Karosa-Renault CityBus 12M
![]() |
(1) Karosa-Renault CityBus 12M ev. č. 3348 (r. v. 2001, garáže Dejvice) ve výstupní zastávce linky 207 Staroměstská, červenec 2003. Od 1. října 2005 je na tuto konečnou vedena linka 133. |
Psal se rok 1994, když začal Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s., obnovovat svůj vozový park autobusů nízkopodlažními vozidly. Začalo se s nákupem autobusů Neoplan, zůstalo však jen u tří vozů. V roce 1996 byl garážím Kačerov předán prototyp autobusu Karosa-Renault CityBus 12M ev. č. 3004. Tento vůz se od sériových vozidel poněkud odlišuje a je mu věnována samostatná stránka.
![]() |
(2) Karosa-Renault CityBus 12M ev. č. 3008 (r. v. 1996, garáže Klíčov) vyjíždí na lince 210 z nástupní zastávky Nádraží Holešovice v říjnu 2006. |
V letech 1996 - 2004 bylo do Prahy dodáno celkem 321 autobusů typu Karosa-Renault CityBus 12M. V roce 1996 se jednalo o prototyp ev. č. 3004 a sériové vozy 3005 - 3009. V roce 1997 je následovaly autobusy do ev. č. 3019, o rok později do ev. č. 3050. Některé z těchto vozů byly později přečíslovány, a to do nejvyššího čísla 3086.
Dodávka z roku 1999 už zaujala novou číselnou řadu - 3200 - 3249. Nejvíce vozů bylo dodáno v roce 2000 - jednalo se o 80 autobusů evidenčních čísel 3250 - 3329. V roce 2001 přibyly vozy 3330 - 3379, v roce 2002 byla obsazena čísla do 3398 a o rok později do 3428.
![]() |
(3) Srovnání tří typů CityBusů: zleva kloubový na lince 271, sériový běžné délky na lince 267 a prototyp na lince 197. Háje, duben 2004. |
V roce 2004 bylo zařazeno posledních 50 vozů tohoto typu, označených čísly 3429 - 3478. Poslední z těchto vozů byly předány v prosinci. Autobusy z poslední dodávky už nebyly přidělovány do garáží Dejvice, které byly určeny na zrušení. V listopadu 2004 CityBusy v těchto garážích provoz ukončily a byly odtud přesunuty na Klíčov.
![]() |
(4) Karosa-Renault CityBus 12M ev. č. 3010 (r. v. 1997, garáže Vršovice) na konečné linky 170 Jižní Město v květnu 2006. |
Všech 321 vozů Karosa-Renault CityBus 12M nebylo nikdy v provozu najednou. První vůz tohoto typu - řepský autobus ev. č. 3249 - byl vyřazen po nehodě v únoru 2004 ve věku pouhých pěti let. Dnes je v provozu s cestujícími 319 CityBusů běžné délky - z linkové dopravy byl v červenci 2004 vyřazen také nejstarší CityBus sériového provedení, kačerovský 3005 z roku 1996, který byl vyčleněn pro potřeby autoškoly DP.
![]() |
(5) Karosa-Renault CityBus 12M ev. č. 3398 (r. v. 2002, garáže Kačerov) na lince 248 u zastávky Chaplinovo náměstí, listopad 2004. |
Stejně jako přibývalo nízkopodlažních CityBusů, přibývalo garantovaných nízkopodlažních pořadí na městských autobusových linkách Dopravního podniku. Na příměstských linkách dosud žádná nízkopodlažní pořadí vyznačena nejsou a nízkopodlažní autobusy DP na tyto linky v současnosti vůbec nevyjíždějí.
Spoje zajišťované nízkopodlažním vozidlem byly do starých podlouhlých jízdních řádů vyznačovány šedým políčkem s časem odjezdu spoje, případně písmenem "n" za odjezdem. V nových jízdních řádech odlišného formátu jsou nízkopodlažní spoje vyznačeny tučným písmem a piktogramem vozíčkáře nad časem odjezdu. Pokud jsou na lince nízkopodlažní spoje všechny, je tento piktogram zvětšený uveden vedle symbolu autobusu v horní části jízdního řádu a nad spoji již ne.
