Jdi na obsah Jdi na menu
 


Karosa B 732-ostatní dopravci PID

1. 9. 2013

 

(1)

(1) Autobusy Karosa B 732 dopravce ČSAD MHD Kladno zleva ev. č. 1398 (r. v. 1995, reko z B 731 ex DP Praha) a 1402 (r. v. 1995) na konečné linek 340 a 316 Dejvická v říjnu 2005.

Velmi rozšířené trojdvéřové městské autobusy typu Karosa B 732 se vyráběly v letech 1986 - 1996. Doplnily výrobu typu Karosa B 731, který se odlišoval pouze automatickou převodovkou, a byl vyráběn už od roku 1982. Automatické převodovky však nebyly příliš spolehlivé, jejich údržba byla náročnější a spotřeba paliva větší. Nový typ autobusu tak uvítaly zejména podniky ČSAD, ale nakupovaly jej i velké městské dopravní podniky včetně pražského.

(2)

(2) Karosa B 732 dopravce Connex Praha ev. č. 1316 (r. v. 1989, ex DP Praha) na lince 165 v zastávce Komořany, červen 2005.

Karosy B 731 se vyráběly souběžně s B 732 až do jejich nahrazení vozy Karosa B 931/932 v roce 1996.

(3)

(3) Karosy B 732 dopravce Hotliner zleva ev. č. 1063 (r. v. 1987, ex DP Most - Litvínov) na lince 269 a 1068 (r. v. 1988, ex DP Most - Litvínov) na lince 251 na konečné Sídliště Rohožník, květen 2006.

Autobus typu Karosa B 732 dosahuje délky 11 055 mm, šířky 2 500 mm a výšky 3 165 mm. Pohotovostní hmotnost starších vozů činí 9 500 kg nebo 10 200 kg.
Autobusy jsou vybaveny motorem LIAZ ML636N o výkonu 155 kW a mechanickou pětistupňovou převodovkou Praga. Maximální rychlost je 80 km/h.
Karosy B 732 mají 31 nebo méně často 30 míst k sedění a 63 míst k stání. Podlaha se nachází 890 mm nad zemí.

(4)

(4) Dnes již vyřazená Karosa B 732 dopravce Spojbus ev. č. 1416 (r. v. 1987, ex DP Praha) odstavená v obratišti Sídliště Řepy v lednu 2005.

V Praze se první Karosy B 732 objevily v roce 1987 a hned se staly nedílnou součástí provozu městské hromadné dopravy, kterou jsou dodnes.

(5)

(5) Karosy B 732 zpředu ev. č. 1410 (r. v. 1988) a 1408 (r. v. 1994) ve firemním nátěru ČSAD MHD Kladno na konečné linky 350 Dejvická, březen 2005.

V současné době nasazují autobusy Karosa B 732 do systému Pražské integrované dopravy kromě DP hl. m. Prahy následující dopravci (abecedně seřazeni): Bado BusBosák (původně dva, nyní jeden rekonstruovaný vůz bez zadních dveří), Connex PrahaČSAD MHD KladnoČSAD Střední ČechyHotlinerJaroslav ŠtěpánekMartin UherOAD KolínSpojbus a Vlastimil Slezák.
Na náhradní autobusovou dopravu za tramvaje zapůjčovala Karosy B 732 dopravci Hotliner také společnost ČSAP Nymburk. Jejich provoz je minulostí rovněž u dopravce ČSAD Polkost.

(6)

(6) Karosa B 732 s kulatou zádí dopravce Connex Praha ev. č. 1254 (r.v. 1995), na lince 173 v zastávce Poliklinika Modřany v červnu 2004.

Nejvíce Karos B 732 vypravují do systému PID kromě Dopravního podniku dopravci Connex Praha a Hotliner - každý přibližně 15 vozů. Počet těchto vozidel u všech ostatních dopravců lze vyjádřit jednociferným číslem.

(7)

(7) Dnes již vyřazená Karosa B 732 ev. č. 1706 dopravce OAD Kolín (r. v. 1989, reko z B 731) zapůjčená dopravci Hotliner na konečné náhradní dopravy X-16 Vápenka v květnu 2004.

Karosy B 732 jezdí u dopravců buď v původním červeno-bílém nátěru nebo v nátěrech firemních (modro-bílý Connex Praha, červeno-bílé varianty ČSAD Střední Čechy a Jaroslav Štěpánek, zeleno-bílé Bosák a ČSAD MHD Kladno, červeno-žlutý nátěr Spojbus), případně celé bílé (Hotliner, Martin Uher, zapůjčené vozy ČSAP Nymburk). Nátěry vozů nejsou u většiny dopravců sjednocené, obvykle se vyskytuje firemní resp. bílý zároveň s původním červeno-bílým.

