Jdi na obsah Jdi na menu
 


Historie autobusové dopravy

1. 9. 2013

 

HISTORIE AUTOBUSOVÉ DOPRAVY

Poprvé vyjely autobusy v Praze roku 1908 na lince z Malostranského náměstí na Hradčany. Na této trase totiž nemohly kvůli značnému stoupání jezdit tramvaje a myšlenka na ozubnicovou dráhu byla zamítnuta. Brzy byla první autobusová linka prodloužena z Malostranského náměstí přes Karlův most na Křižovnické náměstí, aby na Karlově mostě nahradila elektrické tramvaje se spodním přívodem proudu, které byly velmi poruchové a navíc historický most ničily otřesy při jízdě. Trať obsluhovaly čtyři vozy, každý dodaný jinou firmou. Byly ještě velmi nedokonalé, a tak jízda nebyla příliš bezpečná. Po nehodě v roce 1909, kdy jednomu autobusu praskl hnací řetěz a autobus se začal řítit prudce Nerudovou ulicí dolů, byl provoz zastaven. Naštěstí nebyl nikdo zraněn a pod svahem se vůz zastavil.

(2)

(2) Jediná Karosa C 934E DP hl. m. Prahy, ev. č. 5973 (r. v. 1999, garáže Hostivař), odjíždí na lince 268 ze zastávky Nové náměstí v červenci 2007.

Znovu začaly jezdit autobusy až v roce 1925 na trase A z Čechova náměstí do Záběhlic. Později přibývaly další linky, spojující především odlehlé obce na krajích Prahy i za hranicemi města s centrem. Neprovozovaly je jen Elektrické podniky, kterým patřila celá tramvajová síť, ale i různí soukromí provozovatelé. Vzhledem k malé kapacitě autobusů se již ve 20. letech začaly používat vleky. 
Ve 30. letech se autobusová doprava stále lépe rozvíjela. Katastrofou pro ni však byla změna směru jízdy v roce 1939, protože všechny autobusy byly jednosměrné a musely být tedy přestavovány na pravostranný provoz.Za 2. světové války mnohé linky zanikly a na dalších byl výrazně omezen provoz kvůli nedostatku pohonnných hmot.
V 50. letech byly některé linky nahrazeny stále více se rozvíjejícími trolejbusy, ale od 60. let zase naopak byly trolejbusy nahrazovány autousy. V koncepci podzemní tramvaje, případně metra, se totiž s trolejbusy nepočítalo. Od 50. let již autobusy nebyly ohroženy a ani být nemohly, protože vždy existovaly v Praze a okolí oblasti, kam není možno vést tramvajovou trať nebo kam se to nevyplatí, o metru nemluvě. Při výstavbě metra některé plány dokonce počítaly s úplnou likvidací tramvajového provozu a jeho nahrazením autobusy, svážejícími cestující na metro.

(3)

(3) Autobusy Pražské integrované dopravy mají na několika místech vyhrazeny samostatné krátké jízdní pruhy. Jízdní pruh v Modřanské ulici před Barrandovským mostem je vybaven tramvajovou signalizací a cedulí "Řidiči BUS se řídí signály pro tramvaje".

V roce 1972 nahradily autobusy poslední trolejbus a od roku 1974 se řada linek sjíždí ke stanicím metra. V roce 1977 byl zahájen vozy Ikarus 280.08 pravidelný provoz kloubových autobusů. Od začátku 90. let byly Ikarusy nahrazovány kloubovými Karosami.
Od roku 1994 jsou dodávány nízkopodlažní autobusy. Pro Prahu se staly typické vozy Karosa-Renault CityBus, které jezdí v provedení běžné délky i kloubové. Dnes už je nízkopodlažních vozů tolik, že garantované nízkopodlažní spoje má většina městských linek a existují i linky plně nízkopodlažní.
V původních podlouhlých jízdních řádech byly nízkopodlažní autobusy označovány šedivým políčkem nebo malým písmenem "n" za uvedením spoje, v nových typech jízdních řádů na zastávkách je označuje invalidní vozík, nakreslený nad časem odjezdu, resp. u plně nízkopodlažních linek vedle symbolu autobusu.

(4)

(4) Karosa B 731 DP hl. m. Prahy ev. č. 7204 (r. v. 1995, garáže Vršovice) v netradičním nátěru s červenou střechou na lince 267 v zastávce Horčičkova, září 2006. V březnu 2007 byl tento vůz vyřazen.