![]() |
(6) V současnosti nejstarší sériový CityBus v provozu s cestujícími - ev. č. 3006 (r. v. 1996, garáže Řepy) - na lince 235 mezi zastávkami Nové Butovice a Ovčí hájek, březen 2005. |
Nízkopodlažní spoje má v současné době už většina linek, obsluhovaná autobusy běžné délky Dopravního podniku, pokud jsou tyto linky v provozu celodenně a celotýdně. Výjimkou nejsou ani linky se všemi spoji obsluhovanými nízkopodlažním vozidlem - jedná se o čísla 100, 102, 117, 130, 151, 179, 193, 234 a 239, do března 2006 a znovu od července tohoto roku také 135.
Stojí za zmínku, že existují i linky, které dříve nízkopodlažní spoje měly, a později zde z různých důvodů zmizely nebo byly omezeny.
![]() |
(7) Karosa-Renault CityBus 12M ev. č. 3044 (r. v. 1998, garáže Řepy) na konečné linky 249 Třebonice v říjnu 2005. Tato linka nemá garantované nízkopodlažní spoje. |
Karosérie autobusů CityBus je polosamonosné konstrukce. Je sešroubována do formy skeletu a následně oplechována a olakována. Rám podvozku je tvořen svařovanými ocelovými podélníky a příčkami. Boční stěny a střecha jsou z tažených uzavřených profilů svařené kostry oplechovaných ferozinkovým plechem. Díly na předním čele jsou z ferozinkového plechu či plastu, zadní část vozu tvoří sklolaminátový panel s kostrou ze svařených profilů. Celý skelet je ošetřen proti korozi ponořením do kataforetické lázně.
K nástupu a výstupu cestujících slouží troje široké dvoukřídlé plně prosklené dveře otevírané dovnitř a elektropneumaticky ovládané ze stanoviště řidiče.
![]() |
(8) Klíčovský vůz Karosa-Renault CityBus 12M ev. č. 3439 na lince 207 na Staroměstské krátce po dodání v listopadu 2004. |
Sériové CityBusy běžné délky jezdí v Praze v několika odlišných provedeních. Starší vozy mají přední a střední dveře beze schodu (výška podlahy 320 mm nad zemí) a u zadních jeden schod (výška podlahy 550 mm nad zemí). Proti středním a zadním dveřím se zde nacházejí plošinky s místy k stání. První dodávané vozy neměly dokonce ani vyklápěcí plošinku pro nájezd invalidů na vozíku u středních dveří.
Novější CityBusy byly kromě této plošinky vybaveny také sklápěcími sedadly na plošinách u středních a zadních dveří. Další vývojové provedení už nemá u žádných dveří schod (nástupní výška 320 mm u předních a středních dveří a 330 mm u zadních dveří) a u zadních dveří je odstraněna plošina, místo které jsou zde další místa k sezení, umístěná na stupínku jako ve většině vozu.
![]() |
(9) Dvanáct z patnácti nově dodaných CityBusů 12M (z číselné řady 3451 - 3463) v garážích Kačerov, listopad 2004. |
CityBusy z poslední dodávky (říjen - prosinec 2004) mají modernizovaný interiér se sedadly STER, která nahradila původní VogelSitze. Nejstarší CityBusy jezdí ještě se zakulacenými sedadly Fainsa shodnými s některými autobusy Karosa B 931.
CityBusy z roku 2004 mají odlišně vyřešen také systém záchytných madel, která nejsou nyní rovná, ale zakulacená. Osvětlení je tvořeno menším počtem zářivek, je však přesto dostačující.
![]() |
(10) Karosa-Renault CityBus 12M ev. č. 3312 (r. v. 2000, garáže Kačerov) na lince 120 u zastávky Zdravotní středisko, duben 2007. |
Podlaha celého vozu je v místech pro stojící cestující beze schodů. Pokud jsou prostřední dveře vybaveny sklápěcí plošinou, je tato plošina ovládána ručně řidičem. Rozjezd s vyklopenou plošinou je jištěn bezpečnostním čidlem. U všech vozů je také blokován rozjezd vozu s otevřenými dveřmi a otevření dveří za jízdy. Při zastavení je možno využít naklápění vozu ke straně.