(8)

(8) Karosa B 732 ev. č. 1459 dopravce Bosák s.r.o. byla vyrobena v roce 1994 pro DP hl. m. Prahy a v roce 2004 byla rekonstruována na typ C 734. Zde vyjíždí na linku 390 ze Smíchovského nádraží v březnu 2005.

Nejstarší v současnosti vypravované Karosy B 732 pocházejí z roku 1987, nejnovější pak z roku 1996, kdy byla výroba ukončena.

(9)

(9) Karosa B 732 ev. č. 1107 dopravce Martina Uhera (r. v. 1987, ex DP Praha) u smíchovského nádraží na lince náhradní dopravy za tramvaj do Radlic X-14 v prosinci 2002. Za ním stojí autobus stejného typu i vzhledu dopravce Hotliner, který byl zapsán jako provozovatel linky.

Provedení autobusů se během dodávek měnilo. Nejvýraznější změnou je kulatá záď (shodná s pozdější typovou řadou Karosa 930/940) u některých vozů s větším motorem z let 1994 a 1995. Čelo vozu je však původní hranaté, takže autobusy působí poněkud nevyváženě. U Dopravního podniku jsou častější v provedení B 731.

(10)

(10) Karosa B 732 ev. č. 1296 dopravce Connex Praha (r. v. 1982, ex ČSA a Spojbus) na lince 165 u zastávky Poliklinika Modřany. Zima 2002/2003.

Několik autobusů Karosa B 732 prošlo na tento typ rekonstrukcí z B 731, která spočívala v náhradě původní automatické převodovky mechanickou.

(11)

(11) Karosa B 732 ev. č. 1270 dopravce Connex Praha (r. v. 1996) na konečné linky 428 Říčany, nádraží, březen 2006.

Nejzajímavějším z těchto vozů byl autobus ev. č. 1296 dopravce Connex Praha s.r.o., který byl také dlouhou dobu nejstarším nasazovaným vozem Karosa B 732 a posléze i nejstarším autobusem PID. Tento vůz byl vyroben roku 1982 jako B 731 a sloužil jako letištní autobus ČSA. Při rekonstrukci na B 732 v roce 1999 byl zbaven zadních dveří, místo kterých byly ve voze dvě dvojice sedadel naproti sobě. Poté patřil Spojbusu a byl opatřen jeho červeno-žlutým nátěrem.

(12)

(12) Karosa B 732 ev. č. 1003 dopravce Bado Bus (r. v. 1988, ex DP Pardubice) na dřívější konečné linky 232 Háje, červenec 2003. Za povšimnutí stojí malé reklamy na křídlech středních dveří.

(13)

(13) Karosa B 732 ev. č. 1271 dopravce Connex Praha (r. v. 1996) na konečné linky 333 Budějovická, duben 2006.

Jeho třetím a posledním majitelem byla ČSAD Praha Vršovice, pozdější Connex Praha, u nějž sloužil zejména v městské dopravě na lince 165 Cementárna Radotín - Jižní Město. Unikátní vůz byl vyřazen a sešrotován v září 2004.

(14)

(14) Karosa B 732 ČSAD MHD Kladno ev. č. 1403 (r. v. 1993) na konečné linky 307 Zličín, únor 2006. Vůz je dosud opatřen také evidenčními čísly 43 MHD Kladno, kde působil předtím.

(15)

(15) Dnes již vyřazená Karosa B 732 ČSAD Střední Čechy ev. č. 1552 (r. v. 1988, ex DP Praha) na nástupní zastávce linky 373 Nádraží Holešovice, podzim 2003.

Jednoznačně určit současnou nejstarší B 732 nelze, protože žádný autobus starší než z roku 1987 nejezdí a vozů s rokem výroby 1987 je několik.

(16)

(16) Karosa B 732 dopravce ČSAD Střední Čechy ev. č. 1587 (r. v. 1993, ex DP Liberec) rekonstruovaná s nalepením nových čel shodných s B 952 v nástupní zastávce linky 367 Černý Most, březen 2006.

Autobus Karosa B 732 dopravce ČSAD Střední Čechy ev. č. 1587 prošel v roce 2004 generální opravou s nalepením nových čel shodných s B 952. Interiér zůstal z větší části původní. Shodně byly rekonstruovány také dva autobusy Karosa B 731 dopravců ČSAD Střední Čechy a Bado Bus, kterým byla navíc automatická převodovka nahrazena mechanickou.