V současné době jsou autobusové linky označeny trojmístnými čísly (s výjimkou spojů pro zaměstnance garáží Dopravního podniku, které jezdí pravidelně jako linky a jsou označeny jednocifernými čísly).
Linky číselných řady 100 a 200 se pohybují pouze pouze v tarifním pásmu P, tedy až na malé výjimky na území hl. m. Prahy. Příměstské linky číselné řady 300 zajišťují spojení Prahy s okolím a vyjíždějí do pásem 1 - 5. Tyto linky v Praze navazují na metro (Kobylisy, Skalka, Opatov, Zličín, Černý Most...), tramvaj (Sídl. Řepy, Belárie...) nebo vlak (Nádraží Radotín, Nádraží Uhříněves...), někdy jsou však ukončeny i na jiných místech (Sídl. Radotín...). Mívají většinou dlouhé intervaly mezi jednotlivými spoji. Dopravní podnik provozuje jen několik takovýchto linek, většina patří jiným dopravcům. Dopravní podnik nevypravuje ani všechny linky městské.
Na příměstských linkách jsou určeny k nástupu jen přední dveře, ostatní jsou pouze výstupní. Také na nich vydává jízdenky řidič bez manipulační přirážky.
Dále existují regionální linky řady 400, které jsou zahrnuty do Pražské integrované dopravy, ale nezajíždějí na území hl. m. Prahy a spojují různé lokality v okolí města, např. menší obce se železnicí.
Řada 500 je vyhrazena pro noční a školní autobusy. Řada 600 se používala pro interní evidenci DP až do konce listopadu 2003, kdy v souvislosti se zahájením provozu tramvajové tratě na Barrandov vznikla první noční příměstská autobusová linka 601. Nadále je tedy 600 určena nočním příměstským linkám. Řada 700 patří různým účelovým linkám. Z mimořádných linek řady 700 se poněkud vymyká pravidelná linka 701 Stavební zóna Horní Počernice - Černý Most - Dolní Počernice dopravce Hotliner s.r.o., která sice byla původně zavedena jako mimořádná, bez změny čísla se z ní však stala linka pravidelná.
Účelové linky v číselné řadě 750 - 799 (dřívější 450 - 499) se značí zeleně, shodně se školními linkami. Trvale vyznaceny jsou linky 751 (Nádraží Holešovice - Výstaviště Holešovice), 758 (Českomoravská - - Prosek - Výstaviště Letňany) a 770 (Na Knížecí - Anděl - Stadion Strahov). Ve skříni s jízdními řády je v době, kdy jsou mimo provoz, sdělení typu "Linka je v provozu pouze po dobu konání sportovních akcí na Stadionu Strahov". Linka 753 (Smíchovské nádraží - Lihovar - Závodiště Chuchle) číslem trvale vyznačena není.

(5) Foto Vojtěch Veselý

(5) Setkání autobusů DP hl. m. Prahy, garáží Řepy - zleva Karosa Citelis 12M ev. č. 3501 (r. v. 2005) a dnes již vyřazená Karosa B 741 ev. č. 9090 (r. v. 1995) - na konečné Dejvická v lednu 2006.

Řada 800 se běžně nepoužívá, ale v evidenci dopravců se jí označují náhradní linky. Například linka X-1 používá také označení 801, které tisknou strojky na jízdenky nebo se zobrazuje na digitálních panelech, pokud na ně nelze vyznačit písmeno.
Řadou 900 byly údajně dříve označovány některé odklony linek řady 300, nyní už se ale nepoužívá.
Městské linky mají na zastávkách bílé štítky s modrými čísly, příměstské linky bílé štítky s černými čísly, školní autobusy mají bílé štítky se zelenými čísly, noční autobusy jsou značeny modrými štítky s bílými čísly a autobusy řady 700 (kromě zmíněné 701) mají žluté štítky s černými čísly a také žluté papíry, na kterých je vytištěn jízdní řád. Takovéto žluté papíry se ale také využívají u autobusů a tramvají při výlukách.
Autobusy můžeme vidět také při výlukách tramvaje a metra. Náhradní autobusy za metro jsou nejčastěji označeny X-A, X-B a X-C a na jejich zastávky u metra jsou označeny po celý rok, aby mohly sloužit ihned při nečekaném zastavení provozu metra. Zejména kvůli různému označení náhradních linek už byly původní šítky X-A, X-B a X-C na stanovištích nahrazeny žlutými cedulkami s nápisem "Náhradní doprava za metro směr ...". Původní označení zůstalo jen v podchodech metra.
Náhradní autobusová doprava za tramvaje je značena písmenem X, spojovníkem (na digitálních orientacích i v některých materiálech je vypuštěn) a číslem linky, kterou autobus nahrazuje. Když nahrazuje více linek najednou, jde obvykle o nejnižší číslo.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář