TEDOM C12
![]() |
(1) Předváděcí TEDOM C12G 2J7 1062 na konečné linky 165 Jižní Město, březen 2007. |
Dopravce Connex Praha, s.r.o. provozoval od středy 28. března do čtvrtka 26. dubna 2007 předváděcí plynový nízkopodlažní autobus TEDOM C12G registrační značky 2J7 1062, který byl nasazován na městskou linku 165 Jižní Město - Cementárna Radotín. Od pátku 27. dubna byl cca na týden zapůjčen dopravci Jaroslavu Štěpánkovi a jím testován na lince 110 Dolní Počernice - Za Avií.
![]() |
(2) Předváděcí TEDOM C12G 2J7 1062 na konečné linky 165 Nádraží Radotín, březen 2007. |
![]() |
(3) Předváděcí TEDOM C12G 2J7 1062 na odstavné ploše garáží Connexu Praha v ulici U Seařadiště, březen 2007. |
V červnu 2006 byl dopravci Connex Praha zapůjčen další autobus TEDOM C12G, který byl opatřen registrační značkou 3J0 0204 a nasazován na regionální linku 328 Opatov - Modletice, TVIN a linky zajišťované přejezdem. Ve stejné době nasazoval dopravce ČSAD Střední Čechy z Brandýsa nad Labem - Staré Boleslavi vůz TEDOM C12D 2J5 8442, a to zejména na linku 375 Českomoravská - Brandýs nad Labem-Satrá Boleslav, žel. st.
Všechny tři autobusy byly shodně městského trojdvéřového provedení ve žlutém reklamním nátěru. Vozy C12G jsou poháněny stlačeným zemním plynem (CNG), C12D naftou.
![]() |
(4) Předváděcí TEDOM C12G 2J7 1062 na lince 165 u zastávky Lahovice, březen 2007. |
![]() |
(5) Předváděcí TEDOM C12G 3J0 0204 v nástupní zastávce linky 328 Opatov, červen 2007. |
Délka autobusu TEDOM C12 (známého také pod starším typovým označením TEDOM Kronos 123) činí 12 030 mm, šířka 2 550 mm a výška u plynové verze 3 354 mm a u naftové 3 036 mm. Pohotovostní hmotnost je 12 100 kg a celková hmotnost 17 800 kg. Motor TEDOM je vzadu vlevo uložený stojatý kapalinou chlazený přeplňovaný šestiválec s mezichladičem, o výkonu 210 kW. Vůz splňuje emisní normu EURO 4. Převodovka je automatická čtyřstupňová VOITH Diwa s ovládáním šestitlačítkovou klávesnicí 1-2-3-D-N-R. Maximální rychlost vozidla udávaná výrobcem je 80 km/h nebo také 70 - 90 km/h, na voze je vyznačena 80 nebo 90 km/h.
![]() |
(6) TEDOM C12G 2J7 1062 na lince 110, ev. č. PID 1035, u zastávky Sídliště Hloubětín, duben 2007. |
![]() |
(7) TEDOM C12G 2J7 1062, ev. č. PID 1035, na lince 110 u zastávky Sídliště Lehovec, duben 2007. |
Obsaditelnost vozu je 29 sedících (další čtyři na sklápěcích sedačkách na plošině proti středním dveřím) a 55 - 67 stojících cestujících. Podlaha je umístěna 340 mm nad vozovkou, použitím kneelingu může být snížena na 270 mm. U středních dveří je umístěna vyklápěcí plošina pro nájezd invalidů na vozíku.
![]() |
(8) TEDOM C12D 2J5 8442, ev. č. PID 1505, na lince 375 u zastávky Vysočanská, červen 2007. |
![]() |
(9) TEDOM C12G 3J0 0204 vyjíždí na lince 328 z terminálu Opatov v červnu 2007. |
Všcehny tři autobusy byly opatřeny žlutým lakem s reklamními nápisy výrobce, z nichž nejvýraznější jsou nápisy "cng" na bocích zasahující i na okna. Byly vybaveny vnějšími digitálními orientacemi, které byly - na rozdíl od hlášení zastávek - funkční. Dopravce byl označen samolepkou na skle u předních dveří nebo na papíře za tímto sklem, evidenční číslo Pražské integrované dopravy vozy u Connexu neměly, u Jaroslava Štepánka bylo na papíru vedle označení dopravce uvedeno číslo 1035 a u ČSAD Střední Čechy 1505.
![]() |
(10) Interiér předváděcího autobusu TEDOM C12G 2J7 1062 v pohledu od stanoviště řidiče, březen 2007. |
![]() |
(11) Stanoviště řidiče předváděcího autobusu TEDOM C12G 2J7 1062, březen 2007. |