(17)

(17) Karosa B 732 dopravce Spojbus ev. č. 1432 (r. v. 1994, ex DP Praha) s kulatou zádí na konečné linky 313 Nádraží Radotín, březen 2006.

Autobusy Karosa B 732 dopravců PID mimo DP hl. m. Prahy jezdí bez digitálních orientací. Výjimkou jsou čtyři vozy z roku 1996 u Connexu Praha (ev. č. 1269 - 1272), z nichž některé mají pouze vnější a některé i vnitřní digitální orientace.

(18)

(18) Karosa B 732 ev. č. 1061 (r. v. 1991, ex DP Hradec Králové) zapůjčená dopravci Hotliner z ČSAP Nymburk na konečné náhradní dopravy X-19 Palmovka v srpnu 2005.

Vypůjčené autobusy Karosa B 732 do Pražské integrované dopravy od dopravce ČSAP Nymburk již byly zmíněny. Po srpnových povodních vypomáhaly od září 2002 do září 2003 na náhradní dopravě X-8 za tramvaj v Karlíně také autobusy společnosti COMETT Plus s.r.o. z MHD v Táboře. Jednalo se o vozy po jednom kuse Karosa B 732, B 832 a C 734. Autobusy se kromě nápisu COMETT daly rozeznat i podle zelených držáků na táborské strojky na jízdenky, vedle nichž byly instalovány strojky pražské. Na druhé straně cedule X-8 bylo možno spatřit číslo táborské autobusové linky.

(19)

(19) Interiér vozu Karosa B 732 dopravce Hotliner, květen 2004.

(20)

(20) Interiér čerstvě modernizovaného vozu Karosa B 732 dopravce Connex Praha, červen 2004.

Jednotlivé vozy Karosa B 732 se od sebe odlišují i v interiéru. Některé mají plošinu pro kočárek u zadních dveří a střední mají obvykle rozděleny záchytným madlem a jsou proti nim sedadla, u jiných vozů je plošina proti středním dveřím a sedadla jsou u zadních. Kvůli těmto rozdílům matky s kočárky předem nevědí, ke kterým dveřím s nimi směřovat.

(21)

(21) Karosy B 732 dopravce Connex Praha na konečné linky 165 Jižní Město v červnu 2006 - zleva ev. č. 1251 (r. v. 1995) a 1332 (r. v. 1988, ex DP Ostrava).

(22)

(22) Karosa B 732 dopravce Connex Praha ev. č. 1324 (r. v. 1987, ex DP Praha a Martin Uher) na odstavné ploše u garáží v ulici U Seřadiště, listopad 2006.

Dva autobusy typu Karosa B 732 dopravce Martina Uhera z Mníšku pod Brdy jsou od roku 2003 upraveny k provozu na lince cyklobusu, která jezdí mimo pracovní dny od začátku dubna do konce září v traseDobřichovice, nádraží - Řitka - Mníšek pod Brdy, nám. - Kytín. Jedná se o vozy ev. č. 1108 (r. v. 1988, ex DP Praha) a 1112 (r. v. 1987, ex DP Praha). U těchto vozů je zachováno jen 14 sedadel pro cestující v prostoru mezi předními a středními dveřmi. Před středními dveřmi je umístěna mříž s dveřmi. V části vozidla, kterou odděluje, jsou všechna sedadla vytrhána a na stěnách jsou zde umístěny držáky pro 25 jízdních kol.

(23)

(23) Karosa B 732 dopravce Martina Uhera ev. č. 1108 (r. v. 1988, ex DP Praha) na konečné linky cyklobusu v Kytíně, duben 2006.

(24)

(24) Interiér Karosy B 732 dopravce Martina Uhera ev. č. 1108 (r. v. 1988, ex DP Praha) upravené k provozu na lince cyklobusu, duben 2006.

Na lince cyklobusu platí tarif PID, za přepravu jízdního kola se platí 20,- Kč bez ohledu na vzdálenost. Cestujícímu s dokladem o platbě za přepravu kola ve vlaku ČD do Dobřichovic je v cyklobusu jízdní kolo přepraveno za 10,- Kč.

(25) Foto Petr Král

(25) Karosa B 732 dopravce Hotliner ev. č. 1058 (r. v. 1987, reko z B 731 ex DP Praha) vybavená tónovanými skly u zastávky Vysočanská při zátahu z linky 701, květen 2006.

(26)

(26) Stanoviště řidiče autobusu Karosa B 732 dopravce Vlastimila Slezáka, leden 2006.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář