-Benz Citaro ev. č. 1171 (r. v. 2005) dopravce Hotliner přijíždí na lince 251 do zastávky Újezd nad Lesy v lednu 2006. Od ledna 2007 tento vůz na linkách PID neslouží. |
Od ledna 2007 převzal provoz pravidelných linek Pražské integrované dopravy od dopravce Hotliner s.r.o. Connex Praha, s.r.o. a s ním i Citaro ev. č. 1084. Vozy 1074 a 1171 přestaly být do systému PID nasazovány a od února obsluhují bezplatnou linku Obchodního centra Letňany.
![]() |
(5) Mercedes-Benz Citaro dopravce Connex Praha ev. č. 1084 (r. v. 2005, ex Hotliner) na lince 303 u zastávky Šestajovice, u školy v březnu 2007. |
V únoru 2007 zařadil dopravce Connex Praha, s.r.o. vůz Mercedes-Benz Citaro ev. č. 1071, který je trojdvéřový. Kromě inovovaného vzhledu je novinkou použití vodného roztoku močoviny AdBlue, který se čerpá do samostatné nádrže a upravuje spaliny z oxidů dusíku na čistý dusík a vodní páru. Díky tomuto řešení vůz splňuje emisní normu Euro (jako první autobus ve skupině Veolia Transport Česká republika).
![]() |
(6) Mercedes-Benz Citaro ev. č. 1071 (r. v. 2006) dopravce Connex Praha na lince 240 u zastávky Sídliště Petrovice v únoru 2007. |
Délka vozu Mercedes-Benz Citaro činí 11 950 mm, výška 3 009 mm (stříbrný vůz s klimatizací 3 076 mm) a šířka 2 550 mm.
Dveře jsou dvoukřídlé dovnitř otočné s pneumatickým pohonem. Šířka předních dveří činí 320 mm a obou zadních 340 mm. U dveří uprostřed vozu je umístěna vyklápěcí plošina pro umožnění nástupu a výstupu invalidů na vozíku.
![]() |
(7) Mercedes-Benz Citaro ev. č. 1071 (r. v. 2006) dopravce Connex Praha na lince 240 v zastávce Wattova, únor 2007. |
![]() |
(8) Setkání trojdvéřového Citara ev. č. 1171 (r. v. 2005) na lince 251 s autobusem Karosa-Renault CityBus 12M DP hl. m. Prahy ev. č. 3232 (r. v. 1999, garáže Hostivař) na lince 250 v obratišti Sídliště Rohožník. Leden 2006. |
Uvnitř vozu jsou na stupíncích umístěny čtyři řady sedadel - na každé straně uličky dvě. Sedadla jsou otočena většinou po směru jízdy. V zadní části vozu se nachází čtveřice sedadel, u trojdvéřového provedení trojice sedadel. Motor typu OM 906 hLA o výkonu 180 nebo 220 kW splňující emisní normu Euro 3 (u vozu 1071 Euro 5) je umístěn v ležaté poloze, u vozu ex 1171 ve stojaté poloze. Převodovka je automatická, šestistupňová ZF ovládaná šestitlačítkovou klávesnicí 1-2-3-D-N-R, u vozu 1071 čtyřstupňová VOITH ovládaná třítlačítkovým přepínačem D-N-R.
![]() |
(9) Mercedes-Benz Citaro ev. č. 1074 (r. v. 2005) dopravce Hotliner v nástupní zastávce linky 304 Černý Most objížděný Karosou B 732 Dopravního podniku, prosinec 2005. |
![]() |
(10) Trojdvéřový autobus Mercedes-Benz Citaro ev. č. 1171 (r. v. 2005) dopravce Hotliner na lince 251 v zastávce Zbyslavská v lednu 2006. |
Autobusy jsou vybaveny hlásičem zastávek. Vůz 1084 nemá digitální orientace. Na čele a pravém boku vozu jsou vyhrazeny prostory pro umístění maticových panelů, jejich místo je však prázdné. Plastové cedule se na čele a boku neosazují sem, ale jsou umísťovány na jiná místa za skla. Pro zadní digitální displej není místo vyhrazeno a plastová cedule s číslem linky je přes tmavé sklo velmi špatně vidět. Bez digitálních orientací jezdil od svého zařazení v únoru 2007 do května téhož roku i vůz 1071.
