Mercedes-Benz Citaro L
![]() |
(1) Mercedes-Benz Citaro L ev. č. 1140 dopravce Martina Uhera na konečné linky 317 Smíchovské nádraží v červenci 2004. |
V červnu roku 2004 zakoupil dopravce PID Martin Uher z Mníšku pod Brdy patnáctimetrový nízkopodlažní autobus Mercedes-Benz Citaro L. Bíle natřený vůz s tenkým červeným proužkem na čele a zádi se stal prvním zástupcem tohoto typu vozů v Pražské integrované dopravě. Je také prvním Uherovým nízkopodlažním vozidlem a celkově prvním městským patnáctimetrovým autobusem v celém systému.
![]() |
(2) Mercedes-Benz Citaro L ev. č. 1140 dopravce Martina Uhera na konečné linky 317 na Smíchovském nádraží, červenec 2004. |
Vozidlo bylo nasazeno do provozu poprvé koncem června pod evidenčním číslem 1140 na velmi vytíženou linku 317 tehdy v trase Smíchovské nádraží - Kytín. Dnes jezdí jediný autobus tohoto u Martina Uhera na lince317 Smíchovské nádraží - Dobříš nebo na lince 321 Smíchovské nádraží - Mníšek pod Brdy, Stříbrná Lhota. Před jejím zrušením v prosinci 2004 patřil provoz Citara také k rychlíkové lince 330 Smíchovské nádraží - Mníšek pod Brdy, U Šibence.
![]() |
(3) Mercedes-Benz Citaro L ev. č. 1091 dopravce Hotliner na lince 223 v terminálu Černý Most v první den svého provozu 1. prosince 2005. |
Druhý Mercedes-Benz Citaro L se objevil v systému Pražské integrované dopravy koncem listopadu 2005, kdy byl dodán dopravci Hotliner z Prahy - Vysočan. Jedná se o původní předváděcí autobus. Pozůstatkem jeho předváděcího provozu jsou červené a šedé čtverečky na bílém podkladě na bocích a výrazné nápisy "CITARO L made by Mercedes-Benz" ve stejných barvách.
![]() |
(4) Mercedes-Benz Citaro L ev. č. 1091 dopravce Hotliner se obrací couváním na konečné linky 221 Čertousy v lednu 2006. |
Vůz Citaro L dopravce Hotliner obdržel evidenční číslo 1091 a do provozu byl poprvé nasazen 1. prosince 2005 na městskou linku 223 Černý Most - Horní Počernice zároveň s převzetím této linky společností Hotliner od Dopravního podniku hl. m. Prahy. Od 11. prosince 2005 jsou spoje s garantovaným nasazením nízkopodlažního vozidla na této lince vyznačeny v jízdním řádu, přičemž mimo pracovní dny odtud odskakují na linku 221Černý Most - Čertousy.
![]() |
(5) Mercedes-Benz Citaro L ev. č. 1091 dopravce Hotliner na konečné linky 223 Horní Počernice v prosinci 2005. |
Délka vozu Mercedes-Benz Citaro L činí 14 995 mm, výška 3 009 mm a šířka 2 550 mm.
Autobus má troje dvoukřídlé dovnitř otočné dveře s pneumatickým pohonem. Šířka předních dveří činí 320 mm, středních a zadních 340 mm. U předních dvou dveří se nenachází žádný schod, u zadních jeden. U středních dveří je umístěna vyklápěcí plošina pro umožnění nástupu a výstupu invalidů na vozíku.
![]() |
(6) Mercedes-Benz Citaro L ev. č. 1140 dopravce Martina Uhera na lince 317 u zastávky Lihovar, březen 2005. |
Uvnitř vozu jsou sedadla umístěna v prostoru mezi předními a středními dveřmi přímo na podlaze v úrovni vstupu, mezi středními dveřmi a zadním čelem na stupíncích. Sedadla jsou otočena většinou po směru jízdy a nacházejí se většinou ve čtyřech řadách, na každé straně uličky po dvou. Vůz dopravce Hotliner má mezi předními a středními dveřmi na levé straně ve směru jízdy jen jednu řadu. V zadní části vozu se nachází čtveřice sedadel vpravo od motoru v pohledu od dveří. Motor typu OM 457 hLA o výkonu 220 kW je umístěn ve stojaté poloze.
![]() |
(7) Interiér Citara ev. č. 1140 dopravce Martina Uhera v pohledu od motoru, červenec 2004. |
Převodovka vozu je automatická. Hnací je druhá náprava, přední i zadní náprava jsou otočné.
Obě vozidla Mercedes-Benz Citaro L v systému PID jsou vybavena digitálními orientacemi a hlásičem zastávek.
![]() |
(8) Interiér Citara ev. č. 1091 dopravce Hotliner v pohledu od stanoviště řidiče, leden 2006. |