![]() |
(11) Interiér Citybusu se sedadly VogelSitze, červenec 2004. |
Podlaha je pokryta protiskluzovou krytinou. Střecha je zevnitř obložena plastovými a olakovanými hliníkovými panely, zadní stěna a boky pod okny panely laminátovými. Skla jsou lepená, čelní sklo je vsazeno do gumového profilu. Horní části většiny bočních oken jsou vyklápěcí. K větrání dále slouží střešní poklopy a turbínky odsávající vzduch. Prostor pro cestující je vytápěn čtyřmi agregáty nezávislého topení.
Míst k sezení je ve voze 30 (26 a 4 na sklápěcích sedadlech), míst k stání se uvádí v některých vozech 84, jinde 73 nebo 69 se sklopenými sedadly.
Stanoviště řidiče je od prostoru pro cestující odděleno uzavřenou kabinou.
![]() |
(12) Sedm CityBusů běžné délky na linkách zleva 217, 123, 130, 137, 167, 167 a 130 v terminálu městských autobusů Na Knížecí v roce 2003. |
Autobusy Karosa-Renault CityBus 12M jsou vybaveny motorem Renault MIDR (EURO 2) o výkonu 186 kW, Iveco Cursor 8 (EURO 3) o výkonu 213 kW nebo IVECO (EURO 3) o výkonu 180 kW. Naftový motor je vertikální, napříč uložený. Převodovka je automatická s vestavěným hydraulickým retardérem. Některé vozy mají převodovku VOITH se třemi převodovými stupni vpřed a jedním vzad, jiné ZF se čtyřmi stupni vpřed a jedním vzad.
Vozidlo dosahuje délky 11 990 mm, šířky 2 500 mm a maximální výšky 2 979 mm. Pohotovostní hmotnost činí u starších vozidel 11 380 kg, u novějších 11 200 kg.
![]() |
(13) Karosa-Renault CityBus 12M ev. č. 3050 (r. v. 1998, garáže Hostivař) jezdí v neobvyklém žluto-šedém nátěru s obrázky. Na snímku na lince 135 u nástupní zastávky Florenc v únoru 2007. |
V roce 2004 se staly autobusy Karosa-Renault CityBus 12M nejběžnějším typem autobusu Dopravního podniku hl. m. Prahy. Nahradily tak na tomto místě vozy Karosa B 732. Autobusy tohoto typu také nejčastěji byly za CityBusy vyměňovány, společně s B 731.
![]() |
(14) Řepské autobusy Karosa-Renault CityBus 12M zleva ev. č. 3337 (r. v. 2001) jako manipulační jízda, 3257 (r. v. 2000) na lince 235 a 3268 (r. v. 2000) na lince 164 v obratišti Nové Butovice, červen 2006. |
Přínos CityBusů pro matky s kočárky, starší cestující, cestující se sníženou schopností pohybu a invalidy na vozíku je zřejmý. Význam nízkopodlažního autobusového spojení bohužel poněkud snižuje nízký počet bezbariérově přístupných stanic metra a neexistence pravidelného nízkopodlažního tramvajového spojení.
![]() |
(15) Setkání čtyř CityBusů na linkách 106 a 121 na konečné Nádraží Braník, únor 2006. Vozy v popředí jsou zleva ev. č. 3252 (r. v. 2000, Kačerov), 3220 (r. v. 1999, Kačerov) a 3207 (r. v. 1999, Vršovice). |
CityBusy mají kromě předností také své nedostatky, které však nejsou důsledkem nedokonalosti tohoto typu vozu, ale spíše konstrukce nízkopodlažního autobusu obecně. Jedná se o sedadla na poměrně vysokém stupínku, na která mají starší lidé, invalidé nebo osoby menšího vzrůstu problém se dostat. Ulička mezi takovýmito sedadly je úzká a lidé se v ní obtížně vyhýbají. Plošina u předních dveří je sice velmi prostorná, ale nesmí se na ní stát, aby měl řidič dobrý výhled ze svého stanoviště. Dalším problémem je pro cestující poměrně málo místa na nohy u většiny sedadel.
