Karosa Ares 15M
![]() |
(1) Karosa Ares ČSAD Polkost ev. č. 1633 (r. v. 2002) na výlukové trase linky 387 v Kostelci nad Černými lesy v listopadu 2005. |
Autobus Karosa Ares 15M vystihuje text ze stránek firmy Karosa, a.s.:
"V roce 2002 zahájila Karosa výrobu a prodej nového modelu meziměstského autokaru Ares o délce 15 m s přední nezávislou, třetí řiditelnou a prostřední hnanou nápravou. Tento model autobusu je výsledkem spolupráce českých a francouzských konstruktérů a je určen pro dopravu cestujících na středních a delších tratích. Jeho konstrukce a vnitřní vybavení, včetně počtu sedadel pro cestující, předurčují Ares pro uplatnění na vytížených linkách probíhajících po silnicích vyšších tříd a dálnicích."
![]() |
(2) Karosa Ares ČSAD Střední Čechy ev. č. 1581 (r. v. 2003) přijíždí na lince 367 na Černý Most, říjen 2004. |
Vůz je od všech klasických Karos zcela odlišný. Už samotná délka autobusu 14 995 mm překvapí. Šířka vozidla činí 2 550 mm a výška 3 395 mm. Pohotovostní hmotnost je 14 900 kg, celková povolená hmotnost 24 600 kg. Počet míst k sedění je v provedení s plošinkou proti zadním dveřím (tedy u vozů PID) 63, u provedení bez plošinky 67.
![]() |
(3) Karosa Ares ČSAD Polkost ev. č. 1633 (r. v. 2002) na konečné linky 381 Skalka, březen 2006. |
Stojících cestujících by se mělo vejít 43, ve verzi bez plošinky 35. Vozidlo s plošinkou tedy pobere 106 lidí. Pro srovnání: Městský kloubový autobus Karosa B 741 má kapacitu 150 osob, z toho ale k sezení je míst pouze 42. U novějších provedení je to podobné.
![]() |
(4) Karosa Ares ČSAD Polkost ev. č. 1633 vyjíždí na lince 387 ze zastávky Nové náměstí a zařazuje se do kolony na kutnohorské silnici, červenec 2004. |
Sedadla v autobusu Karosa Ares jsou nesklopná, s madlem na zadní straně a s boční loketní opěrkou na straně do uličky. Podlaha vozu se nachází 860 mm nad zemí.
![]() |
(5) Karosa Ares ČSAD Střední Čechy ev. č. 1584 (r. v. 2003) na lince 367 v obratišti Černý Most, listopad 2005. |
Pohonnou jednotkou vozů je motor Renault dCi 11, splňující normu EURO 3. Maximální výkon motoru je 230 kW při 2 100 ot/min. Převodovka Aresů je typu ZF 8S. 180 - osmistupňová, mechanická, synchronizovaná. Osm jízdních stupňů sice šetří palivem, ale řidiče jistě tato novinka nepotěšila, protože musí častěji přeřazovat.
![]() |
(6) Karosa Ares ČSAD Střední Čechy ev. č. 1584 (r. v. 2003) na lince 377 u zastávky Prosek, srpen 2006. |
Přibližná cena autobusu Karosa Ares 15M činila v roce 2003 5 150 000,- Kč a v roce 2006 5 680 000,- Kč. Ke konci roku 2006 však byla v souvislosti s přechodem na emisní normu EURO 4 výroba tohoto typu ukončena.
![]() |
(7) Interiér autobusu Karosa Ares, říjen 2004. |
V systému Pražské integrované dopravy sice příliš dlouhých linek na silnicích vyšších tříd neexistuje, ale autobusy Karosa Ares našly uplatnění i zde.
![]() |
(8) Karosa Ares ČSAD Polkost ev. č. 1633 (r. v. 2002) na smluvní jízdě před hotelem Jenerálka v říjnu 2005. |
Do systému PID nasazují vozy Karosa Ares dopravci ČSAD Střední Čechy z Brandýsa nad Labem - Staré Boleslavi (ev. č. 1581 a 1584, r. v. 2003) a ČSAD Polkost z Kostelce nad Černými Lesy (ev. č. 1633, r. v. 2002). Vozy ČSAD Střední Čechy jezdí v modro-bílém firemním nátěru (se šipkou v zadní části), kostelecký Ares je bílý. Z Prahy vyjíždějí tyto vozy na linky ze stanovišť Českomoravská, Černý Most a Skalka. Autobus ČSAD Polkost bývá využíván i jako zájezdový.
![]() |
(9) Karosa Ares ČSAD Polkost ev. č. 1633 (r. v. 2002) na konečné linky 381 Kutná Hora, hlavní nádraží, duben 2004. |