![]() |
(11) Setkání vozů dopravce Hotliner zleva Mercedes-Benz Citaro ev. č. 1074 na školní lince 562 a Mercedes-Benz Citaro L ev. č. 1091 na lince 223 na konečné Horní Počernice, leden 2006. |
![]() |
(12) Setkání trojdvéřového Citara ev. č. 1171 (r. v. 2005) na lince 303 s Karosou C 744 ev. č. 1172 (r. v. 1990, ex ČSAD Hustopeče a Martin Uher) na lince 223 v terminálu Černý Most, březen 2006. |
Vozy 1074 a 1171 byly vybaveny digitálními orientacemi, které se však nepoužívaly a byly nahrazeny plastovými cedulemi. Zajímavé je, že ani tyto vozy neměly vnitřní maticový displej nad stanovištěm řidiče, kterým byla jinak vybavena velká část autobusů dopravce Hotliner.
![]() |
(13) U vozu ex ev. č. 1171 se používá systém poptávkového otevírání dveří, na který cestující upozorňují cedule na dveřích. Červen 2006. |
U trojdvéřového vozu ev. č. 1071 se používá systém poptávkového otevírání dveří stejně jako u vozu dřívějšího ev. č. 1171, který však už v PID nejezdí. Tlačítky si cestující otevírají pouze zadní dveře, přední a střední dveře ovládá řidič. U vozu ex 1171 byly tlačítky ovládány i prostřední dveře. Na systém upozorňují cedule na vnější i vnitřní straně dveří.
![]() |
(14) Stanoviště řidiče vozu Mercedes-Benz Citaro ev. č. 1171 (r. v. 2005), březen 2006. |
![]() |
(15) Interiér vozu Mercedes-Benz Citaro trojdvéřového provedení ev. č. 1171 (r. v. 2005) v pohledu od stanoviště řidiče, březen 2006. |
Autobusy Mercedes - Benz Citaro obsluhují městské i příměstské linky. Garantované nízkopodlažní spoje jsou zajišťovány pouze jedním pořadím linky 223 (mimo pracovní dny s přejezdy na linku 221), na ně je však přednostně vypravován patnáctimetrový vůz Citaro L nebo od ledna 2007 i SOR BN 12.
![]() |
(16) Interiér vozu Mercedes-Benz Citaro dvoudvéřového provedení ev. č. 1074 v pohledu od motoru, leden 2006. |
![]() |
(17) Neobvyklé uspořádání sedadel proti zadním dveřím vozu ev. č. 1071. Květen 2007. |
V červenci a srpnu 2006 byl dopravci Connex Praha, s.r.o. zapůjčen předváděcí autobus Mercedes-Benz Citaro RZ 6A1 2647 Bíle natřený trojdvéřový vůz se stojatým motorem byl nasazován na regionální linky nejprve z Prahy Budějovické a Belárie směrem na Jílové, později v oblasti Opatova, Říčan a Jesenice.
Autobus byl už v květnu a červnu 2006 garážován v areálu dopravce Hotliner, odkud vyjížděl vybaven reklamními samolepkami v rámci volební kampaně ČSSD. Od podzimu 2006 je dlouhodobě pronajat ČSAD Slaný a provozován v MHD Slaný.
![]() |
(18) Předváděcí Mercedes-Benz Citaro 6A1 2647 zapůjčený dopravci Connex Praha na konečné linky 332 Budějovická v červenci 2006. |
![]() |
(19) Předváděcí Mercedes-Benz Citaro 6A1 2647 zapůjčený dopravci Connex Praha na lince 332 v zastávce U Tří svatých, červenec 2006. |