Elektrobus OREOS 22
![]() |
(1) Minibus Oreos 22 SPZ F 01-49 s nápisem "Minibusy usnadní dopravu" na digitální orientaci na Můstku 27. září 2005. |
V úterý 27. září 2005 byl v pražských ulicích předváděn akumulátorový minibus Oreos 22. Jednalo se akci organizovanou ODS Prahy 1, která chce zavést provoz elektrických minibusů v centru města.
Bíle natřený vůz se státní poznávací značkou F 01-49 patřil francouzskému dopravci Gépébus.
![]() |
(2) Minibus Oreos 22 SPZ F 01-49 na Můstku 27. září 2005. |
Elektrobus byl představován v provozu na dvou krátkých trasách: dopoledne od 9 do 12 hodin jezdil ze Staroměstského náměstí, z pěší zóny u kostela sv. Mikuláše. Trasa byla z náměstí vedena ulicí Dlouhou, vlevo ul. V Kolkovně, vlevo ul. Širokou, vlevo ul. Žateckou, vlevo ul. Kaprovou na nám. Franze Kafky a zpět před kostel.
Odpoledne od 14.30 do 17.30 jezdil elektrobus z Václavského náměstí, z pěší zóny na Můstku. Z Václavského nám. jel vlevo Jindřišskou ul. a znovu vlevo do Panské, ze které pak vlevo do ul. Na Příkopě a tou zpět na Můstek. Rušnou pěší zónou v ul. Na Příkopě projíždělo vozidlo poněkud obtížně.
![]() |
(3) Akumulátory minibusu Oreos 22 při předvádění 27. září 2005. |
Na ceduli u elektrobusu Oreos 22 byly uvedeny následující údaje:
Cena vozidla: | 175 000 euro (cca 5,25 mil. Kč) |
---|---|
Provozní podmínky: | elektromotor akumulátorový |
Dojezd: | 50 km |
Doba dobíjení: | 7 - 8 hodin |
Životnost baterií: | 1000 nabití nebo 4 roky |
Cena akumulátorů pro vozidlo včetně příslušenství: | 15 000 euro (cca 450 000 Kč) |
Univerzální dobíjecí stanice + certifikace: | 40 - 100 000 euro (cca 1,2 mil. Kč - 3 mil. Kč) |
Cestující minibusu dostávali letáky se zakreslenými uvažovanými trasami v centru Prahy, které byly navrženy zcela scestně bez rozumné návaznosti na metro a elektrické dráhy, s nízkým počtem zastávek a navíc většinou nevhodně umístěných.
![]() |
(4) Stanoviště řidiče minibusu Oreos 22 při předvádění 27. září 2005. |
Je smutné, že v době, kdy se ruší v minulosti složitě budované železniční tratě, nejsou prostředky na dostatečnou obnovu vozového parku tramvají a doprava cestujících zejména mimo města je stále složitější, se může uvažovat nad provozem drahých elektrobusů v centru Prahy, které už je v současnosti obslouženo dostatečně. Od metra či tramvají se dá po celém centru pohodlně dojít pěšky. Pokud by mohlo dopravě v centru města něco pomoci, pak otevření tramvajové tratě v horní části Václavského náměstí.
Zakoupení elektobusu a zbudování napájecí stanice by bylo dražší než koupě dvanáctimetrového nízkopodlažního autobusu, který uveze pětkrát více lidí. Že může být jako novinka představován elektrobus, který svým archaickým vzhledem připomíná 30 let starý minibus Ikarus Avia, je také zarážející.