Výhody nízkopodlažních autobusů však nad těmito nedostatky převažují.
![]() |
(16) Karosa-Renault CityBus 12M ev. č. 3471 (r. v. 2004, garáže Hostivař) vyjíždí na lince 229 ze zastávky K Dubečku, červenec 2006. |
![]() |
(17) Karosa-Renault CityBus 12M ev. č. 3309 (r. v. 2000, garáže Kačerov) vyjíždí na lince 113 z obratiště Písnice v lednu 2007. |
Kromě běžných linek se CityBusy nasazují i na expresní linku 100 Zličín - Terminál Jih - Letiště Ruzyně - Terminál Sever 1 (nástupní), z velké části vedenou po Pražském okruhu. Tato linka byla zřízena v červenci 2002 a vozy, které na ní vyjíždějí, jsou upraveny pro přepravu rozměrnějších zavazadel a mohou jet rychlostí až 90 km/h (u ostatních CityBusů udává výrobce maximální rychlost 74 km/h a na zádích vozů jsou umístěny samolepky 70 km/h).
![]() |
(18) Karosa-Renault CityBus 12M ev. č. 3388 (r. v. 2002, garáže Řepy) na konečné linky 100 Letiště Ruzyně (dnes Terminál Sever 1) na podzim 2002. |
Po zahájení provozu linky byly k dispozici čtyři upravené vozy ev. č. 3385 - 3388. V prosinci 2004 byly dodány tři nové CityBusy ev. č. 3429 - 3431 s letištní úpravou a vozy ev. č. 3386 a 3388 byly poté zbaveny polic na zavazadla a nadále jsou vypravovány na jiné linky.
![]() |
(19) Interiér CityBusu v provedení pro letištní linku 100 s úpravou interiéru pro zavazadla, září 2004. |
Od zavedení vlaků SuperCity Pendolino 11. prosince 2005 obsluhují autobusy Karosa-Renault CityBus 12M také autobusovou linku Airport Express (AE, v interní databázi DP 790) v trase Nádraží Holešovice - Letiště Ruzyně. Na lince platí zvláštní tarif (základní jízdné 45,- Kč, děti 6-15 let a pes 25,- Kč) a jízdenky se kupují u řidiče. Dále jsou zde uznávány jízdenky SC Pendolino pro 1. vozovou třídu vydané do stanice "Praha letiště". K provozu na této lince byly upraveny řepské vozy ev. č. 3255, 3264, 3265, 3266 a 3270 a klíčovské 3278, 3279, 3281, 3282 a 3283, které jsou vybaveny elektronickými pokladnami a u dveří samolepkami informujícími o nástupu předními dveřmi na lince AE.
![]() |
(20) Karosa-Renault CityBus 12M ev. č. 3282 (r. v. 2000, garáže Klíčov) na lince AE Nádraží Holešovice - Letiště Ruzyně se zvláštním tarifem u zastávky Výstaviště v lednu 2006. |
![]() |
(21) Karosa-Renault CityBus 12M ev. č. 3007 (r. v. 1996, garáže Klíčov) v nástupní zastávce linky 134 Florenc v únoru 2007. |
Jiní dopravci PID než Dopravní podnik hl. m. Prahy CityBusy nenasazují, většinou pro ně ani nemají žádné vhodné linky.
Dopravci PID ČSAD MHD Kladno a Probo Trans Beroun sice CityBusy 12M vlastní, ale tyto vozy nejsou pro provoz v systému PID upraveny a zajišťují městskou dopravu v sídelních městech těchto dopravců nebo regionální autobusovou dopravu.
![]() |
(22) Starší provedení stanoviště řidiče vozu Karosa-Renault CityBus 12M. Září 2006. |
![]() |
(23) Detail novějšího provedení stanoviště řidiče vozu Karosa-Renault CityBus 12M. Březen 2005. |
Přibližná cena autobusu Karosa-Renault CityBus 12M činila v roce 2003 i v posledním roce výroby - 2005 - 5 700 000,- Kč.